Tento dvousemestrální seminář je navržen jako základní kurz praktického jazyka povinný pro všechny studenty prvního ročníku bakalářského studia anglistiky a amerikanistiky.
Předmět je určen pouze pro studenty oboru anglistika-amerikanistika.
Hlavním cílem je připravit studenty na univerzitní studium tohoto oboru v angličtině, a to obzvláště následujícími činnostmi:<br>
– rozvoj a aktivizace produktivních řečových dovedností mluvení a psaní pro uplatnění v akademickém prostředí;<br>
– maximální rozvoj úrovně receptivních řečových dovedností poslechu a čtení pro uplatnění v akademickém prostředí;<br>
– konsolidace a rozvoj pokročilých jazykových struktur (gramatika, syntax);<br>
– rozvoj slovní zásoby obzvláště (leč nejen) coby příprava na studium odborných předmětů (např. lingvistika) a pro akademické psaní;<br>
– zvyšování povědomí o užití slovní zásoby, obzvláště např. kolokací, synonym, frazémů, idiomů;<br>
– zlepšování výslovnosti včetně pokročilých charakteristik;<br>
– pozornost k jazykovému stylu především s ohledem na akademickou angličtinu.<br>
Poslední úprava: Šebestová Denisa, Mgr., Ph.D. (05.10.2021)
English Language Seminar (I, II) <br>
<br>
This two-term seminar is designed as a practical language foundation course compulsory for all first-year students on the Anglistika-Amerikanistika bachelor's programme.
It is available only to students of this programme.
Its primary aim is to better equip the student for academic studies in the field by: <br>
<br>
– further activating and developing productive skills in both speaking and writing for application in the academic environment<br>
– maximizing proficiency in the receptive skills of reading and listening for application in the academic environment<br>
– consolidating and extending advanced language-structural (grammatical, syntactical) skills <br>
– expanding lexis particularly – although not only – in preparation for study in the specialist field (linguistic terminology etc) and for academic writing in general <br>
– increasing lexical awareness and scope particularly with regard to collocation, synonymity, phraseology and idiomaticity <br>
– working on finer details of pronunciation as and when necessary<br>
– paying attention to English-language style and appropriacy in the academic environment.<br>
<br>
<br>
Poslední úprava: Šebestová Denisa, Mgr., Ph.D. (05.10.2021)
Podmínky zakončení předmětu -
Požadavky pro udělení zápočtu
pravidelná účast: max. 2 omluvené absence během jednoho semestru (omluvená absence = dohodnuto s vyučující předem, popř. s potvrzením od lékaře). Neomluvené absence nejsou povoleny.
aktivní účast v semináři, v diskusích, prezentacích a skupinových úkolech;
aktivní účast ve dvou akademických debatách. Neomluvené absence nejsou povoleny.
složení tří online testů slovní zásoby ve 4., 8. a 12. semináři (alespoň 70 %, jeden opravný pokus);
složení závěrečného zápočtového testu v zimním zkouškovém období. Zápočtový test ověřuje znalost jazykových jevů probraných v semináři a je hodnocen jako Pass (prospěl, alespoň 70 %) nebo Fail (neprospěl); vypisuje se jeden opravný termín
Udělení zápočtu za předmět Seminář anglického jazyka I je prerekvizitou pro zápis předmětu Seminář anglického jazyka II.
Všechny požadavky pro zápočet je nutné splnit do konce zkouškového období akademického roku, ve kterém si student předmět zapsal.
Poslední úprava: Bulantová Barbora, Mgr. (12.09.2024)
Course requirements
Assessment is continual. Credit is granted on the basis of:
regular attendance, with a maximum of 2 excused absence during the term (excused absences = agreed upon with tutor in advance, or due to illness with medical note). No unexcused absences allowed.
active participation in class exercises, discussions, and peer work; timely completion of homework tasks;
active participation in the academic debate sessions. No unexcused absences allowed.
three in-class vocabulary tests during the term in sessions 4, 8 and 12 (via Moodle; 70% pass; one resit is possible);
final credit test (zápočet) in the examination period (covering academic language, grammar and vocabulary); one resit is possible; pass mark 70%.
English Language Seminar I (Winter Term) is a prerequisite for English Language Seminar II, which is taught in the Summer Term.
Only those students who have obtained credit for English Language Seminar I will be permitted to register for English Language Seminar II in February.
All credit requirements must be met by the end of the academic year in which the student enrolled for this subject.
Poslední úprava: Bulantová Barbora, Mgr. (12.09.2024)
Literatura -
Hewings, M. (2009) Grammar for CAE & Proficiency. Cambridge: CUP. Mann, M., Taylore-Knowles, S. (2008) Destination C1&C2. Grammar & Vocabulary. Oxford: Macmillan Publishers Ltd. McCarthy, M., O'Dell, F. (2005) English Collocations in Use. Cambridge: CUP. McCarthy, M., O'Dell, F. (2002) English Vocabulary in Use. Advanced. Cambridge: CUP. Oxford Advanced Learner´s Dictionary. (2005) 7th edition. Oxford: OUP. Skipper, M. (2002) Advanced grammar & vocabulary. Newbury: Express Publishing.
Poslední úprava: GRAFT (27.09.2016)
Hewings, M. (2009) Grammar for CAE & Proficiency. Cambridge: CUP. Mann, M., Taylore-Knowles, S. (2008) Destination C1&C2. Grammar & Vocabulary. Oxford: Macmillan Publishers Ltd. McCarthy, M., O'Dell, F. (2005) English Collocations in Use. Cambridge: CUP. McCarthy, M., O'Dell, F. (2002) English Vocabulary in Use. Advanced. Cambridge: CUP. Oxford Advanced Learner´s Dictionary. (2005) 7th edition. Oxford: OUP. Skipper, M. (2002) Advanced grammar & vocabulary. Newbury: Express Publishing.
Poslední úprava: Mudrová Andrea, Bc. et Bc. (24.10.2019)
Metody výuky
Seminář.
Poslední úprava: GRAFT (27.09.2013)
Sylabus -
Seminář anglického jazyka I – zimní semestr
Obsah kurzu
V hodinách
1. Akademická angličtina
zásady akademické práce (např. pravidla citování, práce se zdroji, plagiátorství, AI)
odborný styl (např. formální a neformální slovní zásoba)
gramatika (jevy, které se hojně vyskytují v odborných textech)
2. Akademické debaty
dvě skupinové akademické debaty na zadaná témata
Samostudium
3. Rozvoj slovní zásoby
povinná slovní zásoba (zveřejněna v Moodle)
Poslední úprava: Bulantová Barbora, Mgr. (12.09.2024)
Course content
In class
In class:
1. English for academic purposes.
academic conduct (e.g. referencing, use of sources, plagiarism, AI).
academic language (e.g. vocabulary, style, register).
grammar (e.g. structures common in academic writing).
2. Researched-based debates
2 academic debates on given subjects, researched and conducted in groups.
Self Study:
3. Lexical development:
compulsory weekly vocabulary list for self-study (found in Moodle)
Poslední úprava: Bulantová Barbora, Mgr. (12.09.2024)