Pokračování kurzu Dítě a matematika I - OK1110613. Práce v semináři bude zaměřena na analýzu žákovských řešení úloh, které žáci řeší v rámci matematického kroužku, na didaktickou analýzu studentova vedení kroužku a dále na přípravu náplně a didaktického zpracování dalšího kroužku. Zkušenosti studentů budou obohaceny zkušenostmi praktické učitelky, která se podílí na mnoha výzkumných projektech řešených na KMDM. Podle možností budou také analzyovány videonahrávky některých kroužků.
V rámci návštěvy škol se zaměříme na individualizaci ve vyučování (kroužek, vyučovací hodina), práci s nadprůměrným žákem a na komunikaci ve třídě.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
The work will focus on the analysis of pupils' solutions of problems which they solve in a mathematical club, on the didactic analysis of the student teacher's way of guiding the pupils in the club, on the preparation of problems for the club, etc. A practising elementary teacher will co-lead the seminar.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
Cíl předmětu -
Umožnit studentům
proniknout hlouběji do kognitivních procesů dětí prostřednictvím analýzy jejich řešení úloh i jejich matematického chování při různých aktivitách, diagnostikovat nadprůměrnost žáka
poznat vlastní způsob poznávání v matematice (vlastní kognitivní styl)
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
to enable the students to
* get deeper into the children's cognitive processes via the analysis of their written work and of their behaviour during some mathematical activities,
* get to know one's own way of reasoning in mathematics (one's cognitive style)
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
Hejný, M., Jirotková, D.: Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999.
Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál, Praha 2001, stran 187, ISBN 80-7178-581-4.
Hejný, M, Jirotková, D., Slezáková-Kratochvílová, J. Příručka učitele. Matematika pro 1. ročník základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2007.
Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.
Kuřina, F.: Geometrické praktikum I, II. Matematický ústav ČSAV. Praha 1992.
Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.
učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční), zejména z nakladatelství Fraus
Kaslová, M. Předmatematické činnosti, RAABE 2015
Kaslová, M. a Kol. Sbírka úloh z matematiky pro 2. a 3. ročník/pro 4. a 5. ročník
Kaslová, M. Transformace komunikačních kódů (sborník konference na prezenční fond v knihovně UK PEDF)
Křivohlavý, J. Komunikace
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
Hejný, M., Jirotková, D.: Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999.
Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál, Praha 2001, stran 187, ISBN 80-7178-581-4.
Hejný, M, Jirotková, D., Slezáková-Kratochvílová, J. Příručka učitele. Matematika pro 1. ročník základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2007.
Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.
Kuřina, F.: Geometrické praktikum I, II. Matematický ústav ČSAV. Praha 1992.
Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.
Mathematical textbooks for primary school (Czech, Slovak and other) perticularly from publishing house Fraus
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
Metody výuky -
Analýza žákovských prací písemných nebo ústních, rozbor studentova výstupu - vedení jednohodinového matematického kroužku. Příprava dalšího obsahu i didaktického zpracování. Podle možnosti i rozbor videozáznamu některé vyučovací hodiny nebo záznamu kroužku.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
Seminar
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
Požadavky ke zkoušce
- 80% aktivní účast na seminářích
písmená analýza 2 společně sledovaných vyučovacích hodin a) z pohledu komunikace učitel- žák, žák-žák
b) analýza hodiny z pohledu celkového hodnocení - struktura, cíle, nástroje, účinnost.
Jako propedeutiku si student vytvoří vlastní scénář hodiny doplněný reflexí na základě vlastní výuky dle scénáře.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (29.01.2020)
Sylabus -
Obsah má charakter experimentální činnosti na 1. stupni ZŠ a je zaměřen na rozvoj a diagnostiku matematických (a obecně intelektuálních) znalostí a schopností žáků včetně nadrpůměrných. Rozvoj různých jazyků aritmetiky (ikonické, piktografické, znakové); sémantická ukotvení aditivních operací (stav +(-) stav, adresa +(-) operátor, ...); číselná osa jako prostředí řešení dynamických úloh; sémantická ukotvení multiplikativních operací. Konkrétní témata a prostředí, ve kterých se bude pracovat, budou stanovana na prvním semináři a postupně doplňována (viz kurz Cesty poznávání v matematice).
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
The content has a character of experimental work with elementary pupils and is focused on the development and diagnosis of mathematical knowledge and abilities of pupils. The development of various languages of arithmetic (iconic, pictographic, sign); semantic anchoring of additive operations; number line as a tool for solving dynamic problems; semantic anchoring of multiplicative operations.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)