Kurz se zabývá nejdůležitějšími aktuálními problémy současného světa. Co jím "hýbe", jaké to má vnitřní a mezinárodní souvislosti. Terioriálně je sledováno dění v nejdůležitějších zemích Evropy, postsovětského prostoru a severení Ameriky (v duchu akreditací jednotlivých kateder). V případech, že dojde k náhlému rozšíření krizových oblastí z jiných částí světa sledovaných jen okrajově, které nicméně významně zasáhne blíže sledovaná teritoria, může dojít i k operativnímu rozšíření tohoto vymezení.
Poslední úprava: Fojtek Vít, PhDr., Dr., Ph.D. (18.02.2019)
The course deals with the most important current problems of the contemporary world, what "moves" it and what is internal and international context of these problems. Territorially are monitored events in the most important countries of Europe, post-Soviet space and North America (in the spirit of accreditation of the departments of the institute). In the cases when the crisis areas expand from the other parts of the world, which are monitored only marginally, but start significantly affect the closely observed territories, operational extension of the original delimitation may expand.
Poslední úprava: Fojtek Vít, PhDr., Dr., Ph.D. (18.02.2019)
Cíl předmětu -
Cílem kursu je získat základní systematické znalosti současného dění ve vybraných zemích (Severní Amerika, německy mluvící země, střední Evropa, Rusko a východní Evropa, západní Evropa) a naučit se interpretovat toto dění využitím zdrojů z hromadných sdělovacích prostředků.
Poslední úprava: Fojtek Vít, PhDr., Dr., Ph.D. (15.02.2019)
Aim of the course is to get basic systematic knowledge of the current affairs in selected countries (North America, German-speaking countries, Central Europe, Russia and Eastern Europe, Western Europe) and interprete these events with use of sources of mass media news.
Poslední úprava: Fojtek Vít, PhDr., Dr., Ph.D. (15.02.2019)
Literatura -
Povinná literatura:
•KASPAROV, Garry. Zima přichází: Proč je nutné zastavit Vladimíra Putina. Praha 2016.(kniha k recenzi)
nebo
•ALVAROVÁ Alexandra: Průmysl lži. Praha 2017 (kniha k recenzi).
Reader s knihou v SISu (ikonka diskety), heslo: fojtek
Literatura doporučená:
Sledování denního tisku a televize (např. také Respekt, Týden, či Der Spiegel, Focus, Economist apod.),
dále studií např. na SWP Stiftung Wischenschaft und Politik (http://www.swp-berlin.org/de/produkte/swp_aktuell.php?PHPSESSID=f0f742209),
HAUS RISSEN HAMBURG, Internationales Institut für Politik und Wirtschaft (http://www.hausrissen.org/),
Monterey Institute of International Studies, http://www.miis.edu/),
Ann Appleabaum, historička, specialistka na Rusko a Východní Evropu, columnist in Washington Post https://www.facebook.com/anne.applebaum?pnref=lhc.recent,
Anne Applebaum at The Václav Havel Library (12. 1. 2015), https://www.youtube.com/watch?v=aImR18dgBuw
Miroslav Mareš, odborník na extremismus, FSS MU Brno, http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10252839638-hyde-park-ct24/215411058081022-hyde-park
Jak funguje ruská propaganda v Česku? Zapleveluje zprávami a vytváří chaos, http://neovlivni.cz/jak-funguje-ruska-propaganda-v-cesku-zapleveluje-zpravami-a-vytvari-chaos/
Proruské servery mají na české publikum zásadní vliv, píše BIS, http://neovlivni.cz/proruske-servery-maji-na-ceske-publikum-zasadni-vliv-pise-bis/.
The Soviet Story, doumentární film, rež. Edvins Šnore, https://www.youtube.com/watch?v=oVZjyyAE-78
Josef Šlerka, Univerzita Karlova, odborník na analýzu dat ze sociálních sítí, http://reportermagazin.cz/valka-na-urodne-pude/
Milan Kuba, http://citarny.cz/index.php/media-a-knihy/internet/5637-jak-si-overit-rychle-spravnost-informaci-na-internetu
Jeden svět na školách, Svět podle Russia Today / Misja Pekel / Nizozemsko / 2015 / 4 min. / titulky, dokumentární film, seznamuje s vnitřními mechanismy státem řízeného média a s trollingem coby nástrojem propagandy a rusko-ukrajinským konfliktem v souvislostech, https://www.jsns.cz/cz/lessons/4/2_svet_podle_russia_today.html?lessonID=178&lesson=one&inThemeID=82
Jeden svět na školách, Současná ruská propaganda, https://www.jsns.cz/cz/lessons/4/Soucasna_ruska_propaganda.html?theme=82
Svět podle Russia Today (dokumentární film): https://www.youtube.com/watch?v=zhhO99TFNk8
Záznam debaty k filmu Svět podle Russia Today s Peterem Pomerantsevem a Josefem Pazderkou na FFUK:
Konference o ruské mediální válce (FFUK), Východoevropský klub FFUK, https://www.youtube.com/watch?v=kV-xXQm_OXM, https://www.youtube.com/watch?v=H0SAYFYMZXM, https://www.youtube.com/watch?v=TKb57P86IYk
Proruské weby se snaží oslabovat Sobotku a působit Čechům v hlavách chaos, http://video.aktualne.cz/svet-na-hrane/proruske-weby-se-snazi-oslabovat-sobotku-a-pusobit-cechum-v/r~f97dfb7aef8111e5ae64002590604f2e/
Alexandr Kelin, zástupce ruské menšiny v Radě vlády (ČR) pro národnostní menšiny : https://video.aktualne.cz/dvtv/prima-volba-prezidenta-byl-rusky-plan-zeman-jim-podporu-zpla/r~0045779c8bc411e69d46002590604f2e/?redirected=1475791325
Jiří Sobota, Respekt, http://www.respekt.cz/denni-menu/kde-by-dnes-nato-zastavilo-ruske-tanky
Josh Marshall, editor and publisher of TalkingPointsMemo.com. http://talkingpointsmemo.com/edblog/trump-putin-yes-it-s-really-a-thing
Franklin Foer, Slate, contributing editor: http://www.slate.com/articles/news_and_politics/cover_story/2016/07/vladimir_putin_has_a_plan_for_destroying_the_west_and_it_looks_a_lot_like.html?wpsrc=sh_all_mob_tw_bot
Ben Nimmo, senior fellow, Institute for Statecraft in London, specialising in analysing information warfare and hybrid warfare. Dříve NATO press officer specialising in relations with Russia and Ukraine, and a journalist for Deutsche Presse-Agentur dpa, covering European and international politics and security, http://www.interpretermag.com/putins-media-are-pushing-britain-for-the-brexit/
Radio Svobodná Evropa, https://www.facebook.com/rferl/photos/a.10150131950204575.326644.122264309574/10153693631934575/?type=1&theater
In Russian media, everyone’s getting called a "fascist.”, https://www.facebook.com/rferl/videos/10154669231734575/?hc_ref=NEWSFEED
Barbora Schneiderová, Když je pravda vše, není pravda nic. Ruská propaganda je dnes mnohem chytřejší, http://hlidacipes.org/kdyz-je-pravda-vse-neni-pravda-nic-ruska-propaganda-je-dnes-mnohem-chytrejsi/
Přednáška Jeho Svatosti dalajlamy (19.10. 2016, v Lucerně): Sekulární etika / Secular ethic: https://www.youtube.com/watch?v=nkH0EfQAL3M
MÁTE POCIT, ŽE JE SVOBODA V OHROŽENÍ? VYSTUPTE Z ŘADY A ČTĚTE HAVLA, RADÍ HISTORIK SNYDER:https://www.respekt.cz/denni-menu/mate-pocit-ze-je-svoboda-v-ohrozeni-vystupte-z-rady-a-ctete-havla-radi-historik-snyder
Vladimír Kučera: Co mi přišlo na mysl 17. listopadu aneb o paměti národa Zdroj: http://www.denik.cz/z_domova/co-mi-prislo-na-mysl-17-listopadu-aneb-o-pameti-naroda-20161118.html
A masterclass in disinformation, https://euvsdisinfo.eu/a-masterclass-in-disinformation/
Ukrajino, nezlob se http://www.ceskatelevize.cz/porady/11003256577-ukrajino-nezlob-se/21556226558/ Netradiční road movie, ve které M. C. Putna odkrývá historické a náboženské kořeny současného konfliktu na Ukrajině. Film je inspirován jeho knihou Obrazy z kulturních dějin ruské religiozity. Režie R. Špaček
Na hranicích impéria, http://www.ceskatelevize.cz:8080/ivysilani/10354261516-na-hranicich-imperia/
Velká dohoda Trumpa s Putinem může být zničující. Bezpečnost Evropy je v ohrožení, varuje Lucas, https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/lucas/r~dc6097e0f10211e6a8cc002590604f2e/?redirected=1487161244
Timothy Snyder: “We have at most a year to defend American democracy, perhaps less“, http://international.sueddeutsche.de/post/157058066625/we-have-at-most-a-year-to-defend-american
Děti z Krymu brani se samopaly ruskou vlajku v den třetího výročí obsazení poloostrova Ruskou federací. https://www.facebook.com/krymrealii/videos/760048734164617/?pnref=story
Rusko - příprava dětí na válku a na smrt (2016) - české titulky https://www.youtube.com/watch?v=xyTpQHZcTDI
‘Russia Is a Threat … to All of Europe’Lithuania’s president talks to Foreign Policy about Vladimir Putin's "little green men" and whether Donald Trump really believes in NATO.
Německo po volbách. Co očekávat? Beseda v Besedě dne 25. září 2017, diskutovali novinářka Bára Procházková, politolog Miroslav Kunštát z FSV UK a Martin Svárovský z Odboru politického plánování MZV https://www.youtube.com/watch?v=P_auzzNdZQ4&feature=share
Anne Applebaum. THE CZECH ELECTION SAYS MORE ABOUT THE STATE OF WESTERN DEMOCRACY THAN WE’D LIKE TO ADMIT, https://www.anneapplebaum.com/2018/01/29/the-czech-election-says-more-about-the-state-of-western-democracy-than-wed-like-to-admit
Alexandra Alvarová. Přednáška "Hybridní válka a dezinformace", https://www.youtube.com/watch?v=UGBhuKZrUgw&feature=youtu.be
Rozkrýváme pozadí nové světové války. Jak se Češi ocitli v zajetí lží,https://zpravy.aktualne.cz/domaci/valka-dezinformace-fake-news/r~7bfb35b23bb311e7886d002590604f2e/?redirected=1534259398
Pavel: Počet vojáků při ruských manévrech odpovídá největším bitvám druhé světové války. https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/2581849-pavel-pocet-vojaku-pri-ruskych-manevrech-odpovida-nejvetsim-bitvam-druhe-svetove?fbclid=IwAR0-Za20c-37urhRHmwGWcJgs2Gtb1L4-hxdhGZgG_TzNPHaW3Oqd0yXgE0
Sláva Bohu, existuje Putin, který má jasné názory na mír, říká italský politik Salvini. Jakého Boha myslí?http://forum24.cz/slava-bohu-existuje-putin-ktery-ma-jasne-nazory-na-mir-rika-italsky-politik-salvini-jakeho-boha-mysli/?fbclid=IwAR1ogcxpnV0QPBtRp1pd0V4O2KWgGWyXFRdemBgIRxTxS0B3GtTf2buIOfE
Dutchman’s shock treatment against fake news,Ruurd Oosterwoud wants to make Europeans aware of disinformation — by teaching them how to do it, https://www.politico.eu/article/ruurd-oosterwoud-bad-news-drog-meet-the-dutchman-who-wants-to-make-us-immune-to-fake-news/?fbclid=IwAR09ZQIofhAsm3TDZKhuD6WNKsvk0D8JuH7Y8ws2Fc0ccepvcPwi5-OHizA
Akcentují se témata, která jsou pro většinu společnosti zcela okrajová, politika začala jít do extrému, tvrdí datový analytik ze společnosti Semantic Vision František Vrábel. Nejen Češi podle něj nemají pocit, že o ně stát pečuje a utíkají pak na sociálních sítích do skupin, kde se od státu odcizují. A právě tam se dle Vrábela stanou ideální kořistí pro ruské dezinformátory.https://video.info.cz/strunc/politika-sla-do-extremu-resi-se-transgender-a-lidi-jsou-nastvani-tezi-z-toho-rusko-rika-vrabel-37286.html?fbclid=IwAR3DkjGl_mQWsODzRM-j04vFpY_pnNjrvAzxkPj3_MnHSydERmsASY378Qs
Do Prahy přijede americký historik Snyder, https://magazin.aktualne.cz/kultura/literatura/timothy-snyder-praha-kam-kracis-cesko-aspen-konference-ffuk/r~d75875dad7ef11e89271ac1f6b220ee8/?fbclid=IwAR1dQ4B_bVB-XWNNraEnUWCgMB9PRcqJBaHGQCCZhnqI88YliI3JGro270I
Jiří Hošek: Boj s internetovými trolly se vést musí. Česká republika v něm zatím prohrává,https://dvojka.rozhlas.cz/jiri-hosek-boj-s-internetovymi-trolly-se-vest-musi-ceska-republika-v-nem-zatim-7667520?fbclid=IwAR3NhADVj0rMd4-5q4LvrYtTBvP7Xx2sdKCygfUihgqgWwweQOjNpTYKRp0
20 minut Radiožurnálu: Jakub Kalenský, Kdo jsou trollové, kteří zamořují internetové diskuze nepravdami? A kdo elfové, kteří se snaží vyvracet dezinformace? Marie Bastlová se zeptá Jakuba Kalenského, končícího českého zástupce v evropském týmu pro boj s ruskou propagandou., https://radiozurnal.rozhlas.cz/jak-funguji-trollove-v-ceskem-internetovem-prostredi-7670799
Petra Procházková, Je snadnější obdivovat Putina, když bydlíte v Praze, a ne na Sibiři, říká dcera zavražděného Borise Němcova,, https://denikn.cz/11495/je-snadnejsi-obdivovat-putina-kdyz-bydlite-v-praze-a-ne-na-sibiri-rika-dcera-zavrazdeneho-borise-nemcova/?ref=tit1&fbclid=IwAR1Qv1RR10fuMcjo86f03JB9pQJgVVaepNEZPkSFCfEH4sgqimBBA0ap564
Debata v IKDP o dezinformacích, ALexandra Alvarova, Marek Wolner, Jakub Janda, https://www.facebook.com/IKDPcz/videos/335110550626202/
Organizace E.N.O.T. Corp se zabývá vojensko-vlasteneckou výchovou mládeže. Aby děti "uměly válčit a měly válčení rády". Film Marie Pavlovové, Ksenie Jeljanové a Dmitrije Kuvaldina. https://www.youtube.com/watch?v=tT_q7CRq44Q&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1OlI-Q6hhWA6ccV06Z7mBNCJWpGzbrsj_P8jQTjssL6Hs4_LGdPg1phpQ
Tomáš Urban: Spiknutí konspiračních teoretiků. Současný mediální ekosystém a technologické společnosti umožnují šíření lží, manipulací a konspiračních teorií. Ve velkém,https://babylonrevue.cz/spiknuti-konspiracnich-teoretiku/?fbclid=IwAR1nXasQuj7KMbV6ZVCTI4YdJNSfIntHPBMZtZ-BFA_biCZbhODWqD8FcTQ
Jan Wirnitzer, Lidé už nemají představu, co je opravdu riziko. Až Čína vypne servery, nenaděláme nic, říká generál Pavel, https://denikn.cz/36111/lide-uz-nemaji-predstavu-co-je-opravdu-riziko-az-cina-vypne-servery-nenadelame-nic-rika-general-pavel/?fbclid=IwAR2CE6bb4-WrNTj_rjyHekKaQElhWM4G8f93oEIWVGpxPbS8ks5hYvVnqKQ
Josef Pravec, Česko ruský plyn nepotřebuje a stejně jako Evropa ho může nahradit odjinud, říká velvyslanec pro otázky energetické bezpečnosti Václav Bartuška, https://ekonom.ihned.cz/c7-66374870-onltd-2abd2bb8d13e7a4?fbclid=IwAR0OzOSRlg3zGW6sN0gLR3ppfKwa77p5_wcBkgjkBnXIn7RXVhSTiFc06ow
Průmysl lži / Přednáška Alexandry Alvarové/ Pátek 26. dubna 2019 v 19:00 až 20:30, Městská knihovna v Praze, Mariánské náměstí 1/98, 110 00 Praha
Jak citovat zdroje: http://kas.fsv.cuni.cz/old/citace.html http:/www.boldis.cz/citace/citace2.pdf http://kas.fsv.cuni.cz/writing-guide
Poslední úprava: Fojtek Vít, PhDr., Dr., Ph.D. (15.03.2019)
Literature:
Obligatory Literature:
•KASPAROV, Garry. Zima přichází: Proč je nutné zastavit Vladimíra Putina. Praha 2016.(book to review)
or
•ALVAROVÁ Alexandra: Průmysl lži. Praha 2017 (book to review).
Reader in SIS (diskette icon), password: fojtek
Recommended Literature:
Sledování denního tisku a televize (např. také Respekt, Týden, či Der Spiegel, Focus, Economist apod.),
dále studií např. na SWP Stiftung Wischenschaft und Politik (http://www.swp-berlin.org/de/produkte/swp_aktuell.php?PHPSESSID=f0f742209),
HAUS RISSEN HAMBURG, Internationales Institut für Politik und Wirtschaft (http://www.hausrissen.org/),
Monterey Institute of International Studies, http://www.miis.edu/),
Ann Appleabaum, historička, specialistka na Rusko a Východní Evropu, columnist in Washington Post https://www.facebook.com/anne.applebaum?pnref=lhc.recent,
Anne Applebaum at The Václav Havel Library (12. 1. 2015), https://www.youtube.com/watch?v=aImR18dgBuw
Miroslav Mareš, odborník na extremismus, FSS MU Brno, http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10252839638-hyde-park-ct24/215411058081022-hyde-park
Jak funguje ruská propaganda v Česku? Zapleveluje zprávami a vytváří chaos, http://neovlivni.cz/jak-funguje-ruska-propaganda-v-cesku-zapleveluje-zpravami-a-vytvari-chaos/
Proruské servery mají na české publikum zásadní vliv, píše BIS, http://neovlivni.cz/proruske-servery-maji-na-ceske-publikum-zasadni-vliv-pise-bis/.
The Soviet Story, doumentární film, rež. Edvins Šnore, https://www.youtube.com/watch?v=oVZjyyAE-78
Josef Šlerka, Univerzita Karlova, odborník na analýzu dat ze sociálních sítí, http://reportermagazin.cz/valka-na-urodne-pude/
Milan Kuba, http://citarny.cz/index.php/media-a-knihy/internet/5637-jak-si-overit-rychle-spravnost-informaci-na-internetu
Jeden svět na školách, Svět podle Russia Today / Misja Pekel / Nizozemsko / 2015 / 4 min. / titulky, dokumentární film, seznamuje s vnitřními mechanismy státem řízeného média a s trollingem coby nástrojem propagandy a rusko-ukrajinským konfliktem v souvislostech, https://www.jsns.cz/cz/lessons/4/2_svet_podle_russia_today.html?lessonID=178&lesson=one&inThemeID=82
Jeden svět na školách, Současná ruská propaganda, https://www.jsns.cz/cz/lessons/4/Soucasna_ruska_propaganda.html?theme=82
Svět podle Russia Today (dokumentární film): https://www.youtube.com/watch?v=zhhO99TFNk8
Záznam debaty k filmu Svět podle Russia Today s Peterem Pomerantsevem a Josefem Pazderkou na FFUK:
Konference o ruské mediální válce (FFUK), Východoevropský klub FFUK, https://www.youtube.com/watch?v=kV-xXQm_OXM, https://www.youtube.com/watch?v=H0SAYFYMZXM, https://www.youtube.com/watch?v=TKb57P86IYk
Proruské weby se snaží oslabovat Sobotku a působit Čechům v hlavách chaos, http://video.aktualne.cz/svet-na-hrane/proruske-weby-se-snazi-oslabovat-sobotku-a-pusobit-cechum-v/r~f97dfb7aef8111e5ae64002590604f2e/
Alexandr Kelin, zástupce ruské menšiny v Radě vlády (ČR) pro národnostní menšiny : https://video.aktualne.cz/dvtv/prima-volba-prezidenta-byl-rusky-plan-zeman-jim-podporu-zpla/r~0045779c8bc411e69d46002590604f2e/?redirected=1475791325
Jiří Sobota, Respekt, http://www.respekt.cz/denni-menu/kde-by-dnes-nato-zastavilo-ruske-tanky
Josh Marshall, editor and publisher of TalkingPointsMemo.com. http://talkingpointsmemo.com/edblog/trump-putin-yes-it-s-really-a-thing
Franklin Foer, Slate, contributing editor: http://www.slate.com/articles/news_and_politics/cover_story/2016/07/vladimir_putin_has_a_plan_for_destroying_the_west_and_it_looks_a_lot_like.html?wpsrc=sh_all_mob_tw_bot
Ben Nimmo, senior fellow, Institute for Statecraft in London, specialising in analysing information warfare and hybrid warfare. Dříve NATO press officer specialising in relations with Russia and Ukraine, and a journalist for Deutsche Presse-Agentur dpa, covering European and international politics and security, http://www.interpretermag.com/putins-media-are-pushing-britain-for-the-brexit/
Radio Svobodná Evropa, https://www.facebook.com/rferl/photos/a.10150131950204575.326644.122264309574/10153693631934575/?type=1&theater
In Russian media, everyone’s getting called a "fascist.”, https://www.facebook.com/rferl/videos/10154669231734575/?hc_ref=NEWSFEED
Barbora Schneiderová, Když je pravda vše, není pravda nic. Ruská propaganda je dnes mnohem chytřejší, http://hlidacipes.org/kdyz-je-pravda-vse-neni-pravda-nic-ruska-propaganda-je-dnes-mnohem-chytrejsi/
Přednáška Jeho Svatosti dalajlamy (19.10. 2016, v Lucerně): Sekulární etika / Secular ethic: https://www.youtube.com/watch?v=nkH0EfQAL3M
MÁTE POCIT, ŽE JE SVOBODA V OHROŽENÍ? VYSTUPTE Z ŘADY A ČTĚTE HAVLA, RADÍ HISTORIK SNYDER:https://www.respekt.cz/denni-menu/mate-pocit-ze-je-svoboda-v-ohrozeni-vystupte-z-rady-a-ctete-havla-radi-historik-snyder
Vladimír Kučera: Co mi přišlo na mysl 17. listopadu aneb o paměti národa Zdroj: http://www.denik.cz/z_domova/co-mi-prislo-na-mysl-17-listopadu-aneb-o-pameti-naroda-20161118.html
A masterclass in disinformation, https://euvsdisinfo.eu/a-masterclass-in-disinformation/
Ukrajino, nezlob se http://www.ceskatelevize.cz/porady/11003256577-ukrajino-nezlob-se/21556226558/ Netradiční road movie, ve které M. C. Putna odkrývá historické a náboženské kořeny současného konfliktu na Ukrajině. Film je inspirován jeho knihou Obrazy z kulturních dějin ruské religiozity. Režie R. Špaček
Na hranicích impéria, http://www.ceskatelevize.cz:8080/ivysilani/10354261516-na-hranicich-imperia/
Velká dohoda Trumpa s Putinem může být zničující. Bezpečnost Evropy je v ohrožení, varuje Lucas, https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/lucas/r~dc6097e0f10211e6a8cc002590604f2e/?redirected=1487161244
Timothy Snyder: “We have at most a year to defend American democracy, perhaps less“, http://international.sueddeutsche.de/post/157058066625/we-have-at-most-a-year-to-defend-american
Děti z Krymu brani se samopaly ruskou vlajku v den třetího výročí obsazení poloostrova Ruskou federací. https://www.facebook.com/krymrealii/videos/760048734164617/?pnref=story
Rusko - příprava dětí na válku a na smrt (2016) - české titulky https://www.youtube.com/watch?v=xyTpQHZcTDI
‘Russia Is a Threat … to All of Europe’ Lithuania’s president talks to Foreign Policy about Vladimir Putin's "little green men" and whether Donald Trump really believes in NATO.
Německo po volbách. Co očekávat? Beseda v Besedě dne 25. září 2017, diskutovali novinářka Bára Procházková, politolog Miroslav Kunštát z FSV UK a Martin Svárovský z Odboru politického plánování MZV https://www.youtube.com/watch?v=P_auzzNdZQ4&feature=share
Anne Applebaum. THE CZECH ELECTION SAYS MORE ABOUT THE STATE OF WESTERN DEMOCRACY THAN WE’D LIKE TO ADMIT, https://www.anneapplebaum.com/2018/01/29/the-czech-election-says-more-about-the-state-of-western-democracy-than-wed-like-to-admit
Alexandra Alvarová. Přednáška "Hybridní válka a dezinformace", https://www.youtube.com/watch?v=UGBhuKZrUgw&feature=youtu.be
Rozkrýváme pozadí nové světové války. Jak se Češi ocitli v zajetí lží,https://zpravy.aktualne.cz/domaci/valka-dezinformace-fake-news/r~7bfb35b23bb311e7886d002590604f2e/?redirected=1534259398
Poslední úprava: Fojtek Vít, PhDr., Dr., Ph.D. (15.02.2019)
Metody výuky -
Jedná se o kurz kombinovaného studia s úvodní blokovou výukou, ve které jsou vysvětleny hlavní požadavky a povinnosti nezbytné k uspěšnému absolutoriu. V další fázi navazuje samostudium podle přísušných instrukcí vedoucího kurzu. Načrtnuty jsou i základní tendence možného budoucího vývoje aktualni světové politické situace a dojde k seznámení se základní studijní literaturou (případně kde je uložena) a knihami k recenzi. Vedle zvládnutí nezbytného faktografického objemu informací, je v kurzu kladen důraz i na práci s prameny a prokázání schopností kritického myšlení.
Poslední úprava: Fojtek Vít, PhDr., Dr., Ph.D. (18.02.2019)
This is a distance studies course with an introductory block lesson explaining the main requirements and responsibilities necessary for a successful completion of the course. In the next phase the self-study follows under the instructions of the course leader. Outlined are also the basic trends of the possible future development of the current world political situation together with necessary literature (including where to find it) and the books for review. In addition to the mastering of the necessary factual volume of information, emphasis is also placed on adequate work with the sources and prove of critical thinking skills.
Poslední úprava: Fojtek Vít, PhDr., Dr., Ph.D. (18.02.2019)
Požadavky ke zkoušce -
Formy kontroly studia předmětu: Zkouška
a) studenti se účastní blokové výuky ve stanovených termínech
b) studenti jsou povinni nastudovat tituly uvedené v seznamu poviné literatury (kniha k recenzi, viz Literatura)
c) studenti jsou povinni v rámci samostudia povinni předložit dva texty, a to písemnou práci na stanovené téma (5 normostran s využitím minimálně jednoho domácího a jednoho zahraničního periodického zdroje, obsahující poznámkový aparát) a recenzi dohodnutého titulu (2 normostrany).
d) tyto práce budou odevzdány do 24.5. do 20.00 na adresu jmb524@seznam.cz (nedodržení termínu odevzdání práce bez řádné omluvy znamená jeho propadnutí) a oznámkovány tak, že ze dvou známek za každý text bude stanovena známka konečná
e) předmět je ukončen komplexním písemným testem v termínech vypsaných v rámci řádného zkouškového období
f) konečná známka z předmětu je stanovena na základě práce v celém kursu, tj. jako souhrnné hodnocení průběžných písemných prací (50%) a závěrečného testu (50%), a to v poměru 1 : 1
Známkování:
Základní význam A-F je následující:
A- výtečně (vynikající výkon pouze s drobnými chybami), B- velmi dobře (nadprůměrný výkon
avšak s určitými chybami), C-dobře (celkově dobrý výkon s řadou výrazných chyb), D-uspokojivě (přijatelný výkon, ale se značnými nedostatky), E- dostatečně (výkon splňuje minimální požadavky), F– nedostatečně, neprospěl (je zapotřebí značné množství další práce).
https://fsv.cuni.cz/opatreni-dekanky-c-172018
Poslední úprava: Fojtek Vít, PhDr., Dr., Ph.D. (18.02.2019)
form of the control of the knowledge. Exam a) students take part at the block lecture at assigned dates b) students are required to study up books shown at the list of required study literature to the course c) students are required in the framework of their selfstudy to present two texts, and that written thesis on the assigned topic (5 normpages with the use of one Czech and one foreign periodical source) and the review of the assigned book (2 normpages). d) both thesis + review will be handed out till January 5 till 20.00 at the adress jmb523@seznam.cz (nonobservance of this deadline without legitimate excuse means the failure from the course) and will be marked so that from the two grades for each text will be set one final grade e) course is concluded with the complex written test in the assigned dates set in the period of regular exam period f) final grade is set after the consideration of the work in the whole course, i.e. overall assesment of the concurrent writen texts (50%) and final test (50%), and that in the ratio 1:1
Due to modifications of the internal regulations the Faculty of Social Sciences has changed the system of classification from 1-4 grading scale to internationally recognized A-F grading system, often referred to as ECTS grading. For easier understanding we offer an explanation of the individual grades:
A – Excellent. The student has shown excellent performance, originality and displayed an exceptional grasp of the subject.
B – Very Good. The student understands the subject well and has shown some originality of thought. Above the average performance, but with some errors.
C – Good. Generally sound work with a number of notable errors.
D – Satisfactory. The student has shown some understanding of the subject matter, but has not succeeded in translating this understanding into consistently original work. Overall good performance with a number of significant errors.
E – Sufficient. Acceptable performance with significant drawbacks. Performance meets the minimum requirements.
F – Fail. The student has not succeeded in mastering the subject matter of the course.
Z – Pass/Credit. Where a course is completed by a study requirement other than examination, it is not graded, but is recorded as “Zápočet (Z).” This is in effect a Pass in a two-tier Pass/Fail grading system.
The recommendation for using the A-F classification is as follows: To evaluate the student's performance in percentage (0-100 %) and providing the evaluation accordingly
0-50 % = F,
51-60 % = E,
61-70 % = D,
71-80 % = C,
81-90 % = B,
91% and more = A.
We hope that you will accept this change positively because of its undeniable advantages:
Simplified recognition of courses studied abroad (most European universities use the conversion scale A-F, the conversion from 1-4 grading scale was not quite accurate).
Refinement of the grading scale (6-degree scale gives the teacher the opportunity to more distinguish student performance than with the 4-degree scale).
Intelligibility for incoming/exchange students or international students studying at FSV UK (percentage or A-F grade scale is the most widespread).
Poslední úprava: Fojtek Vít, PhDr., Dr., Ph.D. (18.02.2019)
Sylabus -
TÉMATA KE ZPRACOVÁNÍ PRO PÍSEMNOU PRÁCI A PRO PŘÍPRAVU NA TEST:
ZAHRANIČNĚ POLITICKÉ VZTAHY ČR SE SOUSEDY A VELMOCEMI: 1. Česko - rakouské vztahy v současnosti. 2. Česko - německé vztahy v současnosti. 3. Česko - ruské vztahy v současnosti. 4. Česko - americké vztahy v současnosti. 5. Česko - polské vztahy v současnosti. 6. Česko - slovenské vztahy v současnosti.
OSTATNÍ STŘEDNÍ A VÝCHODNÍ EVROPA: 7. Současné problémy Maďarska. 8. Současné problémy Slovenska. 9. Současné problémy Polska. 10. Současné problémy Rumunska. 11. Současné problémy Rakouska.
OSTATNÍ STŘEDNÍ, ZÁPADNÍ a JIŽNÍ EVROPA: 12. Současné problémy Německa (vnitropolitické). 13. Současné problémy Německa (zahraničněpolitické). 14. Současné problémy Francie (vnitropolitické). 15. Současné problémy Francie (zahraničněpolitické). 16. Současné problémy Velké Británie (vnitropolitické). 17. Současné problémy Velké Británie (zahraničněpolitické). 18. Současné problémy Itálie. 19. Současné problémy Belgie. 20. Současné problémy Nizozemska. 21. Současné problémy Irska. 22. Současné problémy Španělska. 23. Současné problémy Řecka.
EU: 24. Současné předsednictví EU a jeho priority. 25. Současné problémy rozšiřování Evropské unie na východ. 26. Současné problémy společné bezpečnostní politiky EU. 27. Současné problémy společné imigrační politiky EU.
USA: 28. Současné problémy USA (vnitropolitické). 29. Současné problémy USA (zahraničněpolitické).
USA a Čína: 30. USA a současné problémy Číny.
USA a Blízký východ: 31. USA a současné problémy Iráku. 32. USA a současné problémy Afghánistánu. 33. USA a současné problémy Íránu. 34. USA a současné problémy Pákistánu. 35. Současné problémy v izraelsko palestinském konfliktu. 36. Současné problémy Turecka. 37. Turecko a EU. 38. Turecko-kyperský konflikt v současnosti.
RUSKO: Rusko a energetická politika: 39. Ruská energetická politika. 40. Plynovody Nord Stream a South Stream a politický dopad jejich stavby. 41. Současné problémy Ruska. 42. Vztahy Rusko a Evropa. 43. Evropská energetická politika.
Bývalé země SSSR: 44. Současné problémy Pobaltí. 45. Současné problémy Ukrajiny. 46. Současné problémy Běloruska. 47. Současné problémy Moldavska. 48. Současné problémy Gruzie.
Balkán: 49. Současné problémy Srbska. 50. Současné problémy Makedonie. 51. Současné problémy Kosova.
Poslední úprava: Fojtek Vít, PhDr., Dr., Ph.D. (15.02.2019)
Current Affairs: topics 1. Current presidency of the EU and its priorities. 2. Current Czech - Austrian Relations. 3. Current Czech - German Affairs. 4 Current Czech - American Affairs. 5. Current Czech - Russian Affairs. 6. Current Czech - Polish Affairs. 7. Current Czecho - Slovak Affairs. 8. Current Polish Affairs. 9. Current Hungarian Affairs. 10. Current Slovak Affairs. 11. Current Austrian Affairs. 12. Current Romanian Affairs. 13. Current Dutch Affairs. 14. Current Belgian Affairs. 15. Current Danish Affairs. 16. Current Spanish Affairs. 17. Current Italian Affairs. 18. Great Britain under PM Brown: foreign policy. 19. Great Britain under PM Brown: inner policy. 20. France under Sarkozy: foreign policy. 21. France under Sarkozy: inner policy. 22. Germany under PM Merkel: foreign policy. 23. Germany under PM Merkel: inner policy. 24. Current Bavarian Affairs. 25. USA - inner policy 26 USA - foreign policy 27. USA and Current Affairs in Iraq 28. USA and Current Affairs in Afghanistan. 29. USA and Iran. 30. USA and Pakistan. 31. US Radar in the Czech Republic and Poland 32. Cureent Israeli-Palestinian Affairs. 33. Energetic Security in Europe 34. Gas Pipeline Nabucco 35. Gas Pipelines Nord Stream, South Stream 36. Russia under Medvedev - inner policy. 37. Russia under Medvedev - foreign policy. 38. Russia - Europe Relations. 39. Georgia - Russian Conflict. 40. Current Affairs of Ukraine. 41. Current Affaris of Bellaruss. 42. Current Affair s of Serbia. 43. Current Affairs of Macedonia. 44. Current Affairs of Moldova. 45. Current Affairs of Kosovo. 46. Current Affairs of Turkey. 47. Turkey and the EU. 48. Current Turkey-Cyprus Conflict.
Grading System at FSV UK
CHANGE OF GRADING SYSTEM AT FSV UK
Due to modifications of the internal regulations the Faculty of Social Sciences has changed the system of classification from 1-4 grading scale to internationally recognized A-F grading system, often referred to as ECTS grading. For easier understanding we offer an explanation of the individual grades:
A – Excellent. The student has shown excellent performance, originality and displayed an exceptional grasp of the subject.
B – Very Good. The student understands the subject well and has shown some originality of thought. Above the average performance, but with some errors.
C – Good. Generally sound work with a number of notable errors.
D – Satisfactory. The student has shown some understanding of the subject matter, but has not succeeded in translating this understanding into consistently original work. Overall good performance with a number of significant errors.
E – Sufficient. Acceptable performance with significant drawbacks. Performance meets the minimum requirements.
F – Fail. The student has not succeeded in mastering the subject matter of the course.
Z – Pass/Credit. Where a course is completed by a study requirement other than examination, it is not graded, but is recorded as “Zápočet (Z).” This is in effect a Pass in a two-tier Pass/Fail grading system.
The recommendation for using the A-F classification is as follows: To evaluate the student's performance in percentage (0-100 %) and providing the evaluation accordingly
0-50 % = F,
51-60 % = E,
61-70 % = D,
71-80 % = C,
81-90 % = B,
91% and more = A.
We hope that you will accept this change positively because of its undeniable advantages:
Simplified recognition of courses studied abroad (most European universities use the conversion scale A-F, the conversion from 1-4 grading scale was not quite accurate).
Refinement of the grading scale (6-degree scale gives the teacher the opportunity to more distinguish student performance than with the 4-degree scale).
Intelligibility for incoming/exchange students or international students studying at FSV UK (percentage or A-F grade scale is the most widespread).