|
|
|
||
Kurz geometrie je zaměřen především na rozvoj kognitivních schopností a prohlubování poznatků z geometrie studentů. Studenti jsou vedeni k samostatnému objevování geometrických vztahů, upřesňování pojmů a rozvíjení geometrických představ porovnáváním řešení úloh v různých prostředích, mnohým experimentováním a zobecňováním. V centru naší pozornosti bude zkoumání mnohoúhelníků, které budou poznávány a hlouběji studovány v prostředí čtverečkovaného papíru. Dále jsou studovány geometrické relace ve 2D: rovnoběžnost, kolmost, různoběžnost, shodnost (úseček, úhlů, útvarů), některá shodná zobrazení (osová souměrnost, středová souměrnost, posunutí) a míra geometrických útvarů. Vždy budeme vycházet od mřížových útvarů k útvarům na "čistém" papíru (v Eukleidovské rovině).
Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (27.01.2025)
|
|
||
Cílem kurzu je na základě vlastní aktivní činnosti zažít proces - tvorby pojmů od konkrétních manipulačních modelů po abstraktní pojem, Přitom bude student - rozvíjet své kognitivní schopnosti, Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (27.01.2025)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (27.01.2025)
|
|
||
V průběhu semestru budou vkládány do Moodlu texty k probírané látce se sériemi úloh a odkazy na další relevantní zdroje. Hejný, M., Jirotková, D. (1999). Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. Učebnice matematiky pro I. stupeň. Různé sbírky úloh a matematických problémů, soubory úloh z Klokánka či jiných soutěží pro žáky 1. stupně ZŠ, výběr úloh 2D geometrie. Jirotková, D.: Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Univerzita Karlova v Praze. 2010 (s. 7 - 201) Hejný, M.: Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. Univerzita Karlova v Praze. 2014 Program GeoGebra: odkaz na stránku, kde je možné stáhnout verze pro různé operační systémy od Windows až po tablety: https://www.geogebra.org/download a další odkaz na manuál: https://wiki.geogebra.org/cs/P%C5%99%C3%ADru%C4%8Dka Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (01.02.2025)
|
|
||
Přednáška - interaktivní výklad i řešení úloh, diskuse o didaktickém potenciálu úloh a o řešitelských strategiích, shrnutí vedoucí k ujasnění základních teoretických pojmů, vztahů a vlastností rovinných útvarů a jejich zařazení do teoretické struktury oboru,
Samostudium - předpokládá se, že student bezpečně zvládá probíranou tematiku (2D geometrie) na úrovni minimálně absolventa 9. ročníku, případně samostudiem tuto látkku doplní, především pokud zjistí nějaké nedostatky. Doplní znalost geometrických pojmů a jejich vlastností. K samostudiu budou určeny i kratší pasáže, které budou k dispozici v Moodlu. Dále se předpokládá dobrá znalost obsahu kurzu USMA I. Student si tuto látku připomene. Studijní opora k přednáškám i seminářům je v odpovídajícím kurzu Moodle, je průběžně aktualizována a doplňována. Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (27.01.2025)
|
|
||
Požadavky ke zkoušce: 1. Aktivní účast na seminářích (aktivitou se rozumí účast ve společných diskusích, samostatné řešení úloh a problémů a jejich prezentování. Účast na seminářích bude kontrolována. 2. Znalost obsahu přednášek. 3. Znalost geometrie na úrovni 2. st. ZŠ. 4. Průběžné řešení úloh zadaných jako příprava na výuku. 5. Vypracování seminárního úkolu (experiment se žáky z dané oblasti, nebo zpracování alespoň jedné výzvy).
Zkouška má dvě formy a dvě části - písemná a ústní. Zkouší vedoucí semináře. 1. forma klasická Nejdříve se píše písemná část, a to v prvním týdnu po ukončení semestru. Následuje ústní část, při které si student mj. losuje dílčí otázku, v termínech vypsaných zkoušejícím v SISu. 2. forma s portfoliem Tato forma je nabídkou zejména pro studenty, kteří mají z písemné části zkoušky psané v časovém limitu v lavicích na fakultě obavy a kteří si během celého semestru pečlivě vedou tzv. portfolio (obdobné jako v Aritmetice): reflektované záznamy jak seminářů, tak přednášek, doplňují je řešením zadaných úkolů a výzev. Ke svému portfoliu student dodá i vypracovanou písemnou zkoušku, která bude zadána prostřednictvím Moodlu v den posledního termínu psaní prezenční písemné části. Posledním materiálem dodaným k portfoliu je checklist cílů, který bude nabízen studentům ke každé kapitole prostřednictvím Moodlu. Všechny tyto materiály student vloží do Moodlu nejpozději tři dny před zvoleným termínem ústní zkoušky. Hodnocení ústní zkoušky: Kromě ústního projevu u zkoušky budou podkladem k hodnocení výsledek testu a kvalita zpracování veškerých písemných materiálů. Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (31.01.2025)
|
|
||
Témata výuky: 1. Geoboard a poznávání mnohoúhelníků a jejich vlastností na geoboardu (3x3) 2. Orientace na čtverečkovaném papíru, šipkový zápis mnohoúhelníku 3. Souřadnice, jejich odvození; další zápisy bodů (souřadnicový zápis, vektorový zápis) 4. Mnohoúhelníky, poznávání jejich vlastností, jejich klasifikace 5. Relace (rovnoběžnost, kolmost, shodnost) 6. Obsah rovinných útvarů 7. Délka úsečky, obvod obrazce 8. Metoda uvolňování parametru pro objevování geometrických vztahů kako Pythagorova věta, Pickova formule 9. Poměr délek úseček, dělení úseček v daném poměru 10. Nemřížové útvary 11. Podobnost útvarů 12. Konstrukce na čtverečkovaném i "čistém" papíře Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (02.03.2024)
|
|
||
Odkaz na kurz Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16613 Heslo pro přihlášení bude sděleno na prvním semináři. Poslední úprava: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (29.01.2025)
|
|
||
Student: - využívá geoboard pro modelování mnohoúhelníků a popíše a argumentuje jejich valstnosti. - orientuje se na čtverečkovaném papíru, zapíše několika různými jazyky jakýkoliv mřížovýmnohoúhelník. - vysvětlí postup, jak od šipkového zápisu lze dojít k vyvotení souřadnicového systému. - prostřednictvím hry SOVA klasifikuje mnohoúhelníky a využívá jejich vlastnosti. - vysvětlí vlastnosti relace rovnoběžnost, kolmost přímek, shodnost úseček využitím nástrojů čtverečkovaného papíru. - několika způsoby zjistí obsah rovinných útvarů, zejména mřížových. - určí bez měření délku úsečky, obvod obrazce. - využije metodu uvolňování parametru pro objevování geometrických vztahů jako Pythagorova věta, Pickova formule. - určí poměr délek úseček, rozdělí úsečku v daném poměru. - řeší úlohy i o kvazimřížových útvarech. - rozpozná a agrgumentuje podobnost mřížových útvarů, vytvoří podobný útvar s daným. - provádí konstrukce na čtverečkovaném i "čistém" papíře. Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (01.02.2025)
|