Výuka probíhá v cca 25 paralelních seminárních skupinách.
Cílem kurzu je přivést studenty od naivního čtení k reflektované a systematické práci s textem a souběžně si osvojit
základní žánry a elementární formální požadavky odborného textu.
Skladba hodin: Každá hodina se zpravidla skládá jednak z přednáškové části a jednak ze cvičení, kde se
přednášené záležitosti demonstrují, případně procvičují na konkrétních vybraných textech filosofické tradice. K této
části dostávají studenti na každou hodinu zadanou přípravu, v průběhu semestru pak navíc musí napsat dvě až tři
kratší práce v probíraných žánrech odborného textu.
Poslední úprava: Marek Jakub, Mgr., Ph.D. (14.09.2021)
Metody výuky
Obecné podmínky atestace (konkretizaci podmínek si určuje učitel skupiny Prosemináře):
1/ pravidelná účast na hodinách prosemináře;
2/ pravidelná příprava na práci v hodinách;
3/ vypracování zadaných písemných úkolů v náležité kvalitě.
Poslední úprava: Vrabec Martin, Mgr., Ph.D. (02.05.2022)
Sylabus
Proseminář k interpretaci textu uvádí do problematiky akademického čtení v oblasti humanitních a společenských vět. Seminární formou se účastníci kurzu seznámí s akademickými žánry, náležitostmi akademického psaní a budou se účastnit diskuse o vybraných textech. Proseminář je vyučován v menších skupinkách vedených jednotlivými pedagogy, kteří ve svém prosemináři pracují s odlišnými texty a akcentují různé přístupy ke čtení. Před zapsáním se do paralelky proto doporučujeme studujícím důkladně se seznámit s níže uvedenými anotacemi proseminářů. Atestační podmínky jsou konkrétně vymezeny každým z vyučujících, obecně se očekává nejméně 80% aktivní účast na hodinách a všechny paralelky prosemináře požadují alespoň jednu atestační písemnou práci.
Anotace jednotlivých seminářů:
Mgr. Pavel Baloun, Ph.D.
Cílem prosemináře je představení základních východisek perspektivy kulturních dějin a historické antropologie. Během semestru se studující seznámí s různými typy textů: od populárně naučného článku, přes monografie a odborné studie, k syntézám. Studující si osvojí základní dovednosti práce s odborným historickým textem (čtení a interpretace) a naučí se psát krátké písemné anotace. Dále si někteří z nich budou moci vyzkoušet přednes ústního referátu, na který získají zpětnou vazbu. Proseminář je vzhledem k textům sice učen primárně pro studující se zájmem o historii, ale osvojené dovednosti uplatní i při jiném směřování ve studiu. Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14141
Čt 10:00
YT201
Mgr. Alexandra Brocková
Smyslem kurzu bude uvedení do snahy učit se číst a psát. Jako i v jiných paralelkách bude základní náplní snaha porozumět textu, přemýšlet o něm a interpretovat jej. Mezi hlavní témata a motivy kurzu patří problematika myšlení a poznání, úvahy o lidských poznávacích schopnostech – role smyslovosti, imaginace, rozumu a epistemologicko-metafyzická pojetí lásky a zájmu. V rámci semináře se budeme opírat o textové ukázky z primární literatury; budeme příležitostně číst a interpretovat vybrané úryvky děl různých autorů – mohou mezi ně patřit například Platón, Aristoteles, svatý Augustin, Dante Alighieri, Giovanni Boccaccio, Michel de Montaigne, René Descartes, Blaise Pascal, Martin Heidegger, Max Scheler, Hans-Georg Gadamer nebo Rémi Brague. Očekává se účast nejen fyzická, ale také duchapřítomná.
Út 16:00
YT102
Mgr. Felix Geisler
V prosemináři se máme naučit, jak název napovídá, interpretovat text. Jinými slovy – naučit se číst a čtením se učit vykládat. Jak tomu ale rozumět? To je návodná otázka – číst a interpretovat (čili vykládat) totiž v nějakém určitém smyslu znamená rozumět. Za pomoci některých filosofických, literární a básnických textů vykročíme na cestu porozumění psanému textu, jeho výkladu a interpretaci skrze společnou četbu a vlastní psaný projev. Pomocnými průvodci nám budou Platón, Nietzsche, Heidegger a další.
Út 17:30
YT220
PhDr. Václav Hájek, Ph.D.
Společně budeme číst a snažit se interpretovat text Hanse-Georga Gadamera "Problém dějinného vědomí". Studenti a studentky si pak vyberou ukázku z některého z dalších textů (bude jich asi pět - např. "Za filosofii fotografie" od Viléma Flussera ad.), rozdělí se do skupinek cca po čtyřech osobách a vytvoří (připraví si tak v průběhu 2-3 týdnů) krátké "divadelní představení" respektive svou prezentaci k danému textíku - přičemž půjde vlastně o určitý dialog s tímto textem; text bude v tomto "divadelním" představení v nějaké podobě (interpretované, citované apod.) účastníkem dialogu. Budete se s ním moci přít i mu naslouchat, polemizovat, snažit se porozumět, porovnat s jinými záležitostmi, ukázat tento text ostatním atd. Také se v prosemináři podíváme na to, jak hledat další literaturu a jak si s její pomocí tříbit svoje myšlenková témata.
Čt 16:00
YT120
Solvej Friderike Hartmann
Philosophical proseminar on the topic of “The Strange Fabric of Reality”. The primary texts chosen are all classics, questioning reality and its intertwinement with human beings in very different ways. For philosophy students, these texts are likely to serve as a mothership for the future; for students more interested in other subjects, they will provide exposition to important cornerstones of the history of ideas.
1) Plato: allegories of the cave, the divided line, the sun in The Republic
2) René Descartes: cogito in Meditations on First Philosophy
3) Ludwig Wittgenstein: private language argument in the Philosophical Investigations
4) Friedrich Nietzsche: “On truth and Lie in an Extra-Moral Sense”
5) Simone Weil: “The Iliad or, the Poem of Force”
6) Victor Turner: “Betwixt and Between. The Liminal Period in Rites of Passage” in The Forest of Symbols
7) Jaques Derrida: “Declarations of Independence”
Pá 10:00
YT120
Mgr. Tomáš Holeček, Ph.D.
V prosemináři se budeme věnovat četbě a interpretaci vybraných pasáží Pravidel pro vedení rozumu od R. Descarta. Příklady budou voleny z matematiky a logiky.
Čt 14:30
YT233
Mgr. Hynek Janoušek, Ph.D.
Kurz bude zaměřen na čtení známých filosofických esejů z oblasti aplikované etiky. Vzhledem k tomu, že většina textů se týká závažných problémů (potrat, eutanazie, chudoba, svoboda slova apod.), se budeme pokoušet přistupovat k interpretaci textů věcně, s odstupem a na třech úrovních: 1.) Jaké jsou obecné etické předpoklady pozice, z níž argumentace vychází, 2.) jaká je struktura argumentu ve prospěch zastávané pozice, 3.) jaká je hodnota argumentu a kde jsou jeho slabiny? Zápočet bude udělen za absolvování písemného testu na konci semestru. Test bude spočívat v interpretaci pasáží z předem zadaných textů.
Út 16:00
YT241
Mgr. Jan Josl, Ph.D.
Proseminář se nejprve zaměří na problematiku interpretace a metody humanitních věd v textu H.G. Gadamera Problém dějinného vědomí. Následně budeme tuto metodu aplikovat na texty z oblasti estetiky/filosofie umění. Základem bude otázka po zdroji umělecké tvorby. Je umění věcí intuice, génia a inspirace, nebo je učitelnou dovedností? Různá stanoviska představí Platónův dialog Íon, Diderotův dialog Herecký paradox a vybrané pasáže z Bergsonovy eseje Smích.
St 8:30
YT220
Mgr. Robert Kanócz, Ph.D.
Budeme se snažit co možná opravdu vstupovat do světa či přístupu ke světu, který nám určitý text předestírá, a teprve následně se na něj případně dívat "zvenčí" a ptát se po jeho omezeních, slabinách a alternativách. Abychom se vyhnuli otázkám překladu do češtiny, a mohli se co nejvíce soustřeďovat na přesné významové odstíny, budeme pracovat s texty českých autorů. Půjde o "filosofující eseje" a podobné literární útvary od autorů jako Petr Rezek, Michal Ajvaz, Jiří Sádlo či Oldřich Janota. V hodinách budeme mj. porovnávat a diskutovat kratičké referáty těchto textů psané jednak studenty, jednak umělou inteligencí.
Pá 16:00
YT113
Mgr. Jana Kružíková, Ph.D.
V prosemináři budeme číst a vykládat vybrané pasáže z Platónových a Aristotelových textů. Smyslem prosemináře bude naučit se kriticky číst a pracovat s Platónovými a Aristotelovými texty a psát krátká odborná pojednání (anotaci, referát a interpretaci). K úspěšnému splnění kurzu je třeba aktivní účast, splnění domácích úkolů a vypracování referátu. Krátké domácí úkoly budou studenti každý týden dostávat a odevzdávat prostřednictvím Moodlu. V Moodlu taktéž naleznou texty, se kterými budeme pracovat.
Út 11:30
YT233
Mgr. Dominik Kuna
Smysl paralelky koresponduje s intencí Prosemináře k interpretaci textu, totiž učit se číst (zejména odborný text) a psát (zejména základní odborný literární žánr, totiž referenci) či jmenované kompetence dále prohlubovat, a postupně tak pronikat do myšlení. Jmenovaná dvojice, stojící v samém základu vlastního vyrovnávání se s odbornou literaturou, studující provází během celého následného učení, a proto se nejprve zaměříme na základy interpretace textu (vč. toho, jak smysluplně vytvářet vlastní studijní opory), a to jak teoreticky, tak zejména prakticky na krátkých modelových ukázkách z textů M. Heideggera „Co znamená myslet?“ a R. Descarta „Meditace o první filosofii“. Po zvládnutí této průpravy se budeme zbytek času věnovat podrobné interpretaci Platónovy „Obrany Sokrata“ a s ní komplementárních kapitol knihy „Řecký člověk a jeho svět“ J-P. Vernanta. Podmínkou atestace je vypracování všech průběžných domácích úkolů a referátu v náležité kvalitě, stejně jako aktivní účast na hodině a absolvování závěrečného kolokvia nad odevzdanými texty.
St 16:00
YT241
PhDr. Tomáš Kunca, Ph.D.
Proseminář zahájíme studiem akademického textu, pozoruhodným článkem Petera Harrisona (Original Sin and the Problem of Knowledge in Early Moder Europe). Na článku si ukážeme nejen formální ohledy akademického textu (odkazy, citace, strukturace aj.), ale zejména se budeme učit porozumění argumentaci „druhého“, práci s evidencí různého druhu, zdůvodnění tezí či závěrů, prostě kritickému myšlení, které v další části prosemináře budeme kultivovat při filosofické četbě a interpretaci primárních textů (vybrané kapitoly z díla Leviatan Thomase Hobbese a Druhého pojednání o vládě Johna Locka).
Út 13:00
YT220
Mgr. Marek Lentvorský
Proseminář k interpretaci textu je prvním “pracovním” místem studenta, kde se seznamuje s textem a s novým charakterem učení se. Tímto seznamováním se je student uváděn do klíčové kompetence humanitních věd. V přátelském duchu malé skupiny student v sobě pěstuje a kultivuje dovednost číst a psát, tedy dovednost, kterou již v určitém formátu má. Tato emendace klíčových dovedností humanitně zaměřeného studenta bude pěstována na vybraných filosofických textech západní duchovní a filosofické tradice. V prosemináři chronologicky představíme klíčová díla této tradice, zejména Platóna, Augustina, Descarta a Nietzscheho. U těchto autorů budeme sledovat vybrané pojmy a motivy, jako jsou emendace, kultivace, vědění, vzdělání, pravda a hodnota. Proseminář si tedy klade za cíl vyjasnil základní pojmy a motivy, které doprovází každého vědychtivého a zvídavého studenta v počátcích studia na VŠ. Vedle tohoto ideálního cíle si proseminář klade za cíl přispět k praktické dovednosti číst a psát. Atestace:
· Napsat jeden referát na vybraný text. (rozsah 3-6 stran. Snaha o technické zvládnutí)
· Napsat jeden esej na vybraný motiv/pojem. (rozsah 4-8 stran. Snaha o samostatné přemýšlení)
· Závěrečné kolokvium v posledním prosemináři. (Nebo v jiný den zkouškového období)
Pá 11:30
YT102
Mgr. Jakub Marek, Ph.D.
Proseminář bude věnován filosofii existence, konkrétně se budeme pokoušet na základě četby klasických textů (Kierkegaard, Jaspers, Sartre, Camus, aj.) uvažovat o problému, zda a v jakém smyslu je tato podoba filosofie relevantní dnes. Budeme se proto pokoušet o reflexi vztahu mezi společensko-dějinně-kulturními podmínkami a v těchto podmínkách relevantními způsoby myšlení. Součástí bude zadávání úkolů z hodiny na hodinu, atestace bude obnášet dvě písemné práce v žánru referátu, resp. eseje v rozsahu 3-5 stran.
Út 16:00
YT220
PhDr. Jaromír Murgaš, CSc.
Praktický a podle možností zkušenostní a dialogický trénink v základním zpracování, vytěžení obsahu a interpretaci textů. Učitel využívá a uvádí principy gestalt terapeutického kontaktního přístupu. Přitom ale běží o osvojení zkušenosti filosofické interpretace a s ním smyslu filosofie; i o osvojení základních principů psaní odborného textu. – Práce s texty J. Sokola, Platona, I. Kanta, krátce i F. Nietzscheho a případně H. Arendtové či J. Patočky. K atestu je třeba aktivní účast, plnění úkolů; k hodnocení tři dobré a lepší práce na asi dvě strany a rozhovor.
Čt 11:30
YT241
Mgr. Jaroslav Novotný, Ph.D.
Náplní této skupiny Prosemináře je představení problémů čtení a interpretování textu, praktické osvojení elementárních zásad interpretace a psaní elementárního odborného žánru (referát). Východiskem přístupu bude moderní hermeneutika a existenciální analytika. Nácvik interpretace budeme provádět na eseji Milana Kundery Zneuznávané dědictví Cervantesovo a případně na dalších souvisejících textech.
Pá 11:30
YT220
prof. Karel Novotný, M.A., Ph.D., DSc.
V prosemináři se budou studující učit pracovat s klasickým filosofickým textem, I. Kant, Základy metafyziky mravů, tím že budou postupně každý/každá referovat kratké úseky textu, max. cca 4 stránky. Písemný podklad - handout nebo powerpointovou prezentaci - k těmto vystoupením na jedné z hodin prosemináře pak dopracují do podoby souvislého textu (max. pět normostran), který odevzdají e-mailem spolu s tímto podkladem (handoutem nebo Powerpoint) na konci zimního semestru, před koncem zkouškového období, na konci ledna 2026. Součástí podmínek udělení atestu bude také absolvování písemného testu na jedné z posledních hodin prosemináře v prosinci 2025.
Út 14:30
YT241
Mgr. Taťána Petříčková, Ph.D.
Smyslem Prosemináře k interpretaci textů je naučit se kriticky pracovat s textem, porozumět mu, shrnout ho (Platón: Kritón, J.-P. Sartre: Existencialismus je humanismu (úryvky), popřípadě T. Hobbes: Leviathan (úryvky)) a samostatně psát krátká odborná pojednání (např. referát, interpretaci). Podmínkou je průběžná aktivita v hodinách, krátké interpretace úryvků textu v hodině a písemný referát.
Pá 10:00
YT212
Mgr. David Plass
K rozvoji interpretačních dovedností studujících budeme používat především dva zdroje. Začneme novoplatónským souborem Corpus Hermeticum a poté budeme jeho motivy sledovat v renesančním díle Pica della Mirandoly. Na hodinách se zaměříme na detailní čtení, interpretaci předkládaných textů a zvládnutí psaní základního odborného textu – referátu. Kromě této práce v hodinách budou studující pracovat v průběhu semestru také samostatně, a to na několika stručných shrnutích. V závěru kurzu předvedou v eseji vlastní porozumění textu.
Po 17:30
YT220
Mgr. Ondřej Skripnik, Ph.D.
Cílem prosemináře je pěstovat dovednost číst (porozumět, zpracovat si, interpretovat) nejen akademické texty. Budeme číst kratší texty různých žánrů, které se týkají společenských institucí.
Pá 13:00
YT120
Mgr. Jakub Tomáš
Cílem prosemináře je seznámit účastníky se základy kritické práce s filosofickými texty a možnostmi jejich interpretace. Za tímto účelem se zaměříme na literární tvorbu Friedricha Nietzscheho, jehož vybrané texty a k nim relevantní sekundární literaturu budeme na hodinách číst a interpretovat.
Čt 14:30
YT102
Denisa Tomková, M.Sc., Ph.D.
V tomto proseminári sa budeme venovať predovšetkým čítaniu a interpretácii textov postkoloniálnych mysliteľov*iek, ktorí sa zameriavajú na otázky identity, útlaku, kultúry národa, imperializmu a čierneho feminizmu. Cieľom proseminára bude rozvíjať zručnosti čítania a analýzy textov, ako aj následné kritické myslenie v kontexte súčasného umenia a filozofie.
· Frantz Fanon, “Černoch a jazyk” (1952) in Havránek, Vít (ed). 2011. Černá kůže, bílé masky. tranzit.cz.
· Stuart Hall, “Lokální a globální: Globalizace a etnicita” (1997)in Havránek, Vít (ed). 2013. Postkoloniální studia IV., tranzit.cz.
· Stuart Hall “Staré a nové identity, staré a nové etnicity”(1997) in Havránek, Vít (ed). 2013. Postkoloniální studia IV., tranzit.cz.
· Trinh T. Minh-ha. “Daleko, od domova” (2001) inHavránek, Vít (ed). 2015. Odjinud, jež se nachází právě zde., tranzit.cz.
· Lorde, Audre. (1979) 2021. “Pánové nástroje nikdy nezboří jeho vlastní dům”. in Stejskalová, Tereza (ed.) 2021. Sister Outsider. tranzit.cz
· Lorde, Audre. (1980). “Věk, rasa, třída a pohlaví: Ženy redefinují odlišnost” in Stejskalová, Tereza (ed.) 2021. Sister Outsider. tranzit.cz
· Lorde, Audre. (1983). “Z oči do očí: Černošské ženy, nenávist a hněv?” in Stejskalová, Tereza (ed.) 2021. Sister Outsider. tranzit.cz
Út 14:30
YT102
Mgr. Jiří Tourek, Ph.D.
Smyslem Prosemináře k interpretaci textů je naučit se kriticky pracovat s (filosofickými) texty a samostatně z nich psát krátká odborná pojednání (tedy dovednost číst a psát). V průběhu semestru společně projdeme texty přinášející dva alternativní pohledy vymezující filosofii (Pierre Hadot), projdeme ještě jeden text učebnicový (Úvod do filosofického myšlení), jednu ukázku moderní tradice (20. století) a pročteme též dva texty prof. Jana Sokola z oblasti etiky (mrav, morálka, etika).
Pá 8:30
YT112
Mgr. Jan Tuček
V prosemináři budeme pracovat s texty zabývajícími se teorií historické vědy, možnostmi a mezemi jejího poznání (P. Veyne, D. Třeštík), vědou obecně (T. S. Kuhn) a filozofií dějin (M. Havelka, P. Horák). Tematicky a autorsky pestrý soubor kratších textů bude postupně podroben analýze (individuálně v rámci domácí přípravy a kolektivně během prosemináře) s účelem osvojení si základních dovedností potřebných pro analýzu odborného textu a jeho další využití při přípravě vlastních textů (nácvik referátu a interpretace).
Pro informaci k průběhu semestru a atestaci: nutná je aktivní účast na kolektivním rozboru (nelze si to jen "tiše odsedět", prezenci vedu) a domácí příprava (zadání textu + "nápovědy" ústně i mailem), cca v polovině semestru proběhne nácvik referátu a interpretace + zpětná vazba; atestace: ostrá verze referátu a interpretace (texty a témata jsou zadána).
Čt 11:30
YT102
Mgr. Ondřej Váša, PhD.
K čemu je umění? A hlavně: k čemu jsou texty o umění? Co tlumočí, co bez nich nejde vidět ani slyšet, i když to máme před očima, a co naopak komolí? Na mém prosemináři spolu budeme číst a učit nakládat s celou paletou kanonických textů o umění, na kterých se budeme učit nejen jak vybraným úryvkům porozumět, ale i jak jejich prostřednictvím prokouknout, jak námi obrazy mohou manipulovat a odkrývat mnohdy nepříjemnou pravdu do stejné míry, jako nám lhát do tváře. Vybrané texty: Platón: Ión. Arendtová: Stálost světa a umělecké dílo. Hume: O normě vkusu. Eco: Skeptikové a těšitelé apod.
Po 8:30
YT112
Mgr. Martin Vrabec, Ph.D.
V prosemináři se budeme nejprve věnovat krátké úvaze psychologa Z. Matějčka „Praktické učení“, která pojednává o smyslu školství a snaze ho zreformovat. Pokračovat budeme texty z oblasti aplikované etiky (potrat, eutanazie, chudoba, svoboda slova apod.) Tyto texty budou sloužit jako materiál, na němž si studující osvojí základní dovednosti práce s odborným textem, tj. schopnost najít a analyzovat argument, schopnost napsat krátké shrnutí textu atd. Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=12872
Čt 11:30
YT233
Mgr. Richard Zika, Ph.D.
Proseminář se bude věnovat Descartovým Meditacím o první filosofii. Cílem je porozumět textu, naučit se o něm referovat a interpretovat jeho myšlenky.
Pá 13:00
YT212
Poslední úprava: Vrabec Martin, Mgr., Ph.D. (09.10.2025)