PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Metodologie pedagogického výzkumu I - ON2314504
Anglický název: Methodology of educational research
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: ON23142002
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
Garant: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D.
Záměnnost : ONPP149, ON23142002
Je prerekvizitou pro: ON2314509
Je záměnnost pro: ONPP147
Anotace -
Kurz připravuje studenty na samostatné provádění jak kvalitativního, tak kvantitativního výzkumu v pedagogice. Studenti se učí samostatně zpracovávat data pomocí statistických metod v softwarech Gretl a R. Obsah kurzu je rozdělen do dvou částí - metody pedagogického výzkumu a statistická analýza dat. V první části jsou např. diskutovány charakteristiky kvalitativního a kvantitativního výzkumu, hlavní kroky ve výzkumu a vybrané nástroje pro sběr dat. Jsou diskutovány i mezinárodní srovnávací výzkumy v oblasti vzdělávání (PISA, TIMSS, CIVED atd.). V druhé části jsou studenti seznámeni se základy deskriptivní statistiky (četnosti, míry polohy, míry variability, korelační koeficient, grafické znázornění dat) a inferenční statistiky (testování hypotéz a lineární regrese) na vybraných příkladech a s ukázkou zpracování dat v statistických softwarech Gretl a R. Studenti jsou seznámeni i s přípravou a (statistickou) analýzou didaktických testů.
Poslední úprava: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)
Cíl předmětu -

Cílem kurzu je, aby studenti byli schopni samostatně provést kvalitativní a kvantitativní výzkum zvoleného pedagogického tématu a kriticky hodnotit české školství na základě znalosti o mezinárodních srovnávacích výzkumech ve vzdělávání. Dále se naučí analyzovat data pomocí vybraných statistických metod v softwarech Gretl a R a statisticky analyzovat didaktické testy.


Poslední úprava: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)
Literatura

        Gay, L.R., Mills, G.E., Airasian, P. Educational Research. Competencies for Analysis and Application. Upper Saddle River, NJ : Pearson Higher Education, 2008.

 

        Hopkins, K. D. Educational and Psychological Measurement and Evaluation. Needham Heights, MA : Allyn and Bacon,1998.

 

        Hendl, J. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. Praha : Portál, 2004.

 

        Hinkle, D.E., Wiersma, W., Jurs, S.G. Applied Statistics for the Behavioral Sciences. Boston : Houghton Mifflin, 2003.

 

        Chrástka, M.: Didaktické testy. Brno: Paido, 1999.

 

        Chrástka, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007.

 

        Shults, K.S., Whitney, D.J. Measurement Theory in Action. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2005

 

        Švaříček, R., Šeďová, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007.


Poslední úprava: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)
Požadavky ke zkoušce -

Zápočet

    písemný návrh na provedení vlastního výzkumu

Zkouška

    výsledek zkoušky: 60 % tvoří písemná zkouška a 40 % známky tvoří seminární práce (odborný článek s realizaci vlastního výzkumu)


Poslední úprava: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)
Sylabus -

        Kvalitativní a kvantitativní pedagogický výzkum - jejich charakteristika a porovnání a nejčastěji využívané typy těchto výzkumů.

 

        Vymezení hlavních kroků ve výzkumu (stanovení výzkumného problému, studium literatury, výběr participantů, sběr dat, analyzování a interpretování dat, psaní výzkumné zprávy).

 

        Charakteristika dobrého výzkumného tématu.

 

        Dotazník - jeho kontrukce a příklady dotazníků využívané v pedagogickém výzkumu.

 

        Pozorování - příklad strukturovaného pozorování a jeho využití v pedagogickém výzkumu.

 

        Typy škál pro měření postojů - Likertova, bipolární a hodnotící škála.

 

        Pojmové mapování.

 

        Mezinárodní srovnávací výzkumy ve vzdělávání - organizace pořádající tyto výzkumy, výzkumy TIMSS a PISA a porovnání jejich cílů, testované populace a testových úloh, výsledky českých žáků v čtenářské, přírodovědné a matematické gramotnosti.

 

        Deskriptivní statistika - četnosti, míry polohy, míry variability, korelační koeficient, grafické znázornění dat.

 

        Inferenční statistika - základní populace, náhodný výběr, normální rozdělení, testování hypotéz, chyba prvního a druhého druhu, p-hodnota. T-test, F-test, chí-kvadrát test, jednorozměrná lineární regresní analýza.

 

        Analýza dat s využitím popsaných metod deskriptivní a inferenční statistiky ve volně stáhnutelných statistických softwarech Gretl a R.

 

        Didaktické testy - druhy didaktických testů, typy testových úloh, konstrukce didaktického testu, vlastnosti testových úloh - obtížnost, citlivost a analýza distraktorů, validita a reliabilita testu - vzorce pro jejich výpočet, standardizace testu, příklady standardizovaných testů studijních předpokladů, modely



Poslední úprava: Voňková Hana, prof. RNDr. PhDr., Ph.D. et Ph.D. (29.10.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK