Dvousemestrální předmět uvádí do popisu segmentální a suprasegmentální zvukové stavby angličtiny. V první části se studenti seznámí se systémem anglických hlásek především z hlediska artikulačního a percepčního. Kurz se zaměří i na fonologické procesy, k nimž v souvislé řeči dochází, jako je koartikulace, asimilace či elize.
Seminární část kurzu se věnuje budování dovedností spojených s analýzou výslovnosti angličtiny, a to výslovnosti standardní britské i vlastní. Jedná se o propojení transkripčních dovedností a poslechové analýzy v podobě seminární práce.
Poslední úprava: Skarnitzl Radek, doc. Mgr., Ph.D. (01.08.2022)
This two-semester course introduces the segmental and suprasegmental patterns of English. In the first part, students learn about the system of English phonemes, mainly from the articulatory and perceptual perspective. The course also addresses phonological processes manifested in connected speech, such as coarticulation, assimilation or elision.
The seminar part of the course is dedicated to building skills related to the analysis of English pronunciation, more specifically Standard British, as well as one's own pronunciation, in the form of a seminar work which combines transcription skills and auditory analyses.
Poslední úprava: Skarnitzl Radek, doc. Mgr., Ph.D. (01.08.2022)
Podmínky zakončení předmětu -
Požadavky k zápočtu: min. 70% docházka, aktivní účast v seminářích a plnění krátkých úkolů v MS Teams, 2 krátké testy, seminární práce (transkripční a poslechová analýza), správná výslovnost na segmentální úrovni (na základě textu), čtení fonémické transkripce, účast na jednom percepčním testu. Pro složení zápočtu jsou poskytnuty celkově dva opravné termíny.
Všechny požadavky pro zápočet je nutné splnit do konce zkouškového období akademického roku, ve kterém si student předmět zapsal.
Poslední úprava: Skarnitzl Radek, doc. Mgr., Ph.D. (01.08.2022)
Credit requirements: min. 70% attendance, active participation in seminars and in short tasks in MS Teams, 2 short tests, seminar work (transcription and listening analysis), correct pronunciation at the segmental level (based on a text), reading of phonemic transcription, participation in one perception test. Two resit terms in total are available to complete the credit.
All credit requirements must be fulfilled by the end of the academic year in which the student was enrolled into the course.
Poslední úprava: Skarnitzl Radek, doc. Mgr., Ph.D. (01.08.2022)
Literatura -
Základní literatura:
Roach, P. (2000 / 2009, 3rd/4th edition). English Phonetics and Phonology. Cambridge University Press.
Cruttenden, A. (2014, 8th edition). Gimson's Pronunciation of English. Routledge.
Volín, J. (2002). IPA-Based Transcription for Czech Students of English. Karolinum.
Wells, J. C. (2008). Longman Pronunciation Dictionary. Longman.
Doplňková literatura:
Skarnitzl, R., Šturm, P. a Volín, J. (2016). Zvuková báze řečové komunikace: Fonetický a fonologický popis češtiny. Karolinum.
García-Lecumberri, M. L. & Maidment, J. A. (2000). English Transcription Course. Arnold.
O’Connor, J. D. (1980). Better English Pronunciation. Cambridge University Press.
Carley, P., Mees, I. M. & Collins, B. (2018). English Phonetics and Pronunciation Practice. Routledge.
Ogden, R. (2009 / 2017). An Introduction to English Phonetics. Edinburgh University Press.
Poslední úprava: Skarnitzl Radek, doc. Mgr., Ph.D. (01.08.2022)
Essential literature:
Roach, P. (2000 / 2009, 3rd/4th edition). English Phonetics and Phonology. Cambridge University Press.
Cruttenden, A. (2014, 8th edition). Gimson's Pronunciation of English. Routledge.
Volín, J. (2002). IPA-Based Transcription for Czech Students of English. Karolinum.
Wells, J. C. (2008). Longman Pronunciation Dictionary. Longman.
Supplementary literature:
Skarnitzl, R., Šturm, P. a Volín, J. (2016). Zvuková báze řečové komunikace: Fonetický a fonologický popis češtiny. Karolinum.
García-Lecumberri, M. L. & Maidment, J. A. (2000). English Transcription Course. Arnold.
O’Connor, J. D. (1980). Better English Pronunciation. Cambridge University Press.
Carley, P., Mees, I. M. & Collins, B. (2018). English Phonetics and Pronunciation Practice. Routledge.
Ogden, R. (2009 / 2017). An Introduction to English Phonetics. Edinburgh University Press.
Poslední úprava: Skarnitzl Radek, doc. Mgr., Ph.D. (01.08.2022)
Sylabus -
Hlavní témata:
Fonetika jako vědní obor
Zvuková stránka komunikačního procesu
Řečové orgány
Samohláskový systém, monoftongy a diftongy
Souhláskový systém, fonetické rysy, kategorie znělosti
Explozivy, frikativy a afrikáty
Nazály a aproximanty
Asimilace a koartikulace
Elize hlásek
Slabika
Součástí práce v předmětu je průběžné ověřování výslovnostních a deskriptivních dovedností studentů.
Poslední úprava: Skarnitzl Radek, doc. Mgr., Ph.D. (01.08.2022)
Main topics:
Phonetics as a discipline
Sound aspects of communication
Speech organs
Vowel system, monophthongs and diphthongs
Consonantal system, phonetic features, the voicing category
Plosives, fricatives and affricates
Nasals and approximants
Assimilation and coarticulation
Elision
Syllable
Pronunciation and descriptive skills are checked throughout the course.
Poslední úprava: Skarnitzl Radek, doc. Mgr., Ph.D. (01.08.2022)