Předmět umožňuje pochopit základní vývojové a tematické procesy v české literatuře dvacátého století. Je založen na principu synchronních řezů na diachronním pozadí. Nejde přitom o tradiční vytváření chronologických celků, které se pokoušejí postihnout v rámci omezeného časového období různorodé procesy a oblasti vývoje literatury, ale jde o vytváření tematicky soustředěných celků, které sledují základní témata, popřípadě základní funkce, které ovlivňovaly a ovlivňují podobu české literatury nejenom v krátkodobém horizontu, ale vytvářejí základní vývojové linky, které se různě variují v odlišných historických kontextech v celém průběhu dvacátého století a vytvářejí tak dlouhodobou specifiku české literatury v kontextu literatury světové. Kurs není zaměřen na textocentrickou literární historii, ale ukazuje literaturu jako součást specifických kulturních a sociálních modelů ( kulturn ho pole či kulturní mapy), které ovlivňovaly podobu českého umění a českého myšlení ve dvacátém století. Cílem kurzu je umožnit studentům, aby pochopili trvalé či dlouhodobější procesy v dějinách literatury, ale zprostředkovaně i v dějinách české společnosti, a které jsou živou součástí naší aktuální zkušenosti s národní kulturou. Základní jednotkou se stává kulturní model, jeho principy studenti mají pochopit, k čemuž budou sloužit nejenom literární díla, ale i příklady z jiných druhů umění. Studenti by tak měli získat představu o komplexnější struktuře umění (nebudou tedy literaturu vnímat jako oddělenou oblast) a současně by měli získat vědomosti o procesech, které formovaly a formují aktuální podobu světa (literárního, kulturního i společenského), v němž žijí a které nacházejí svůj výraz v literatuře či prostřednictvím literatury. Dějiny literatury se tak pomocí tohoto kurzu stanou specifickým nástrojem poznání, které vede k sebereflexi národní i individuální.
Poslední úprava: Kubíček Tomáš, prof. PhDr., Ph.D. (04.10.2020)
Learning outcomes of the course unit The course enables to understand the basic developmental and thematic processes in the Czech literature of the twentieth century. It is based on the principle of synchronous slices on a diachronous background. It is not a matter of traditional creation of chronological units, which attempt to cover within a limited period of time various processes and areas of literature development, but it is the creation of thematically focused units that follow basic topics or basic functions that influenced and influence the Czech literature. However, they create basic developmental lines that vary in different historical contexts throughout the twentieth century and thus create a long-term specificity of Czech literature in the context of world literature. The course is not focused on textocentric literary history, but shows literature as part of specific cultural and social models (cultural fields or cultural maps) that influenced the form of Czech art and Czech thought in the twentieth century. The aim of the course is to enable students to understand permanent or long-term processes in the history of literature, but also in the history of Czech society, which are a vital part of our current experience with national culture. The basic unit becomes the cultural model, its principles students should understand, which will serve not only literary works, but also examples of other types of art. Students should thus get an idea of a more complex structure of art (ie they will not perceive literature as a separate area) and at the same time they should acquire knowledge of the processes that have shaped and shaped the current world (literary, cultural and social). expression in literature or through literature. Through this course, the history of literature will become a specific instrument of knowledge that leads to national and individual self-reflection.
Poslední úprava: Smrčka Jiří, PhDr., Ph.D. (27.10.2019)
Literatura -
Brabec, Jiří: Panství ideologie a moc literatury. Studie, kritiky, portréty. Praha, Akropolis 2010.
Pešat, Zdeněk – Strohsová, Eva (eds.): Dějiny české literaturyIV. Praha, Victoria Publishing 1995.
Strohsová, Eva: Zrození moderny. Praha, Československý spisovatel 1963.
Hodrová, Daniela (ed.): Poetika české meziválečné literatury. Proměny žánrů. Praha, Československý spisovatel 1987.
Hrabáková, Jaroslava – Janáčková, Jaroslava (eds.): Česká literatura na přelomu století. Jinočany, H&H 2001.
Kubíček, Tomáš – Wiendl, Jan: Moderna/Moderny, Univerzita Palackého, Olomouc 2013.
Kubíček, Tomáš – Merhaut, Luboš – Wiendl, Jan: Na téma umění a život, Brno, Host 2007
Kubíček, Tomáš – Wiendl, Jan: Víra a výraz. Východiska a perspektivy české křesťanské poezie a prózy 20. století, Brno, Host 2005.
Kubíček, Tomáš: Felix Vodička. K dějinám českého strukturalismu
Jařab, Josef a kol.: Literární modernismus ve světě, Univerzita Palackého 2014
Papoušek, Vladimír (ed.): Dějiny nové moderny: česká literatura v letech 1905–1923. Praha, Academia 2010.
Papoušek, Vladimír a kol. Dějiny nové moderny 2, Praha, Akademia 2.
Holý, Jiří (ed.): Český Parnas. Literatura 1970-1990. Interpretace vybraných děl 60 autorů. Praha, Galaxie 1993.
Gruntorád, Jiří: Katalog knih českého exilu 1948-1994. Libri prohibiti, Praha, Primus 1995.
Chalupecký, Jindřich: Tíha doby. Stati o časových souvislostech a situacích kultury 1968-1988, Olomouc, Votobia 1997.
Janoušek, Pavel a kol.: Dějiny české literatury 1945-1989, sv. I. – IV., Praha, Academia 2007- 2008.
Knopp, František: Česká literatura v exilu 1948-1989. Bibliografie, Praha, Makropulos 1996.
Kubíček, Tomáš a kol.: Literární Morava, Brno, MVS 2002.
Poslední úprava: Smrčka Jiří, PhDr., Ph.D. (27.10.2019)
Sylabus -
Témata přednášek a obsah seminářů prof. Kubíčka a prof. Mocné:
termín
seminář
Téma přednášky
15.10.
Zadání semináře
Česká otázka a spor o smysl českých dějin – (vliv literatury na utváření národní identity, identifikační funkce literatury) Schauer a Masaryk; vznik samostatného státu, druhá republika a 167 dní v literárním životě ČSR)
22.10.
Karel Čapek: Věc Makropulos
Budování státu
29.10
Jan Čep: Dvojí domov (prof. Mocná)
Jan Zahradníček: La Saleta (prof. Kubíček
Vzestup a pád katolické literatury po roce 1918 a její poválečné osudy - budování „alternativního“ státu
5.11.
Václav Řezáč: Nástup
Budování státu po roce 1945 – socialistický realismus
12.11.
Jaroslav Hašek: Osudy dobrého vojáka Švejka
Literatura a válka I.
19.11.
Josef Škvorecký: Zbabělci
Literatura a válka II. (Tři vlny reakce na II.sv.v. – od Drdy k Tučkové)
26.11.
Karel Poláček: Okresní město (prof. Kubíček)
Marie Pujmanová Lidé na křižovatce (prof. Mocná)
Společenský a sociální román
3.12.
Ludvík Vaculík: Sekyra
Literatura pražského jara – nová podoba společenského románu
10.12.
Jiří Kratochvil: Uprostřed noci zpěv
Vladimír Macura: Guvernantka
Obnovení chaosu v české literatuře po roce 1989 (literatura jako součást postmoderního světa)
17.12.
Román Milana Kundery bude zadán na základě diskuse v semináři
Milan Kundera – české téma v kánonu světové literatury
7.1.
Václav Havel: Zahradní slavnost
České divadlo ve dvacátém století
Poslední úprava: Kubíček Tomáš, prof. PhDr., Ph.D. (04.08.2021)
1.-2. The Czech Question and the Controversy over the Purpose of Czech History - (the influence of literature on the formation of national identity, the identification function of literature)
(a) H. G. Schauer and T. G. Masaryk
(b) the emergence of an independent State
c) Second Republic (transformation of the literary situation after 1 October 1938 or 167 days in the literary life of Czechoslovakia)
(d) simultaneous search for national identity in a globalized world
3-4. State-building (state-forming and patriotic function of literature)
a) authors around Lidové noviny,
b) the idea of an ordinary person: developing reading for the majority reader (inspired by popular genres),
c) the educational function of literature of the legionary myth x Hašek's Švejk
5.-6. Anti-modern opposition (warning function of literature)
a) skepticism of modernity and antiutopia as a hygienic tool of critical thinking in literature
b) the rise and fall of Catholic literature after 1918 and its development in the twentieth century
7. Literature of historical trauma (reaction to World War I, World War II, narrative of the traumatic past, therapeutic function of literature)
a) World War I and its image in literature
b) the first wave of response to World War II in both prose and poetry between the Soviet Union and Panychida
c) human fates (second wave of reflection and theme of Jewish fate in Czech literature)
d) a new form of thematization of war experience after the advent of a strong generation of authors (Tučková, Denemarková, Katalpa)
8 .-. 9. Socialist realism and petrification of literary development (political function of literature, literature and non-literary norms, the role of literature in the politicized world)
(a) social sensitivity in literature after 1900
b) socialist realism
c) building novel - prototype of non-functional machine
d) Where our life is halfway with its pilgrimage and deconstruction of the communist myth
e) the return of everyday life (everyday poetry, reports, features, Life Around Us)
f) rebellion against ordinariness (experiment and absurd literature)
g) a socially critical novel on the road to Prank and world literature
(h) standardization and resumption of control
10. Restoration of chaos in Czech literature after 1989 (literature as a part of the postmodern world)
(literary life after 1989, blending of generations and streams, demise of platforms, creation of literary magazines, ghettoisation, programmatic, decline of literary criticism, decline of craft of writing, xenophobia and literature, searching for topic, advent of authors; and where is children's literature and comics?)
11. Karel Čapek - Czech literary situation in the first half of the 20th century
12. Milan Kundera - Czech literary situation in the second half of the 20th century
Poslední úprava: Smrčka Jiří, PhDr., Ph.D. (27.10.2019)
Podmínky zakončení předmětu -
Zkouška - ověření znalostí v rozsahu české literatury 20. století (tj. v rozsahu předmětů Dějiny české literatury I a II)
Podmínky připuštění ke zkoušce
· docházka (v souvislosti s formou distančního studia absence jen mimořádná a řádně zdůvodněná)
· příprava a skupinová prezentace v semináři
Poslední úprava: Kubíček Tomáš, prof. PhDr., Ph.D. (04.10.2020)
Examination
- verification of knowledge in the scope of Czech literature of the 20th century (ie in the scope of courses History of Czech Literature I and II)
Conditions for admission to the examination
· Attendance (max 3 absences)
· Preparation and group presentation in the seminar
Poslední úprava: Smrčka Jiří, PhDr., Ph.D. (27.10.2019)