Prezentace základních didaktických postupů učitele hudební výchovy na 1. stupni základní školy. Tvořivost, komplexnost a integrace v řízení hudebních činností, modernizační tendence v hudební výchově.
Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (28.01.2025)
Presentation of the basic didactic practices of a music education teacher at Grade 1 of primary school. Creativity, complexity and integration in the management of musical activities, modernisation tendencies in music education.
Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (28.01.2025)
Cíl předmětu
Cíle předmětu:
• příprava studenta na hudebně výchovnou praxi po stránce teoretické i praktické; • získávání vědomostí a rozvoj dovedností potřebných k řízení hudebních činností žáků; • obeznámení s moderními trendy hudebně výchovné praxe; • modelové situace v Hv.
Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (28.01.2025)
Deskriptory
3 kredity/90 hod., zkouška
Plánované aktivity studentů:10 hod. přímé výuky, 4 hod. příprava na semináře, 8 hod. rozvoj vlastních hudebních dovedností studenta, 8 hod. vypracování seminární práce, 60 hod. samostudium a příprava na zkoušku
Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (28.01.2025)
Literatura
Povinná literatura:
VÁŇOVÁ, Hana. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň ZŠ. 1. díl (Práce s písní). Praha: PedF UK, 2020. 83 s. ISBN 978-80-7603-156-2.
VÁŇOVÁ, H. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň ZŠ. 2. díl (Rozvoj dětské hudební tvořivosti). Praha: PedF UK, 2023. 66 s. ISBN 978-80-7603-411-2.
SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na l. st. ZŠ. Praha: SPN 1985. 311 stran.
PECHÁČEK. S., VÁŇOVÁ, H, aj. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro l. st. základníškoly. Praha: Karolinum 2001. 282 stran. ISBN 80-246-0365-9.
VÁŇOVÁ, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha: UK-PedF, 2004. 79 stran. ISBN 80-7290-155-9
Doporučená literatura:
JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole.Hradec Králové: Tandem, 2002, 320 s., ISBN 80-903115-7-1.
HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola, 1. díl. : Supraphon, 1969, 99 s., ISBN 16/2 02-263-69.
JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor na základní škole. Praha: SPN, 1989, 181 s., ISBN 02/53 14-623-89.
TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.
Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1.
TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-916-X.
VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivosti na základní škole. Praha: SPN 1984.120 stran.
HURNÍK, L., LIŠKOVÁ, M. Učebnice hudební výchovy 1.-5. ročník. Praha: SPN, 1998. ISBN 80-7235-028-5.
HUDEBNÍ VÝCHOVA. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a
mimoškolní. UK v Praze – Pedagogická fakulta Praha. ISSN 1210-3683.
Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (01.02.2024)
Požadavky ke zkoušce
Požadavky k zápočtu: drobné seminární úkoly vyplývající z učiva. Výstupní seminární práce na integrační přístup k výuce HV (pohádka, projekt, powerpointová prezentace). 2 hodiny asistentské praxe u studentek, které aktuálně neučí Hv
Okruhy otázek ke zkoušce - viz kurz v Moodle
Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (28.01.2025)
Sylabus
Obsah předmětu:
1. Pěvecká výchova
2. Rozvoj intonačních dovedností. Nácvik písně intonací.
3. Tvořivá intonace. Postup od rozvoje intonačních dovedností k tvořivosti a naopak.
4. Principy rozvoje dětské hudební tvořivosti.
5. Prvky vícehlasu, jeho nácvik a tvořivé uplatnění ve vokálních, instrumentálních a hudebně pohybových aktivitách.
6. Vizualizace poslechu, principy a praktické ukázky. Sepětí poslechových a tvořivých činností.
7. Integrativní přístup k výuce HV (hudební pohádka, projekty)
8 Stavba vyučovací hodiny v hudební výchově, její typy, organizační formy vyučování.
9. Nejvýznamnější představitelé naší a světové hudební pedagogiky, hudebně výchovné systémy
Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (28.01.2025)
Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (28.01.2025)
Výsledky učení
Student: • ovládá základní pojmosloví v interdisciplinárních vazbách hudební psychologie, hudební pedagogiky a didaktiky hudební výchovy, • na základě svých vlastních znalostí a hudebních dovedností je schopen prakticky realizovat specifické metodické postupy, vedoucí k rozvoji žákových hudebních schopností a dovedností. Konkrétně: rozezpívat žáka, realizovat přípravná cvičení všeho druhu k osvojované písni, nacvičit píseň intonační metodou, nacvičit dvoj a vícehlas, rozvíjet dětskou hudební tvořivosti žáků (zejména vokální) apod., • je obeznámen s principem integrace v Hv (vizualizace, pohádka, projekt), vypracuje na toto téma seminární úkol, který demonstruje ve výuce, • na základě získaných zkušeností je schopen konstruovat stavbu různých typů vyučovacích hodin, • zná nejdůležitější představitele naší i zahraniční hudební pedagogiky a principy nejznámějších hudebně výchovných systémů, • absolvuje dvě hodiny asistentské praxe v hudební výchově na 1. st. ZŠ, pokud sám aktuálně neučí na škole hudební výchovu
Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (28.01.2025)