PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Ontogenetický vývoj řeči a základy didaktiky jazyka - OPBC4C032A
Anglický název: Ontogenetic Language Development and Basics of Language Didactics
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 99 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Prerekvizity : OPBC4C011A
Je prerekvizitou pro: OPBC4C042A
Anotace
Cílem předmětu je seznámit studenty se zákonitostmi ontogenetického vývoje řeči. Studenti si v kurzu usouvztažní informace o řečové ontogenezi v různých věkových obdobích. Osvojování jazyka je celoživotní proces, nekončí předškolním obdobím. Studenti si osvojí poznatky o vývoji kognice ve vztahu k řečovému vývoji v různých věkových obdobích a budou schopni vytvářet výukové materiály a navrhovat aktivity rozvíjející různé oblasti jazyka v různých věkových obdobích. Rovněž budou schopni posoudit obecně jazykový vývoj žáka z hlediska normy a vytvářet si realistická očekávání týkající se kompetencí žáka. Témata kurzu: Jazyková ontogeneze u dítěte a její zákonitosti. Univerzální stádia v osvojování mateřského jazyka a specifika osvojování flektivních jazyků na příkladu češtiny. Vrozené a získané faktory v jazykové ontogenezi. Základní psycholingvistická paradigmata ve vztahu k osvojování mateřského jazyka. Osvojování hláskosloví v předškolním věku a možnosti intervence v předškolním a školním věku. Osvojování morfologie češtiny, vztah žákovských prekonceptů a školní výuky. Návaznost jazykového učiva 2. stupně základní školy na poznatky získané na 1. stupni základní školy ve vztahu k rozvoji kognice žáka. Osvojování syntaxe češtiny, obohacování žákovského mluveného a psaného projevu o nové syntaktické vztahy a prostředky jejich vyjádření. Rozvoj analytických schopností žáka v syntaxi českého jazyka. Osvojování lexika, obohacování slovní zásoby v průběhu celého života. Rozvoj klíčových komunikačních kompetencí žáka s ohledem na stupeň vývoje kognice.
Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
Cíl předmětu

Osvojit si základní poznatky o řečovém vývoji jedince a aplikovat je do pedagogické praxe. 

Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
Deskriptory

Časová zátěž studenta: 70 hodin

Příprava na výuku           

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky             0 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení    30 minut

Samostudium literatury (za semestr)       8 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)            6 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)     6 hodin

              

Plnění předmětu             

Seminární práce              6 hodin

Příprava na zápočet        6 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška   20 hodin

Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8126

Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

K zápočtu: didakticky zaměřená seminární práce. Pracovní list pro žáky zaměřený na rozvoj lexikální / gramatické / pragmatické dimenze. Rozbor zadaných úloh z hlediska psycholingvistiky. 

Ke zkoušce: písemná zkouška formou testu zaměřeného na základní poznatky z vývojové psychlingvistiky ve vztahu k didaktice mateřského jazyka. 

Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
Literatura

FERNÁNDEZ, E. M.; CAIRNS, H. S. Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum, 2014. 

CHEJNOVÁ, P. Jazykový vývoj u dítěte. Praha: PedF UK, 2016. Dostupné: https://ecuni.publi.cz/book/462-jazykovy-vyvoj-ditete 

CHEJNOVÁ, P. Osvojování gramatických kategorií češtiny. Praha: PedF UK, 2022. Dostupné: https://pedf.cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/123-osvojovani-gramatickych-kategorii-cestiny

KARMILOFF, K; KARMILOFF-SMITH, A. Pathways to language. From fetus to adolescent. Harvard University Press: Cambridge, Mass., 2002.

PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha. Grada, 2011.

SLANČOVÁ, D. (ed.) Štúdie o detskej reči. FF Prešovskej univerzity v Prešove, Prešov, 2008.

SLANČOVÁ, D. (ed.) Desať štúdií o detskej reči: Lexika - gramatika - pragmatika. FF Prešovskej univerzity v Prešove, Bratislava, 2018.

SMOLÍK, F.; SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014. 

ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 2005. 

Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
Sylabus

Jazyková ontogeneze u dítěte a její zákonitosti. Vztah ontogeneze a fylogeneze dětské řeči. Biologické předpoklady pro ontogenezi jazyka, vlivnapodobovacího pudu u dětí, důležitost nonverbální komunikace (gesta a mimika). Podmínky osvojení řeči: existence mluvícího okolí a důležitost řečového vzoru. Problematika tzv. vlčích dětí. Jakobsonovy základní principy učení se jazykům: Princip maximálního kontrastu; Postup od jednoduchého ke složitému; Pohyb od nepříznakových členů k příznakovým.

Univerzální stádia v osvojování mateřského jazyka a specifika osvojování flektivních jazyků na příkladu češtiny. Různé přístupy a klasifikace vývojových stádií řeči. Prelingvální stadia řeči: instinktivní stadium, období křiku, žvatlání, broukání atd. Stadia vlastního vývoje řeči: např. stadium emocionálně-volní, stadium asociačně-reprodukční, stadium logických pojmů, intelektualizace řeči. Charakteristika časného projevu dítěte, napodobování takového projevu matkou.

Vrozené a získané faktory v jazykové ontogenezi: faktory biologické, psychologické a sociální. Hluchota vrozená nebo získaná v raném věku, různá zraková poškození. Souvislost motorických schopností a komunikačních schopností. Vliv pohlaví na rozvoj jazykových schopností, výzkumy čtenářské gramotnosti. Sociální determinanty ve vývoji dětské řeči: rodiče, sourozenci a další rodina; struktura rodiny, její socioekonomické postavení; vzdělání rodičů.

Základní psycholingvistická paradigmata ve vztahu k osvojování mateřského jazyka. Počátky moderní psychologie: Wilhelm Wundt. Bloomfieldův obrat k behaviorismu, Verbal Behavior B. F. Skinnera. Nativismus jako kritika behaviorismu. Chomského transformační generativní gratika jako rozvoj nativismu. Evropská psycholingvistika kontextová, resp. komunikační (Rommetveit, Leontjev). Sociopragmatický přístup Tomasella a konstruktivismus. Aktuální přístupy ke zpracování jazyka a prolínání se psycholingvistiky s neurovědami. 

Osvojování hláskosloví v předškolním věku a možnosti intervence v předškolním a školním věku. Sled osvojování vokálů a konsonantů v češtině. Poruchy výslovnosti, dyslálie. Logopedická cvičení. Suprasegmentální jevy češtiny v řečové ontogenezi dítěte. Intonace, tempo, rytmus, plynulost řeči dítěte. Možnosti nácviku suprasegmentálních jevů ve škole.

 

Osvojování morfologie češtiny, vztah žákovských prekonceptů a školní výuky. Návaznost jazykového učiva 2. stupně základní školy na poznatky získané na 1. stupni základní školy ve vztahu k rozvoji kognice žáka. Osvojování gramatických kategorií jmen a sloves – sled osvojování, pragmatické a kognitivní faktory mající vliv na osvojování. Vztah mezi osvojováním gramatických kategorií a jazykovou typologií (jazyky flektivní, aglutinační, analytické). Metody výzkumu osvojování gramatických kategorií.

 

Osvojování syntaxe češtiny, obohacování žákovského mluveného a psaného projevu o nové syntaktické vztahy a prostředky jejich vyjádření. Rozvoj analytických schopností žáka v syntaxi českého jazyka. Vztahy parataktické a hypotaktické. Sled osvojování různých typů syntaktických konstrukcí. Pragmatické a kognitivní faktory mající vliv na osvojování syntaxe. Metody výzkumu osvojování syntaxe. Tvorba cvičení na rozvoj syntaktické kompetence.

 

Osvojování lexika, obohacování slovní zásoby v průběhu celého života. Rozvoj klíčových komunikačních kompetencí žáka s ohledem na stupeň vývoje kognice. Mentální lexikon. První slova – charakteristika. Způsoby osvojování významu slova. Zastoupení slovních druhů v řeči dítěte. Zvyšování frekvence slovní zásoby. Metody výzkumu osvojování lexika a měření rozsahu slovní zásoby. Specifická slovní zásoba v řeči dítěte – frazeologismy, slova cizího původu, slova příznaková. Cvičení na rozvoj slovní zásoby.

Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
Studijní opory

Výuková videa:

 

https://cunicz-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/40492690_cuni_cz/EjowTuMgF1pClx-EdfXphQgBBxIsthhBoD4M9N2shXokIg?e=Jr9oQd

Přístup: 


mail: na ISIC číslo pod fotkou + koncovka cuni, např. 123456@cuni.cz

heslo stejné jako do SIS

Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (02.09.2024)
Výsledky učení

Studující užívá odpovídající psycholingvistickou terminologii týkající se řečové ontogeneze.

Studující nalezne styčné body mezi řečovou ontogenezí a fylogenezí jazyka a dokumentuje tento jev na konkrétních příkladech.

Studující argumentuje v záležitosti vrozených a získaných dispozic k osvojování jazyka, opírá se přitom o živá psycholingvistická paradigmata.

Studující popíše změny, kterými homo sapiens prošel a které mají přímý vliv na schopnost neverbální a verbální komunikace.

Studující vyjmenuje obecná stádia řečové ontogeneze (různá pojetí) u jedince od prenatálního stádia do konce života. Dokáže na základě analýzy autentického projevu poznat, ve kterém stádiu se daný komunikant nacházel.

Studující porovná zákonitosti osvojování flektivního, aglutinačního a izolačního jazyka a poukáže na výzvy, které představuje žák s odlišným mateřským jazykem pro vyučující.

Studující umí zdůvodnit, proč specifické typy řečového okolí mohou představovat pro subjekt, který si osvojuje mateřský jazyk, riziko.

Studující umí zdůvodnit, proč specifické typy tělesných a smyslových handicapů mohou představovat pro subjekt, který si osvojuje mateřský jazyk, riziko.

Studující dokáže vysvětlit vztah mezi různými typy komunikační kompetence včetně funkční gramotnosti.

Studující dokáže popsat základní psycholingvistická paradigmata, poukázat na jejich úskalí a přínos vědeckému poznání.

Studující dokáže vyjmenovat přední české a zahraniční odborníky v oblasti vývojové psycholingvistiky z hlediska jejich přínosu vědeckému poznání.

Studující dokáže vysvětlit zákonitosti osvojování fonetické stránky jazyka s odkazem na biologické predispozice člověka.

Studující dokáže vysvětlit zákonitosti osvojování lexikální jazyka s odkazem k nejnovějším poznatkům kognitivní lingvistiky.  

Studující dokáže vysvětlit zákonitosti osvojování morfologické stránky jazyka s odkazem na typologii osvojovaného jazyka.  

Studující dokáže vysvětlit zákonitosti osvojování syntaktické stránky jazyka s odkazem na teorie týkající se vrozenosti predispozic k osvojování jazyka.

Studující vytvoří cvičení rozvíjející jednotlivé jazykové složky i komplexně rozvíjející cvičení pro jedince v určitém stádiu osvojování jazyka.

Studující je schopen/schopna na základě autentické ukázky řečového projevu usoudit, zda se jedná o možný projev narušeného řečového vývoje, a navrhnout kroky vedoucí k nápravě; např. která vyšetření by doporučil/a.

Studující připraví modifikace výše zmiňovaných cvičení dle dosaženého vývoje subjektu, který si jazyk osvojuje.  

 

 

 

Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK