|
|
|
||
Vztah lékař - pacient, psychodiagnostika, burn - out syndrom, psychoprofylaxe, poradenství, psychologická první pomoc, krize, psychoterapie.
Poslední úprava: HAN05007 (02.06.2008)
|
|
||
Povinná literatura Vymětal, J. (2003). Lékařská psychologie. Praha: Portál.
Vymětal, J. (a kol.). (2004). Obecná psychoterapie. Praha: Grada Publishing
Vymětal, J. Úvod do psychoterapie, Praha : Grada 2010.
Doporučená literatura:
Balcar, K. (1991). Úvod do studia psychologie osobnosti. Chrudim: Nakladatelství Mach.
Balint, M. (1999). Lékař, jeho pacient a nemoc. Praha: Grada.
Baštecká, B., Goldmann, P. (2001). Základy klinické psychologie. Praha: Portál.
Baštecký, J., Šavlík, J., Šimek ,J. (1993): Psychosomatická medicína. Praha, Grada - Avicenum.
Baštecká B.: Psychologická encyklopedie - aplikovaná psychologie. Portál, Praha, 2009
Culley S., Bond T.: Integrativní přístup v poradenství a psychoterapii. Portál, Praha, 2008
Faleide A., Lilleba L., Faleide E.: Vliv psychiky na zdraví (Soudobá psychosomatika). Grada, Praha, 2010
Feldmann, H. (1994). Kompendium lékařské psychologie. Praha: Victoria Publishing.
Géringová J.: Pomáhající profese. Triton, Praha, 2011
Haškovcová, H. (1990). Fenomén stáří. Praha: Panorama.
Haškovcová, H. (1991). Spoutaný život. Kapitoly z psychoonkologie. Praha: skriptum 3. LF UK.
Honzák, R. (1997). Komunikační pasti v medicíně. Praha: Galén.
Kořenek, J. (2001). Lékařská etika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, skriptum.
Kratochvíl, S. (2004). Základy psychoterapie. Praha: Portál.
Křivohlavý, J. (2001). Psychologie zdraví. Praha: Portál.
Křivohlavý, J. (2002). Psychologie nemoci. Praha: Grada.
Landsberg, P. L. (1990). Zkušenost smrti. Praha: Vyšehrad.
Langmeier, J. (1983). Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Praha: Avicenum.
Linhartová, V. (2007): Praktická komunikace v medicíně. Praha: Grada Publishing, s. 152
Marek, J., Kalvach, Z., Sucharda P. a kol. (2001): Propedeutika klinické medicíny, Praha, Triton.
Matoušek, O. (1997). Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství.
Říčan, P., Vágnerová, M. (a kol.). (1991). Dětská klinická psychologie. Praha: Avicenum.
Smolík, P. (1996). Duševní a behaviorální poruchy. Praha: Maxdorf.
Vymětal, J. (a kol.). (2000). Speciální psychoterapie (úzkost a strach). Praha: Psychoanalytické nakl. J. Kocourek.
Vymětal, J. Rezková, V. (2001). Rogersovský přístup k dospělým a dětem. Praha: Portál. Poslední úprava: HAN05007 (27.08.2013)
|
|
||
Vzhledem k situaci, v níž se nacházíme, začínáme výuku jen distanční formou. Na stránkách ústavu (http://uhsl.wz.cz/obsahpsycho.php?clanek=psychologie4) naleznete potřebné materiály, jež kopírují hlavní témata seminářů. Ty je potřeba pečlivě prostudovat. Některé dny bude výuka probíhat v Teamsech - upozornění bude vždy včas posláno. Klasifikovaný zápočet proběhne vždy v následujícím týdnu, data budou zveřejněna na SISu, ve Faustově domě, 1.patro, Karlovo nám., Praha 2 - učebny 11 a 15.
Všichni vyučující jsou připraveni s vámi diskutovat a odpovídat na dotazy. Stačí jen si s nimi smluvit mailem setkání a medium, kde se setkáte.
Pokud se vrátíme do normálních kolejí, vrátí se tam i podmínky pro udělení klasifikovaného zápočtu pro příslušné kruhy.
Zápočet se uděluje za účast na seminářích. Proběhne po ukončení posledního semináře. Jediná absence je možná.
VYPSÁNÍ TERMÍNŮ ZKOUŠEK Klasifikovaný zápočet pro stážující kruh proběhne následující týden po stáži. Termíny pro daný kruh budou vypsány na SISu v úterý v týdnu stáže. PRAVIDLA ZÁPISU A ODHLAŠOVÁNÍ NA ZKOUŠKU
Přihlášení ke klasifikovanému zápočtu v SISu bude možné v den vypsání klasifikovaného zápočtu - tj. v úterý v týdnu stáže. Konat zkoušku může student pouze tehdy, je-li zapsán na termín a má-li splněny všechny rekvizity ke zkoušce. Odhlašování je možné nejpozději 48 hodin před konáním zkoušky / klasifikovaného zápočtu (nepočítají se víkendové dny a svátky). NEDOSTAVENÍ SE KE ZKOUŠCE A OMLUVA Student, který se nedostaví ke zkoušce a neomluví se, se nemůže zapsat na další termín (SZŘ UK, čl. 6, odst. 16, POS 1. LF UK čl. 8 a 9). Student se musí omluvit vedoucímu předmětu (Vladimír Vavrda, Ph.D.) a to písemně či elektronicky s vysvětlením a doložením důvodu omluvy. O přijetí omluvy bude student informován a bude zároveň vyškrtnut z původního termínu a tudíž se bude moci zapsat na termín nový. Vedoucí předmětu si může vyžádat upřesnění omluvy či jejího důvodu, pokud nebude omluva dostatečná. OPAKOVÁNÍ ZKOUŠKY Student má právo konat zkoušku nejvýše třikrát, má právo na 2 opravné termíny, mimořádný opravný termín se nepřipouští (SZŘ UK čl. 6, odst. 16). Pokud však student nevyčerpá tyto možnosti v rámci vypsaných termínů, toto nezakládá nárok na vypsání zvláštního termínu zkoušky (tamtéž). Další zkušební termín nebudou vypsány. Rovněž nelze konat zkoušky po skončení druhé části zkouškového období v září, resp. po posledním vypsaném termínu. Žádné mimořádné či "děkanské" termíny nejsou povoleny. PRAVIDLA PRŮBĚHU ZKOUŠKY Zkouška proběhne formou testu, písemnou anebo ústní formou.
Důvodem pro hodnocení neprospěl je neznalost důležitých konceptů či neporozumění jejich významu a vzájemným vztahům. Neznalost postupů a reakcí v modelových situacích a principů řídících lidské chování.
Poslední úprava: Hanušová Ingrid, PhDr. Ing., Ph.D. (25.01.2021)
|
|
||
Kognitivní procesy, mozek a interpretace reality Subliminální procesy, nevědomí a psychická projekce Kognitivní konflikt a stres Traumatický stres, disociace a iritabilita limbického systému Teorie chaosu a její použití v psychologii a neurovědách
Neurobiologické perspektivy pro psychoterapii Mysl, mozek, geny a prostředí Vliv psychoterapie na mozek Paměť a psychoterapie Vztah psychoterapie a medikamentózní léčby
Kognitivně behaviorální psychoterapie (KBT) Základy KBT Teorie učení, klasické a operantní podmiňování, sociální učení, kognitivní učení. Systematická desensibilizace Expoziční terapie Kognitivní techniky Sokratovský dialog Využití v terapii fobii, úzkostných poruch, obsedantně kompulzivní poruchy, příklady z praxe
Skupinová psychoterapie Indikace pro skupinovou psychoterapii Formy skupinové psychoterapie, kontrakt ve skupině, pravidla skupinového setkání Způsoby vedeni skupiny Vyzkoušení techniky ve dvojicích a skupinové sdílení zážitků Skupinová dynamika
Psychoanalýza Historické zakotvení psychoanalýzy Význam settingu v psychoanalytické psychoterapii Koncepty přenosu a protipřenosu, klinické manifestace, využití v terapii Využití psychoanalytické teorie v medicínské praxi Poslední úprava: HAN05007 (27.08.2013)
|