PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Prevence školního násilí a šikanování - ONPP1418
Anglický název: Prevention of Violence and Bullying in Schools
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2015
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Neslučitelnost : ONPP1414, ONPP1419, ONPP1421, ONPP146, ON23142007, ON2317003
Prerekvizity : ONPP1423
Je neslučitelnost pro: ONPP1414, ONPP1419, ON2314501, ONPP1421, ONPP146
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (18.12.2017)
Předmět vychází ze současné reality našich škol a školských zařízení a klade důraz na postupy, jež může učitel ve své každodenní praxi uplatnit. Pozornost je věnována podstatným teoretickým otázkám násilí a šikanování s důrazem na příčiny jeho existence v dětských kolektivech. Podrobně jsou probírány konkrétní metody prevence a strategie řešení šikany, jakož i příčiny selhávání preventivních a represivních postupů. Součástí je též seznámení s institucionálními formami pomoci.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (13.09.2019)

Studující s využitím  znalostí v oblasti  násilí a šikanování posoudí a analyzuje modelové situace šikanování v dětských kolektivech, navrhne vhodný postup řešení a odpovídající možnost prevence.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (08.08.2019)

ANTIER, E. Agresivita dětí. Praha : Portál, 2004.
BOURCET, S.; GRAVILLONOVÁ, I. Šikana ve škole, na ulici, doma. Praha : Albatros, 2006.
BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha : ISV, 2003.
ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001.
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001.
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha : Portál, 2005.
MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2003.
SPURNÝ, J. Psychologie násilí. Praha : Eurounion, 1996.
WEBSTER-DOYLE, T. Proč mě pořád někdo šikanuje? Praha : Pragma, 2002.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (08.08.2019)

Požadavky ke klasifikovanému zápočtu: aktivní účast na seminářích (plnění úkolů v Moodle), úspěšné absolvování zápočtového testu (jeden řádný a dva opravné termíny).

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (18.12.2017)

1. Úvod. Základní odborná terminologie, studijní literatura a další zdroje informací.
2. Násilí a šikanování v dětských kolektivech, situace v ČR.
3. Příčiny delikventního chování dětí a mládeže.
4. Legislativní a metodická opatření pro prevenci a řešení školního šikanování.
5. Typické situace školního šikanování, kazuistiky.
6. Psychologie šikanujícího a šikanovaného.
7. Specifická a nespecifická prevence násilí a šikanování.
8. Detekce a diagnostika násilí a šikanování.
9. Způsoby intervence při zjištěné šikaně.
10. Profesionální týmová spolupráce při prevenci a řešení šikany.
11. Příklady dobré praxe, význam odborné supervize.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK