|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (17.10.2019)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (16.04.2019)
Cíl předmětu: prohlubování pěvecko-technických dovedností získaných v předchozím semestru, odhalování smyslu a záměrnosti hlasových cvičení, řešení pěvecko- technických problémů v písních a drobných sborových skladbách. Aplikace intonačních dovedností v dur i moll na jednoduchém sborovém repertoáru. Ve výcviku dirigentské techniky je kladen důraz na osamocení paží a nácvik a řízení jednoduchých sborových skladeb. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Leona Stříteská, Ph.D. (08.09.2022)
36 hodin přímé výuky, 24 hodin přípravy na seminář, 30 hodin přípravy ke zkoušce. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (16.04.2019)
Povinná literatura: TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál 2005. ISBN 80-7179-916-X. PECHÁČEK, S. Vokální intonace a sluchová analýza. I. díl. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta 2006. ISBN 80-7290-261-X PECHÁČEK, S. Základy taktování. 2. vyd. Praha: PedF UK, 2003. ISBN 80-7290-137-0. KOLÁŘ, J.; ROB, J.; ŠTÍBROVÁ, I. Sborový zpěv a řízení sboru. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-556-6. KOLÁŘ, J. Intonace a sluchová výchova. Část praktická - II. díl. Praha: SPN, 1983, 130 s. Doporučená literatura: TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1. KOLÁŘ, J., VÁŇOVÁ, H., DUZBABA, O. Počátky tvořivé intonace. Diatonika moll. Praha: Univerzita Karlova, Praha, 1993. 78 s. ISBN 80-7066-838-5. VÁŇOVÁ, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. 79 s. ISBN 80-7290-155-9. PECHÁČEK, S. Vokální intonace a sluchová analýza. I. díl. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta 2006. ISBN 80-7290-261-X. Tichá, A.; Šimanovský, Z. Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-323-4. Tichá, A., Šimanovský Z. Lidové písničky jejich dramatizace. Praha: Portál 2000. IBSN 80-7178-915-1. KIML, J. Co máme vědět o hlasu. Praha: Supraphon 1989. ISBN 02-166-89. SOUKUP, J., Hlas – zpěv – pěvecké umění. Praha, 1972. 130 stran. SEEMAN, M., O lidském hlasu. Praha, 1953. 51 stran. Sbírky lidových písní (výběr dle vlastní volby posluchače). STAŠEK, Č. ABC začínajícího sbormistra. Praha: Supraphon, 1981. FEDOR, V.; VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Sborový zpěv a řízení sboru. Praha-Bratislava: Editio Supraphon, 1969. BROŽ, J.; KAŇÁK, Z. Základy dirigování. 1. vyd. Praha: Panton, 1982. LÝSEK, F. Dětský sborový zpěv. Praha: SPN, 1958. VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Pěvecká příprava učitelů Hv. Praha: SPN, 1976. Partitury vokálních a vokálně instrumentálních děl. DANIEL, L. Intonace a sluchová analýza. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. 83 s. ISBN 80-244-0480-X. DOLEŽIL, M. Intonace a elementární rytmus. 3. vyd. Praha: SNKLHU, 1961. 87 s. KOFROŇ, J. Učebnice intonace a rytmu. 4. vyd.Praha: Editio Supraphon, 1981. 207 s. KOLÁŘ, J.; VÁŇOVÁ, H.; DUZBABA, O. Počátky tvořivé intonace. Diatonika dur II. Praha: Univerzita Karlova, 1993. 138 s. ISBN 80-7066-850-4. POŠ, V. Nová intonace. Rytmus. Sluchová výchova. Praha: Edit, 1998. 304 s. PIVOVARSKÝ, L.; TUČAPSKÝ, A.; ZENKL, L. Soubor intonačních cvičení jako průprava ke sborovému zpěvu. Ostrava: Ostravská univerzita, 1992. 113 s. ISBN 80-7042-063-4. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Leona Stříteská, Ph.D. (08.09.2022)
Požadavky ke zkoušce 1. Test z probrané teorie. Sluchová analýza zahraných stupnic, intervalů, akordů a písní. 2. 10 zadaných písní zazpívat, vysvětlit hlasovou problematiku. Ke každé písni připravit hlasové cvičení s transpozicí. Písně taktovat s využitím probrané taktovací techniky. 3. Taktovat 2 dvou-tříhlasé sborové skladby. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Leona Stříteská, Ph.D. (08.09.2022)
Obsah předmětu: a – pěvecké dovednosti, b – intonační dovednosti, c – dirigentské dovednosti 1a) Vyrovnávání vokálů a rozšiřování hlasového rozsahu. 1b) Mollové stupnice. Solmizace v moll. Zápis snadných mollových písní. 1c) Koruna závěrová. 2a) Rozvoj pohyblivosti hlasu. 2b) Mollový kvintakord, stupnicové postupy v moll. Mollové lidové písně. 2c) Koruna průběžná. 3a) Hudební artikulace. 3b) Intervaly velká a malá sekunda. 3c) Slučování gest. Taktování una battuta. 4a) Druhy hlasových cvičení. 4b) Intervaly velká a malá sexta. 4c) Slučování gest uvnitř taktu. 5a) Rozezpívání ve sboru. 5b) Druhy kvintakordů. 5c) Dynamika a dynamické změny. 6a) Hlasové rejstříky a jejich sjednocování. 6b) Dominantní septakord a jeho užití v písních. 6c) Tempo a tempové změny. 7a) Hodnocení písní z hlediska pěvecké probleamtiky. 7b) Tvrdě velký septakord a jeho užití v písních. 7c) Opakování děleného gesta – synkopy. 8a) Výběr vhodných hlasových cvičení při studiu obtížných míst písní. 8b) Církevní stupnice. Tvoření, lidové písně v těchto tóninách. 8c) Recitativní způsob taktování. Táhlé lidové písně. 9a) Hlasová cvičení a cvičení k rozezpívání s akcentem na budoucí praxi s větším počtem žáků. 9b) Pentatonické stupnice a jejich užití v improvizaci. 9c) Nezávislost paží. Nástupy a závěry jednou rukou. 10a) Souvislost nepřesné intonace s nedostatky v hlasové technice. 10b) Míšení tónin. Příklady písní. 10c) Nadhodnoty v doprovodném hlase. 11a) Aplikace získaných teoretických poznatků při studiu písní. 11b) Diatonická modulace v písních. 11c) Nácvik sborové skladby. 12a) Aplikace získaných teoretických poznatků při studiu vybraných sborových skladeb. 12b) Základy chromatiky. Chromatická stupnice. 12c) Druhy pěveckých sborů.
|