PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Anglická literatura do konce 19. století - OPBA4A031A
Anglický název: English Literature until the End of of the 19th Century
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 125 / 122 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D.
PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D.
Vyučující: Bernadette Higgins, M.A.
PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D.
Prerekvizity : OPBA4A022A
Je prerekvizitou pro: OPBA4A043A, OPBA4A053B, OPBA4A046A, OPBA4A055B, OPBA4A054B
Anotace -
Cílem kurzu je podat stručný přehled anglické literatury 19. století za předpokladu aktivní účasti studentů na tomto procesu. Literatura tohoto období je představena jak skrze analýzu jednotlivých děl a popis chronologického vývoje, tak i společensko-kulturních a historických vlivů, které se na něm podílely. Témata: 1. Preromantismus a Romantismus – filozofický, společensko-kulturní a historický kontext 2. Poezie romantického období – 1. a 2. generace romantických básníků 3. Próza v období romantismu 5. Viktoriánské období – filosofický, společensko-kulturní a historický kontext 6. Viktoriánská próza 7. Viktoriánská poezie 8. Literatura na přelomu 19. a 20. století
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Cíl předmětu - angličtina
  1. Základní porozumění období:
  • Studující získají strukturovaný přehled o vývoji britské literatury v 19. století, včetně vhledu do významu, vývoje a pozdějšího vlivu klíčových myšlenkových směrů jako preromantismus a romantismus, a o zásadních společenských, filosofických a kulturních aspektech vlivu viktoriánské éry.
  • Analýza literárních děl:
  • Studující se naučí analyzovat vybraná literární díla z období 19. století (jak v poezii, tak v próze) a identifikovat charakteristické rysy stylu, témata a techniky jednotlivých autorek a autorů.
  • Kontextualizace ve vztahu k historickým a kulturním vlivům:
  • Studující budou schopni*y zkoumat a diskutovat o tom, jak historické události a společensko-kulturní kontext ovlivnily literární směry a vývoj v 19. století.
  • Porozumění literárním trendům:
  • Studující budou schopni*y identifikovat a vysvětlit klíčové literární trendy a jejich vývoj v průběhu 19. století, včetně významných děl. 
  • Kurz vyžaduje aktivní účast studujících na diskusích, což podpoří rozvoj jejich schopností formulovat a argumentovat vlastní názory o literárních textech a jejich kontextech.
  • Porovnání literárních období:
  • Studující se naučí porovnávat a kontrastovat literární tradice různých období (např. romantismus vs. viktoriánství) a analyzovat, jak se tyto tradice projevily v literárních dílech.
  • Příprava na vlastní výzkum:
  • Studující budou mít možnost navrhnout a prezentovat vlastní náhled na konkrétní aspekty anglické literatury 19. století, což podpoří jejich kritické myšlení a analytické dovednosti.
Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (22.09.2024)
Deskriptory -

Samostudium literatury: 8 hodin

Práce se studijními materiály: 40 hodin

Seminární práce: 5 hodin

Příprava na zápočet: 10 hodin

Příprava na zkoušku: 25 hodin

Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -

·       Pravidelná a aktivní účast na seminářích (max. 2 absence celkově za semestr), Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8078, password: Austen

·       Splnění zápočtového testu (min. 60 %, test má jeden řádný a jeden opravný termín): nesplnění požadavků studujícímu znemožní plnit další požadavky na splnění předmětu, tedy zkoušky

·       Úspěšné složení písemné zkoušky (min. 70 %, do výsledného počtu bodů je započítána i jazyková a formulační úroveň projevu), zkouška má jeden řádný a dva opravné termíny

Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literatura -

BURGESS, Anthony. English Literature: a Survey for Students. New ed. London: Longman, 1974. ISBN 0-582-55224-9.

COOTE, Stephen. The Penguin Short History of English Literature. London: Penguin, 1993. Penguin literary criticism. ISBN 0-14-012531-0.

FORD, Boris. (ed.): The New Pelican Guide to English Literature 1-5. Revised edition. London: Penguin, 1990.

GUY, Josephine M. a Ian SMALL. The Routledge concise history of nineteenth century literature. London: Routledge, 2011. Routledge concise histories of literature series. ISBN 9780415487108.

OUSBY, Ian. The Cambridge Guide to Literature in English. Cambridge: Cambridge University Press, c1993. ISBN 0-521-44086-6.

ROGERS, Pat. The Oxford Illustrated History of English Literature. Oxford: Oxford University Press, 1994. ISBN 0-19-282728-6.

SANDERS, Andrew. The Short Oxford History of English Literature. Third edition. Oxford: Oxford University Press, 2004. ISBN 0-19-926338-8.

STŘÍBRNÝ, Zdeněk: Dějiny anglické literatury I-II. Praha: Academia, 1987. ISBN 21-030-87.

+ díla a úryvky primární literatury specifikované v sylabu v Moodlu 

Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Požadavky ke zkoušce -

·       Pravidelná a aktivní účast na seminářích (max. 2 absence celkově za semestr), Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8078, password: Austen

·       Splnění zápočtového testu (min. 60 %, test má jeden řádný a jeden opravný termín): nenaplnění požadavků studujícímu znemožní plnit další požadavky na splnění předmětu, tedy zkoušky

·       Úspěšné složení písemné zkoušky (min. 70 %, do výsledného počtu bodů je započítána i jazyková a formulační úroveň projevu), zkouška má jeden řádný a dva opravné termíny. 

Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Sylabus -

1. Preromatismus a romantismus – filozofický, společensko-kulturní a historický kontext
2. Poezie romantického období – 1. a 2. generace romantických básníků
3. Próza v období romantismu
5. Viktoriánské období – filosofický, společensko-kulturní a historický kontext
6. Viktoriánská próza
7. Viktoriánská poezie
8. Literatura na přelomu 19. a 20. století

Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Výsledky učení

1.    Znalosti o literárním vývoji:

    • Studující budou schopni*y vysvětlit chronologický vývoj britské literatury 19. století a identifikovat klíčové literární směry, včetně preromantismu, romantismu a tzv. viktoriánství.

    2.    Analytické dovednosti:

      • Studující prokáží schopnost analyzovat a interpretovat vybraná literární díla v rámci různých kontextů, včetně jejich stylistických, tematických a historických aspektů.

      3.    Porozumění kulturním a historickým kontextům:

        • Studující budou schopny*i vztáhnout literární díla k jejich filozofickým, společensko-kulturním a historickým kontextům a diskutovat o tom, jak tyto faktory ovlivnily literární formy a obsah.

        4.    Znalost významných autorek a autorů a děl:

          • Studující budou schopni identifikovat a popsat klíčové autorky a autory a díla britské literatury 19. století, včetně např. 1. a 2. generace romantických básníků a významných viktoriánských autorů.

          5.    Kritické myšlení a diskuse:

            • Studující se zapojí do skupinových diskuzí a budou schopny*i formulovat a argumentovat vlastní názory na literární texty a jejich význam v historickém kontextu.

            6.    Interdisciplinární přístup:

              • Studující budou schopni*y prozkoumat, jak literární vývoj 19. století souvisí s jinými oblastmi, jako jsou filozofie, sociologie a umění, a jak tyto oblasti vzájemně ovlivnily jedna druhou.

              7.    Příprava na výzkumnou činnost:

                • Studující budou mít příležitost vypracovat drobné výzkumné projekty zkoumající konkrétní témata spojená s anglickou literaturou 19. století, což podpoří jejich dovednosti v oblasti výzkumu a analytického, kritického a kreativního myšlení.
                Poslední úprava: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (22.09.2024)
                 
                Univerzita Karlova | Informační systém UK