PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Syntax - OPBA4A052A
Anglický název: Syntax
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/3, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 120 / 110 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15092
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc.
doc. PhDr. Markéta Malá, Ph.D.
Mgr. Jana Richterová, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Markéta Malá, Ph.D.
PhDr. Zuzana Nádraská, Ph.D.
Prerekvizity : OPBA4A012A, OPBA4A021A, OPBA4A023A
Je prerekvizitou pro: OPBA4A056A
Anotace -
Předmět Syntax navazuje na předměty Morfologie a Lexikologie. Seznamuje studenty s funkčním přístupem k syntaxi současné angličtiny na pozadí syntaktického systému češtiny. Přednáška se zaměřuje na teoretické základy syntaktického popisu angličtiny; semináře slouží k procvičení a prohloubení probíraných témat. Rozsah předmětu: 1/3. Témata 1. Větné typy a jejich diskrzní funkce. 2. Valence, větné vzorce. Větné členy a jejich realizační formy. Větné členy konstitutivní a nekonstitutivní, obligatorní a fakultativní. 3. Sémantické role větných členů (podmět, předmět, jmenná část přísudku, doplněk). 4. Příslovečné určení - začleněnost do větné stavby, realizační formy, sémantické role. 5. Zápor. 6. Souvětí souřadné a podřadné. Typy vedlejších vět - věty obsahové, vztažné a příslovečné. 7. Věty s neurčitými tvary slovesnými - infinitiv, gerundium a participium. Komplexní kondenzace. 8. Složité souvětí. 9. Slovosled - gramatické, sémantické, aktuálněčlenské a další principy. 10. Aktuální členění větné.
Poslední úprava: Malá Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (03.09.2024)
Cíl předmětu

-           Studenti rozumí funkčnímu přístupu k syntaxi současné angličtiny (v porovnání s češtinou) a jsou schopni tento přístup aplikovat na rozbor složitého souvětí.

-           Studenti rozumí vztahu mezi formou a funkcí a dokážou ho aplikovat při analýze textu na různých rovinách, včetně aktuálně-členského popisu.

Poslední úprava: Malá Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
Deskriptory -

Nepřímá zátěž

Samostudium literatury: 20 hodin

Práce se studijními materiály: 30 hodin

Příprava na zápočet, seminární práce: 22 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 25 hodin

Poslední úprava: Malá Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (03.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu -

Rozsah předmětu: 1/3

Atestace: Z + Zk

 

Podmínky získání zápočtu:

1. průběžná práce v seminářích

2. seminární práce – analýza 6-8 syntaktických jevů v souvislém textu.

 

Zkouška:

·       Zkoušku mohou studenti skládat až poté, co získají zápočet.

·       Zkouška má část písemnou (test) a ústní. K ústní zkoušce postupují studenti, kteří získají v písemné části zkoušky aspoň 70 % bodů. Pokud studenti nedosáhnou v písemné části zkoušky 70% bodů, k ústní zkoušce nepostupují a do SISu jej jim zapsán neúspěšný pokus (neprospěl/a). V případě neúspěchu mohou studenti zkoušku dvakrát opakovat.

Poslední úprava: Malá Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (03.09.2024)
Literatura -

ADAM, Martin. A Handbook of Functional Sentence Perspective (FSP in Theory and Practice) with Key. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4605-4.

BIBER, Douglas, CONRAD, Susan, LEECH, Geoffrey. Longman Student Grammar of Spoken and Written English. 5th ed. Harlow: Longman, 2006. ISBN 0-582-23726-2.

BIBER, Douglas, JOHANSSON, Stig, LEECH, Geoffrey, CONRAD, Susan, FINEGAN, Edward. Grammar of Spoken and Written English. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins, 2021. ISBN 9789027207968.

CARTER, Ronald, McCARTHY, Michael. Cambridge Grammar of English. A Comprehensive Guide. Cambridge: Cambridge University Press, 2006.  ISBN 0-521-67439-5.

DUŠKOVÁ, Libuše. Syntax současné angličtiny. Sbírka textů a příkladů k syntaktickému rozboru. 3. vydání. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 9788024622699.

DUŠKOVÁ, Libuše. a kol. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. 4. vydání. Praha: Academia, 2012. ISBN 978-80-200-2211-0.

GREENBAUM, Sidney, QUIRK, Randolph. A Student’s Grammar of the English language. Harlow: Longman, 1990. ISBN 0-582-05971-2.

HUDDLESTON, Rodney, PULLUM, Geoffrey K. A Student’s Introduction to English Grammar. 1st ed. Cambridge: CUP, 2005. ISBN 978-0-521-61288-3.

HUDDLESTON, R., PULLUM, G. K. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: CUP, 2002. ISBN: 9780521431460.

QUIRK, Randolph, GREENBAUM, Sidney, LEECH, Geoffrey, SVARTVIK, Jan. A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman, 1985.ISBN-13: 978-0582517349.

Poslední úprava: Malá Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (03.09.2024)
Sylabus -

1. Větné typy a jejich diskrzní funkce.
2. Valence, větné vzorce. Větné členy a jejich realizační formy. Větné členy konstitutivní a nekonstitutivní, obligatorní a fakultativní.
3. Sémantické role větných členů (podmět, předmět, jmenná část přísudku, doplněk).
4. Příslovečné určení - začleněnost do větné stavby, realizační formy, sémantické role.
5. Zápor. Komplexní rozbor věty jednoduché.
6. Souvětí souřadné a podřadné. Typy vedlejších vět - věty obsahové.

7. Typy vedlejších vět - věty obsahové, vztažné a příslovečné.
8. Věty s neurčitými tvary slovesnými - infinitiv, gerundium a participium. Komplexní kondenzace.
9. Složité souvětí. Komplexní rozbor souvětí.
10. Slovosled - gramatické, sémantické, aktuálněčlenské a další principy.
11. Aktuální členění větné.

Poslední úprava: Malá Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (07.09.2023)
Výsledky učení

1. Sentence types and discourse functions.

Studující umí

  • rozlišit úrovně syntaktického popisu, jejich základní jednotky a vztah mezi konstituenty,
  • vysvětlit specifičnost věty oproti frázi,
  • identifikovat čtyři základní větné typy v angličtině, základní diskurzní funkce a popsat vztahy mezi větnými typy a komunikačními funkcemi

2. Verb valency, clause patterns.

Studující dokáže

  • analyzovat syntaktickou stavbu věty založenou na valenci predikátového slovesa; umí identifikovat konstituenty věty, popsat jejich formální realizaci a syntaktické funkce,
  • vysvětlit vztah mezi obligatorností a konstitutivností větných členů a aplikovat tyto kategorie při popisu větně-členské struktury věty,
  • vysvětlit rozdíl mezi valencí a tranzitivitou a ukázat ho na příkladech větných vzorců.

3.Semantic roles of clause elements.

Studující dokáže

  • vysvětlit centrální roli slovesa ve výstavbě věty, z hlediska valenčního větného vzorce a konstelace sémantických rolí participantů (včetně vět s podmětem it a there),
  • rozpoznat sémantické role participantů ve vztahu k sémantice predikátového slovesa ve větě,
  • rozpoznat různé typy sponových predikací.

4. The adverbial.

  • Studující umí rozlišovat různé typy příslovečného určení na základě stupně jeho začlenění do větné stavby (formální testy začleněnosti, dosah a funkce adverbiale, sémantické třídy příslovečného určení, realizační formy příslovečného určení)

5. Negation.

Studující dokáže

  • rozlišit mezi větami kladnými a zápornými, určit dosah záporu ve větě a
  • identifikovat prostředky vyjádření záporu,
  • porovnat vyjadřování záporu v angličtině a v češtině.

6. Complex and compound sentence.

Studující dokáže

  • popsat vztahy koordinace a subordinace mezi větami v souvětí,
  • popsat principy klasifikace vedlejších vět, jejich syntaktické funkce a způsob začlenění do vyšší jednotky,
  • aplikovat poznatky o stavbě souvětí a klasifikaci vedlejších vět na analýzu souvětí,
  • charakterizovat vazbu mezi vyjadřováním mezivětných vztahů a registrem.

7. Complex condensation. The infinitive, gerund, participle.

Studující umí

  • vysvětlit rozdíly mezi finitním a nefinitním tvarem slovesným a identifikovat tři typy neurčitých tvarů v angličtině,
  • identifikovat věty s neurčitým tvarem slovesným jako realizace větných členů,
  • porovnat užívání nefinitních vět v angličtině a v češtině a vztáhnout rozdíly k převládajícímu analytickému a syntetickému typu jazyka.

8. Complex analysis of the multiple sentence.

  • Studující samostatně aplikuje dosud získané poznatky na rozbor složitého souvětí (určení počtu vět, vztahů mezi nimi, syntaktických funkcí a typů vedlejších vět)

9. Word order – grammatical, semantic, FSP (and other) principles.

Studující dokáže

  • vysvětlit fungování a interakci slovosledných principů v angličtině,
  • porovnat slovosled v anglické a české větě, vysvětlit rozdíly ve vztahu k syntetickým a analytickým rysům jazyka.

10. Functional sentence perspective.

Studující zvládne

  • porovnat analýzu věty z hlediska syntaktické struktury a aktuálního členění větného,
  • identifikovat faktory aktuálního členění a popsat jejich působení v souvislém textu,
  •  porovnat relativní váhu faktorů aktuálního členění v angličtině a češtině, vztáhnout rozdíly k převládajícímu typu jazyka.
Poslední úprava: Malá Markéta, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK