Kurz se v zaměřuje na podporu četby autentických děl dětské literatury psané v angličtině a praktické otázky jejich možné využití v hodinách výuky anglického jazyka. Dále se věnuje otázkám spojeným s kvalitami typickými pro díla anglicky psané dětské literatury a rovněž s jejich hlavními žánry a historií.
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (22.09.2024)
This course mainly intends to motivate the students to read books for children and young adults and even mrre importantly employing them in ESL classes. While trying to answer the question concerning the origins and qualities typical of literary works classified as English-written children’s literature, the course introduces history and individual genres of children’s literature written in English through a number of various activities, games and plays.
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
Cíl předmětu - angličtina
1. Podpora čtenářských dovedností:
Rozvíjet schopnost studujících analyzovat a interpretovat autentická díla dětské literatury.
Zlepšit čtenářskou gramotnost studujících prostřednictvím četby různých žánrů dětské literatury.
2. Praktické využití literatury ve výuce:
Umožnit studujícím praktické aplikace četby v kontextu vyučování anglického jazyka.
Poskytnout studujícím nástroje a metody pro integraci dětské literatury do jazykových hodin.
3. Znalosti o žánrech a historií dětské literatury:
Seznámit studující s různými žánry anglicky psané dětské literatury (např. pohádky, dobrodružné příběhy, fantazie).
Prozkoumat historický vývoj dětské literatury a její vliv na kulturu a vzdělávání.
4. Kritické hodnocení a analýza literárních děl:
Rozvíjet schopnost studujících kriticky hodnotit kvalitní literární díla a reflektovat jejich obsah, styl a tematiku.
Zkoumat hodnoty a poselství dětské literatury a jejich význam pro mladé čtenáře.
5. Podpora kreativity a expresivity:
Podněcovat kreativní myšlení studujících skrze literární projekty a prezentace.
Umožnit studujícím vyjadřovat vlastní názory a pocity na základě přečtených textů.
6. Vytváření pozitivního vztahu k literatuře:
Podpora lásky k četbě u studujících prostřednictvím zábavných a poutavých aktivit spojených s dětskou literaturou.
Vybudovat komunitu čtenářů, kde si studující vzájemně doporučují a hodnotí knihy.
Tyto cíle by měly poskytnout strukturu pro efektivní výuku a pomoci studujícím ocenit hodnotu dětské literatury nejen jako učebního materiálu, ale také jako prostředku pro osobní a kulturní rozvoj.
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (22.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
a) docházka - max.2 absence
b) aktivní účast na hodinách
c) příprava na jednotlivé hodiny – četba zadaných textů a vypracování jednotlivých úkolů
d) součástí hodnocení je i jazyková a formulační úroveň
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
a) attendance: max. 2 absences are allowed
b) active participation within the seminars
c) preparation for the individual classes, reading of the assigned materials, task completion etc.
d) language skills are part of the overall assessment.
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
Literatura -
BARONE, Diane M. Children’s Literature in the Classroom: Engaging Lifelong Readers, New York: Guilford Press, 2011. ISBN 978-1606239384.
CARTER, Ronald a LONG, Michael N. Teaching Literature. New York: Longman, 1991. ISBN: 9780582746282
DARIGAN, Daniel L., TUNNELL, Michael O. a JACOBS, James S. Children’s Literature: Engaging Teachers and Children in Good Books. New Jersey:Prentice Hall, 2001, ISBN 978-01-3081-355-8.
HAHN, Daniel. The Oxford Companion to Children’s Literature (2nd edition). Oxford University Press, 2015, ISBN 978-0199695140.
NODELMAN, Perry a REIMER, Mavis. The Pleasures of Children’s Literature. Boston: Allyn & Bacon, 2003, ISBN 978-08-0133-248-7.
REYNOLDS, Kimberley. Children’s Literature: A Very Short Introduction, Oxford University Press, 2011, ISBN 978-0199560240.
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
BARONE, D.M.Children’s Literature in the Classroom: Engaging Lifelong Readers. New York, Guilford Press, 2011. ISBN 978-1606239384.
BASSNETT, S.; GRUNDY, P.Language Through Literature: Creative Language Teaching through Literature. London: Longman, 1993.HAHN, D. The Oxford Companion to Children’s Literature (2nd edition). Oxford University Press, 2015, ISBN 978-0199695140.
HUNT, Peter.An Introduction to Children's Literature. 1st publ. Oxford: Oxford University Press, 1994. An OPUS book. ISBN 0-19-289243-6.REYNOLDS, K.Children’s Literature: A Very Short Introduction, Oxford University Press, 2011, ISBN 978-0199560240.
GAMBLE, N., YATES, S.Exploring Children’s Literature – Teaching the Language and Reading of Fiction(2ndedition). London, SAGE Publications, 2008. ISBN 978-1412930130.
LERER, Seth.Children's Literature – A Reader's History from Aesop to Harry Potter. Chicago University Press, 2009. ISBN 0226473015.
NODELMAN, P.; REIMER, M.The Pleasures of Children’s Literature. Boston: Allyn & Bacon, 2003, ISBN 978-08-0133-248-7.
TOWNSEND, John Rowe.Written for Children: an Outline of English-language Children's Literature. 6th American ed. Lanham, Md.: Scarecrow Press, 1996. ISBN 978-0-8108-3117-9.
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
Sylabus -
1. Introduction
2. Traditional literature
3. Traditional literature
4. Picture Books
5. Picture Books
6. Poetry
7. Realistic fiction
8. Modern Fantasy
9. Modern Fantasy
10. Modern Fantasy
11. Contemporary Fiction
12. Contemporary Fiction
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
1. Introduction
2. Traditional literature
3. Traditional literature
4. Picture Books
5. Picture Books
6. Poetry
7. Realistic fiction
8. Modern Fantasy
9. Modern Fantasy
10. Modern Fantasy
11. Contemporary Fiction
12. Contemporary Fiction
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (09.09.2023)
Výsledky učení
1. Čtenářská analýza:
Studující budou schopni*y analyzovat a interpretovat autentická díla dětské literatury, identifikovat hlavní témata, postavy a literární prvky.
2. Využití literatury ve výuce:
Studující dokáže navrhnout a implementovat praktické aktivity a výukové strategie, které integrují dětskou literaturu do hodin anglického jazyka, s cílem podpořit jazykové dovednosti studentů.
3. Znalost žánrů a historie:
Studující budou schopny*y rozpoznat a charakterizovat hlavní žánry anglicky psané dětské literatury a porozumět jejich historickému vývoji, včetně klíčových autorů a děl.
4. Kritické hodnocení a myšlení:
Studující se naučí kriticky hodnotit kvality literárních děl, posuzovat jejich uměleckou hodnotu a diskutovat o jejich vlivu na mladé čtenáře a kulturu.
5. Reflexe a diskuse:
Studující budou schopny*i formulovat a obhajovat své názory na přečtené texty, účastnit se diskusí a sdílet své dojmy s ostatními.
6. Tvorba a kreativní přístup:
Studující dokáží vytvářet vlastní literární nebo výukové projekty inspirované přečtenou literaturou, čímž prokáží kreativní myšlení a schopnost aplikovat získané znalosti.
7. Podpora čtenářství:
Studující budou schopni*y navrhnout iniciativy, které podpoří lásku k četbě u mladých čtenářů a povzbudí je k aktivnímu zapojení do literatury.
8. Interdisciplinární spojení:
Studující dokáží identifikovat spojení mezi dětskou literaturou a dalšími předměty (např. umění, sociální studia), čímž prokáží schopnost interdisciplinárně přemýšlet.
Tyto výsledky učení by měly poskytnout jasné cíle pro studující a zjednodušit hodnocení jejich vlastního pokroku během kurzu.
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (22.09.2024)