|
|
|
||
Předmět Didaktika Vv 1: kontexty Vv je určen studentům, kteří se ve studiu specializují na výtvarnou výchovu.
Představuje vzdělávací předmět výtvarná výchova v širších souvislostech současné pedagogiky, věd o člověku,
sociálních teorií vzdělávání, sociologie a filozofie. V návaznosti na kurikulární dokumenty vede k hledání průniků výtvarné výchovy s jinými předměty, jejichž obsahem jsou kulturní vzdělávání a umělecká tvorba. Podporuje i takovou podobu interdisciplinarity, kde umělecké zkoumání předmětů a jevů doplňuje vědecké poznání. Studuje specifika dětského výtvarného projevu jako fenoménu ontogeneze. Jeho stádia, charakteristické rysy, individuální rozdíly a typologické inklinace v dětském výtvarném projevu. Seznamuje studenty s přínosem Vv k obecným kompetencím žáků.
Zkoumá kreativní procesy ve výuce a možnostmi jejich rozvíjení.
Usiluje o systematičnost myšlení v souvislostech, upevňuje představu studentů o vzdělávacím předmětu výtvarná
výchova s cílem položit pevné základy pro následující studium didaktiky. Představuje výtvarnou výchovu nejen jako tvořivě uměleckou disciplínu, ale i jako předmět kognitivní s potenciálem pro rozvoj komunikačních a reflektivních kompetencí, která klade důraz na rozvoj funkční vizuální gramotnosti studentů i žáků.
Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
Studentky a studenti jsou uvedeni do oborové didaktiky výtvarné výchovy. Seznamují se se základními koncepty teorie a praxe oboru. Rozvíjejí svoji profesní identitu v prostoru kreativní disciplíny. Pokusně ověřují Kompetenční rámec absolventa učitelství výtvarné výchovy. Zakládají své profesní portfolio. Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (07.02.2025)
|
|
||
Prezenční výuka: 6 hodin Samostudium literatury a práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (20.01.2023)
|
|
||
Zápočet bude udělen na základě průběžného plnění úkolů a jejich prezentace v semináři. Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
|
|
||
Povinná literatura: Schonau, D., Kárpáti, A., Kirchner, C. and Letsiou, M. A New Structural Model of Visual Competencies in Visual Literacy: The Revised Common European Framework of Reference fo Visual Competency, European Network for Visual Literacy – ENViL. (2020) Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání 3(4), s. 57-71. Novotná, M., Kuříková, M. Modely kreativity a jejich význam ve vzdělávání. Výtvarná výchova 3–4, (61) 2021. ISSN 1210-3691. s. 6–23. Novotná, M. Cultural Awarness and Expression – Uvědomit si vlastní kulturu a umět se vyjádřit. Výtvarná výchova (v tisku). KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK, 2014. (elektronický text) Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf >.
Doporučená literatura: Fulková, M. Když se řekne…vizuální gramotnost. In Výtvarná výchova 2002. č. 4. ISSN1210-3691 (článek) PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. a kol. Tvořivost ve výtvarné výchově. Plzeň: ZU, 2017. European Commission, Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture, (2016). Cultural awareness and expression handbook : open method of coordination (OMC) working group of EU Member States’ experts on ‘cultural awareness and expression, Publications Office. https://data.europa.eu/doi/10.2766/940338 GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha: Portál 1999 KLUSÁK, M; SLAVÍK, J. Kresba postavy pána. In Pražská skupina školní etnografie – Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum, 2005, str. 76–81 STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno: MU 2015 SZTOMPKA, P. Vizuální sociologie, fotografie jako výzkumná metoda. Praha: Sociologické nakladatelství 2007 ŠOBÁŇOVÁ, P. et. al. Současný stav a perspektivy výtvarné výchovy. Reflexe kurikulárních dokumentů pro všeobecné vzdělávání. Olomouc: Česká sekce INSEA, KVV PedF UP 2016 UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pedagogika umění-umění pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP 2014 WELTMANOVÁ, A. Tohle není matika. Brno: Computer Press 2015 Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (18.02.2025)
|
|
||
1. Cíle, obsah a učivo Vv. Semináře probíhají formou reflexe videonahrávek v souvislosti s jednotlivými tématy kurzu. Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (20.01.2023)
|
|
||
Znám základní koncepty oborové didaktiky a dovedu je vysvětlit a reflektovat v praxi. Využívám funkční odborný slovník. Uvažuji o své profesní identitě, reflektuji rozvoj své profesní výbavy pro výuku VV. Pravidelně navštěvuji galerie a muzea výtvarného umění. Věnuji se výtvarné tvorbě, svoji tvorbu reflektuji, vím že je zdrojem mé (budoucí) pedagogické činnosti. Založil/a jsem své profesní portfolio. Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (07.02.2025)
|