|
|
|
||
Kurz seznamuje studenty se základními morfologickými kategoriemi současné angličtiny na pozadí gramatického systému češtiny. Zaměřuje se na vymezení a popis slovních druhů, zejména substantiv a sloves.
Poslední úprava: MALAM7CF (06.09.2021)
|
|
||
· Studenti znají základní jednotky gramatického popisu angličtiny, slovní druhy a příslušné gramatické kategorie a dokážou tyto znalosti prakticky aplikovat. · Studenti rozumí vztahu mezi formou a funkcí a dokážou ho aplikovat při analýze struktury slov, frází a vět. · Studenti dokážou vysvětlit rozdíly mezi syntetickými a analytickými rysy jazyka a vztáhnout je ke gramatické stavbě angličtiny (v porovnání s češtinou). Poslední úprava: Malá Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
|
|
||
Nepřímá zátěž:
samostudium literatury: 10 hodin za semestr
práce se studijními materiály: 20 hodin za semestr Poslední úprava: MALAM7CF (06.09.2021)
|
|
||
Předmět je zakončen zápočtem (podmíněným průběžnou prací v semináři a splněním zápočtových cvičení během semestru) a písemnou zkouškou. Poslední úprava: MALAM7CF (08.09.2022)
|
|
||
BIBER, Douglas, JOHANSSON, Stig, LEECH, Geoffrey, CONRAD, Susan, FINEGAN, Edward. Grammar of Spoken and Written English. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins, 2021. ISBN 9789027207968. BIBER, Douglas, Susan CONRAD, and Geoffrey LEECH. Longman Student Grammar of Spoken and Written English. 5th ed. Harlow: Longman, 2006. ISBN 0-582-23726-2. CARTER, Ronald and Michael MCCARTHY. Cambridge Grammar of English. A Comprehensive Guide: Spoken and Written English Grammar and Usage. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. ISBN 0-521-67439-5. DUŠKOVÁ, Libuše a kol. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. 4. vyd. Praha: Academia, 2012. ISBN 978-80-200-2211-0. Dostupná též z DUŠKOVÁ, Libuše, Aleš KLÉGR, Markéta MALÁ a Pavlína ŠALDOVÁ. Morfologie současné angličtiny: sbírka cvičení, příkladů a textů k morfologickému rozboru. 3. vyd. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3814-0. GREENBAUM, Sidney and Randolph QUIRK. A Student's Grammar of the English Language. Harlow: Longman, 1991. ISBN 0-582-05971-2. HUDDLESTON, Rodney D. and Geoffrey K. PULLUM. A Student's Introduction to English Grammar. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. ISBN 978-0-521-61288-3. LEECH, Geoffrey N. Meaning and the English Verb. 3rd ed. New York: Routledge, 2013. ISBN 978-0582784574. QUIRK, Randolph, Sidney GREENBAUM, Geoffrey LEECH and Jan SVARTVIK. A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman, 1985.ISBN-13: 978-0582517349. SWAN, Michael. Practical English Usage. Oxford: Oxford University Press, 2005. ISBN 978-0194420983. Poslední úprava: Malá Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (03.09.2024)
|
|
||
Témata: Poslední úprava: MALAM7CF (06.09.2021)
|
|
||
1. Parts of speech, word classes. Studující dokáže · analyzovat morfematickou stavbu slov a určit typy a funkce morfémů, vysvětlit rozdíl mezi flexí a derivací, · identifikovat slovní druhy a popsat kritéria, o která se klasifikace opírá, · popsat proces konverze mezi slovními druhy a ilustrovat ho příklady. 2. The noun Studující umí · poznat ve větě substantivum a určit jeho gramatické kategorie, · teoretické znalosti morfologie substantiv aplikovat na rozbor konkrétních podstatných jmen a nominálních frází a jejich užívání (např. určení kategorie určenosti a náležité užívání determinátorů) · porovnat gramatické kategorie anglických a českých substantiv a způsoby jejich vyjadřování. 3. Pronouns Studující zná třídy zájmen, jejich gramatické kategorie a funkce a dokáže je aktivně používat. 4. The verb Studující dokáže · rozlišit slovesa lexikální, sponová, modální a pomocná, popsat jejich charakteristiky a vysvětlit jejich funkce, · popsat základní modální významy a používat modální slovesa k jejich vyjádření, · určit gramatické kategorie sloves a slovesa v příslušném tvaru aktivně používat, · utvořit neurčité tvary slovesné, popsat jejich funkce a tyto tvary náležitě použít ve větě, · porovnat gramatické kategorie sloves, jejich realizace a funkce v angličtině a v češtině a rozdíly vysvětlit ve vztahu k převládajícímu typu jazyka. 5. Adjectives and adverbs Studující dokáže · vysvětlit a na příkladech ilustrovat rozdíly a shodné rysy adjektiv a adverbií, · stupňovat adjektiva a adverbia, · popsat syntaktické funkce adjektiv a adverbií, · používat náležitě adjektiva a adverbia v různých syntaktických funkcích. 6. Other word classes (prepositions, conjunctions, interjections) Studující identifikuje zástupce předložek, spojek a citoslovcí v textu, rozumí jejich funkcím a dokáže je aktivně použít. Poslední úprava: Malá Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
|