Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.11.2019)
Předmět se zabývá studiem vybraných historických i současných pojetí předmětu výtvarná výchova a jejich srovnání v českém i zahraničním kontextu. Seznámí studenty s minulostí předmětu kreslení a kontextem jeho vývoje u nás.
Otevírá interkulturní, interdisciplinární i intermediální průniky předmětu. Prostřednictvím konkrétních příkladů seznámí studenty s principy objektového, zážitkového a (trans)kulturního učení, souvisejícími s obsahem předmětu výtvarná výchova. Studuje možnosti uplatnění nových médií ve školní výtvarné výchově, obecněji i možnostmi zobrazujícího média ve vizuálním sdělení. Předmětem zájmu se stává vizuální kultura v době globalizované mediální produkce. Pozornost je věnována orientaci současných evropských cílů vzdělávání a vizuální gramotnosti, srovnání českého oborového vzdělávání se zahraničím.
Cílem předmětu je napomoci studentům orientovat se v mnoha pojetích předmětu výtvarná výchova a formulovat základy vlastního pojetí předmětu.
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.11.2019)
The course deals with the study of selected historical and contemporary concepts of art education and their comparison in the Czech and foreign context. It introduces the history of drawing as school subject in the Czech Republic. It studies the possibilities of using new media in school art education, more generally also the possibilities of displaying media in visual communication. Visual culture in the era of globalized media production becomes a subject of interest. Attention is paid to the orientation of the current European goals of education and visual literacy. The aim of the course is to help students orientate themselves in several concepts of art education and formulate the bases of their own conception of the subject.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (19.03.2024)
Přímá výuka: 8 hodin
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 5 hodiny
Samostudium literatury a práce se studijními materiály (za semestr): 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr): 15 hodin
Semestrální práce + příprava na zkoušku: 15 hodin
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.11.2019)
BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzděláváni. Praha: Portál, 1998
KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]
FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008
POHNEROVÁ, M.: Duchovní a smyslová výchova I, II. Polička: Fantisk 1994, 1995
READ, H. E. Výchova uměním. Praha: Odeon, 1967
SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; HAZUKOVÁ, H. Výtvarné čarování-artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: PedF UK 2000
SLAVÍKOVÁ, V. Tvořím, tvoříš, tvoříme. Praha: PedF UK 2007
SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej! artefiletika pro předškoláky a mladší školáky.
Praha: Portál 2007
UHL SKŘIVANOVÁ, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke
všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP 2014
Towards a Common European Framework of Reference on Visual Literacy. [online]. European Network of Visual Literacy. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z: http://envil.eu/en/.
DAVIDOVÁ, V. Klasikové české výtvarné výchovy. Cyklus studií v čas. Estetická výchova, roč. 76/79
HOSTINSKÝ, O. Šest rozprav z oboru krasovědy a dějin umění, kap. Dějiny umění v dětské světnici. 1877
KOMENSKÝ, J. A., ed. Kvítková, N. Obris sensualium pictus. Machart, 2012
Učební osnovy pro 1.-5.roč. všeobecně vzdělávacích škol, Národní škola, 1953
Učební osnovy pro 1. - 5. ročník. Praha: SPN 1960
Vzdělávací program Obecná škola. Praha: Portál 1996
Vzdělávací program Základní škola. Výtvarná výchova pro 1.- 3. roč., 4.- 6. roč., 7.-9.roč. Praha: Fortuna 1996, 1998
Vzdělávací program Národní škola pro 1.-9.ročník základ. vzdělávání. Praha: SPN 1997
Osnovy výtvarné výchovy pro 1.- 9. ročník Základní škola, Alternativy A, B, C; Věstník MŠMT ČR, roč. LVII, sešit 7, 7/2001
WALTEROVÁ, E. Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova v Praze –
Pedagogická fakulta, 2006
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.11.2019)
BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzděláváni. Praha: Portál, 1998
KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. [online]. Praha: PedF UK v Praze, 2014. [cit. 2015-10.18]
FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008
POHNEROVÁ, M.: Duchovní a smyslová výchova I, II. Polička: Fantisk 1994, 1995
READ, H. E. Výchova uměním. Praha: Odeon, 1967
SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; HAZUKOVÁ, H. Výtvarné čarování-artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: PedF UK 2000
SLAVÍKOVÁ, V. Tvořím, tvoříš, tvoříme. Praha: PedF UK 2007
SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej! artefiletika pro předškoláky a mladší školáky.
Praha: Portál 2007
UHL SKŘIVANOVÁ, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke
všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP 2014
Towards a Common European Framework of Reference on Visual Literacy. [online]. European Network of Visual Literacy. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z: http://envil.eu/en/.
DAVIDOVÁ, V. Klasikové české výtvarné výchovy. Cyklus studií v čas. Estetická výchova, roč. 76/79
HOSTINSKÝ, O. Šest rozprav z oboru krasovědy a dějin umění, kap. Dějiny umění v dětské světnici. 1877
KOMENSKÝ, J. A., ed. Kvítková, N. Obris sensualium pictus. Machart, 2012
Učební osnovy pro 1.-5.roč. všeobecně vzdělávacích škol, Národní škola, 1953
Učební osnovy pro 1. - 5. ročník. Praha: SPN 1960
Vzdělávací program Obecná škola. Praha: Portál 1996
Vzdělávací program Základní škola. Výtvarná výchova pro 1.- 3. roč., 4.- 6. roč., 7.-9.roč. Praha: Fortuna 1996, 1998
Vzdělávací program Národní škola pro 1.-9.ročník základ. vzdělávání. Praha: SPN 1997
Osnovy výtvarné výchovy pro 1.- 9. ročník Základní škola, Alternativy A, B, C; Věstník MŠMT ČR, roč. LVII, sešit 7, 7/2001
WALTEROVÁ, E. Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova v Praze –
Pedagogická fakulta, 2006
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (23.01.2024)
1.-3. Historické koncepce výtvarné výchovy. Názory významných osobností výtvarného vzdělávání a jejich vliv na současné oborové myšlení.
4.-5. Současná pojetí výtvarné výchovy, jejich východiska a odraz v kurikulárních dokumentech.
6.-7. Výrazné osobnosti oboru a oblasti jejich pedagogického a vědeckého zájmu u nás i v zahraničí.
8. Interkulturní, interdisciplinární i intermediální průniky předmětu Vv.
9. Objektové, zážitkové a (trans)kulturní učení.
10. Formulace a zdůvodnění vlastního pojetí předmětu výtvarná výchova.
11. Výzkum a výtvarná výchova, kvalitativní a kvantitativní metodologie.
12. Výzkumné aspekty výtvarné tvorby. Příklady a výsledky domácích i zahraničních výzkumů.
Semináře proběhnou formou vedení vlastní výzkumné sondy a jeho průběžnou společnou reflexí.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (23.01.2024)
ústní zkouška, prezentace profesního portfolia
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.11.2019)