|
|
|
||
V návaznosti na poznatky z předchozích kurzů budou rozšiřována a doplňována matematická prostředí vhodná pro rozvíjení matematických představ žáků se zvláštním zřetelem na řešitelské strategie a metody řešení úloh. Těžiště práce bude v rozvíjení schopnosti řešit zadané úlohy několika různými metodami. Zaměříme se na oblasti procesu řešení (modelování, reprezentace, volba strategie, sestavení a realizace plánu řešení, interpretace nalezeného výsledku). Dalším okruhem práce bude tvorba úloh, které lze řešit určenou metodou, a interpretace žákovských řešení. Dále se budeme věnovat gradování úloh dle různých parametrů.
Poslední úprava: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||
Předpokládané časové zatížení studentů je celkem 50-60 h (2 kredity): - seminář 1,5 h týdně, celkem 18 h - zpracování seminárních úkolů 20 h - čtení odborné literatury 6 h - příprava na kolokvium a kolokvium 8 h Poslední úprava: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Polya, G.: Jak to řešit? MatfyzPress, Praha. 2016 Kopka, J.: Umění řešit matematické problémy. RNDr. Karel Hoza - HAV, Praha. 2013 HEJNÝ, M. Výuka orientována na budování schémat: Aritmetika 1. stupně, Praha: UK v Praze, PedF, 2014. HEJNÝ, M.; NOVOTNÁ, J.; STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.), Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1 a 2, Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004. ke stažení na http://class.pedf.cuni.cz/newsuma/Default.aspx?PorZobr=20 Soubor učebnic matematiky pro 1. stupeň ZŠ a příručky pro učitele (Nakladateství: Alter, Fraus, H-mat, Prodos, SPN, Didaktis, Fortuna, ...). Různé sbírky úloh a matematických problémů, soubory úloh z Klokánka či jiných soutěží pro žáky 1. stupně ZŠ. Poslední úprava: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Výuka bude vedena důsledně konstruktivistickým způsobem. Hlavním nástrojem výuky budou problémové situace a jejich řešení studenty. Studenti budou vedeni k vlastní tvorbě serií úloh se stupňující se obtížností (s ohledem na individuální potřeby žáků). V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě:
ODKAZ NA MOODLE KURZ: (heslo/klíč na vyžádání u vyučující příslušné paralelky) Poslední úprava: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Poslední úprava: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||
Podmínkou zakončení předmětu je:
Poslední úprava: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||
K předmětu je vytvořen kurz v Moodle (opraveno): https://dl1.cuni.cz/course/section.php?id=234713 Heslo bude sděleno každé skupině zvlášť na 1. semináři. Poslední úprava: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (10.10.2024)
|
|
||
Studující použije a porovná různé metody řešení aritmetických, geometrických a slovních úloh. Poslední úprava: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
|