PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Proseminář českého jazyka, úvod do studia a základy jazykovědy - OPBC4C011A
Anglický název: Czech Teach-in, Introduction to Studies and Fundamentals of Linguistics
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/4, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 112 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Vyučující: doc. Mgr. Robert Adam, Ph.D.
doc. PhDr. Milada Hirschová, DSc.
doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
PhDr. Pavel Sojka, Ph.D.
Mgr. Patricie Šinkovičová
Je prerekvizitou pro: OPBC4C032A, OPBC4C022A, OPBC4C021A
Anotace
Praktický seminář zaměřený na procvičování českého pravopisu a strukturních jazykových rozborů. Jazyk a jeho funkce, neverbální komunikace; jazyk mateřský, národní, úřední, vyučovací; jazyky přirozené a jazyky umělé; typologická klasifikace jazyků. Jazykové roviny a lingvistické disciplíny. Stratifikační popis jazyka: rovina fonologická, morfologická, lexikální a sémantická, syntaktická a textová. Moderní lingvistické disciplíny. Komunikace mluvená: specifika; fonetika artikulační, akustická a auditivní; komunikace psaná: specifika; vznik a vývoj písma; typy písma; komunikace elektronická: specifika. Čeština jako národní jazyk, jazyková kultura. Fylogeneze jazyka. Teorie vzniku jazyka; jazykový vývoj: jazykové změny a vývoj divergentní; míšení jazyků a vývoj konvergentní; smíšené jazyky; genealogická klasifikace jazyků. Různé přístupy k jazyku. Vývoj lingvistiky; představitelé české jazykovědy. Vše s ohledem na školní jazykovou výchovu na základní a střední škole. Pravopisná kodifikace. Korekturní cvičení. Opět vše s ohledem na školní jazykovou výchovu na ZŠ a SŠ.
Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
Cíl předmětu
Bezpečné ovládnutí českého pravopisu; upevnění a systemizace poznatků o struktuře jazyka získaných na základní a střední škole a jejich aplikace v úlohách analytického typu. Získání základních poznatků z obecné lingvstiky. 
Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
Deskriptory

Časová zátěž studenta: 149 hodin

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 30 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 40 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 4 hodiny
Příprava na zápočet 20 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 35 hodin
Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Zápočet: docházka (možnost jedné absence), aktivní práce v semináři, plnění průběžně zadávaných úkolů.

Písemná zkouška: teoretické i praktické úlohy. Termíny i text písemné zkoušky jsou stejné pro všechny studenty.

Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
Literatura

ADAM, R., a kol. Gramatické rozbory češtiny (výklad a cvičení s řešeními). 2. vyd. Praha: Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4436-3.

ČECHOVÁ, M.; HAUSER, P.; HOŠNOVÁ, E.; STYBLÍK, V. Základní mluvnice českého jazyka. Praha: SPN, 2004. ISBN 80-7235-018-8.

GREPL, M.; KARLÍK, P. Skladba češtiny. Cvičení a výklad. Praha: ISV, 1999. ISBN 80-7198-281-4.

Pravidla českého pravopisu. Školní vydání. Praha: Fortuna, 2005. ISBN 80-901 373-6-9.

ČERMÁK, František. Jazyk a jazykověda: přehled a slovníky. Vyd. 4., V Karolinu 2., dopl. Praha: Karolinum, 2011, 380 s. ISBN 978-80-246-1946-0.

ČERNÝ, Jiří. Dějiny lingvistiky. 1. soubor. vyd. Olomouc: Votobia, 1996, 517 s. ISBN 80-85885-96-4.

ČERNÝ, Jiří. Úvod do studia jazyka. 2. vyd. Olomouc: Rubico, 2008, 248 s. ISBN 978-80-7346-093-8.

MAREŠ, Petr. Úvod do lingvistiky a lingvistické bohemistiky. Praha: Karolinum, 2014. http://ucjtk.ff.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/57/2015/11/uvod_do_lingvistiky.pdf.

Internetová jazyková příručka.

Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
Požadavky ke zkoušce

Zápočet: aktivní práce v semináři, plnění průběžně zadávaných úkolů.

Písemná zkouška je zaměřená na teorii i praktické aplikace znalostí. 

Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
Sylabus

1. Jazyk a jeho funkce, neverbální komunikace; jazyk mateřský, národní, úřední, vyučovací; jazyky přirozené a jazyky umělé; typologická klasifikace jazyků.

2. Jazykové roviny a lingvistické disciplíny. Stratifikační popis jazyka: rovina fonologická, morfologická, lexikální a sémantická, syntaktická a textová.

3. Moderní lingvistické disciplíny.

4. Komunikace mluvená: specifika; fonetika artikulační, akustická a auditivní; komunikace psaná: specifika; vznik a vývoj písma; typy písma; komunikace elektronická: specifika.

5. Čeština jako národní jazyk, jazyková kultura. Fylogeneze jazyka. Teorie vzniku jazyka; jazykový vývoj: jazykové změny a vývoj divergentní; míšení jazyků a vývoj konvergentní; smíšené jazyky; genealogická klasifikace jazyků.

6. Různé přístupy k jazyku. Vývoj lingvistiky; představitelé české jazykovědy. 

7. Cvičení zaměřená na slovotvorbu, morfematiku, pravopis, syntax, morfologii. 

Poslední úprava: Sojka Pavel, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Studijní opory

 

 

Odkaz na výuková videa:


https://cunicz-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/40492690_cuni_cz/EuLDM2ORk49HnvlKVLG9nSwBt2pHt6Kvx0IWJQ_EGmCLfQ?e=8Tzlzo

 

Přístup k videím: 

 

mail: na ISIC číslo pod fotkou + koncovka cuni, např. 123456@cuni.cz

heslo stejné jako do SIS

Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
Výsledky učení

Složka PROSEMINÁŘ ČESKÉHO JAZYKA (v Sylabu bod č. 7):

Studující:

– provede morfematický rozbor slovních tvarů slov domácího původu

– rozliší utvořené a značkové slovo domácího původu, u utvořených slov identifikuje základové slovo a slovotvorný postup

– určí slovní druh slova zasazeného do kontextu včetně bližší charakteristiky

– identifikuje vyjadřované hodnoty morfologických kategorií jmenných i slovesných tvarů zasazených do kontextu

– rozliší určité a neurčité slovesné tvary (neurčité pojmenuje), zařadí slovesný tvar do třídy (podle prézentního kmene) a ke vzoru

– zařadí jmenný tvar k deklinačnímu vzoru

– zachytí syntaktickou stavbu věty jednoduché pomocí závislostního stromu – určí větné členy a syntaktickosémantické i formálněsyntaktické vztahy mezi nimi

– rozliší v souvětí věty hlavní a vedlejší a označí druhy vedlejších vět a vztahy mezi větami

– nalezne a opraví v defektním textu pravopisné chyby (včetně interpunkčních)

 

Složka ÚVOD DO STUDIA A ZÁKLADY JAZYKOVĚDY (v Sylabu body č. 1-6):


Bod č. 1:

Studující:

● vyjmenuje a vysvětlí funkce jazyka, u jednotlivých funkcí uvede příklady

● rozlišuje pojmy mateřský jazyk, národní jazyk, úřední jazyk a s oporou o terminologii je dokáže vysvětlit

● vysvětlí rozdíl mezi jazyky přirozenými a jazyky umělými

● s použitím příslušné terminologie vysvětlí podstatu typologických odlišností mezi jazyky (dle Skaličkovy typologie)

Bod č. 2:

Studující:

● vysvětlí podstatu úrovňového přístupu k jazyku

● s využitím terminologie vysvětlí podstatu jednotlivých jazykových rovin (fonologické, morfologické, lexikální, sémantické, syntaktické a textové)

Bod č. 3:

Studující:

● vyjmenuje moderní lingvistické disciplíny (matematická lingvistika, psycholingvistika, neurolingvistika, pragmalingvistika, sociolingvistika, kognitivní lingvistika) a vysvětlí předmět jejich zájmu

Bod č. 4:

Studující:

● s oporou o terminologii vysvětlí specifika mluvené a psané komunikace, jakož i komunikace elektronické

● uvede příklady různých typů písma, popíše rozdíly mezi nimi; vysvětlí historické souvislosti vzniku písma

Bod č. 5:

Studující:

● vysvětlí rozdíl mezi jednotlivými útvary národního jazyka

● vysvětlí a porovná různé teorie vzniku přirozeného jazyka

● vysvětlí princip divergentního a konvergentního jazykového vývoje

● vysvětlí podstatu genealogické klasifikace jazyků a v rámci indoevropské jazykové rodiny blíže klasifikuje konkrétní jazyk

Bod č. 6:

Studující:

● vysvětlí rozdíl mezi jednotlivými lingvistickými paradigmaty a přiřadí k nim konkrétní významné představitele české jazykovědy

Poslední úprava: Sojka Pavel, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK