Kurz je pokračováním kurzu Učíme společně matematiku I - OK1110614, je zaměřen na získávání a obohacování vlastních pedagogických zkušeností studenta přímou prací se žáky 1.-2. ročníku ZŠ v rámci matematického kroužku či třídy s přihlédnutím ke specifickým potřebám žáka v procesu učení.
Inovace 52019/2020: Kurz je obohacen o diagnostické aktivity u dětí kolem 6 let a o různá pojetí zápisu do školy se zaměřenímna připravenost dítěte na školní matematiku.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
The course is aimed to gain and enrich student's pedagogical experience by direct work with 2nd grade pupils within the work in mathematical club.
Students wiill choose a topic from the teacher's offer which is suitable for the pupils age range, will prepare a scenario for one session with pupils and will realize it.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
Cíl předmětu -
Přímou prací se žáky pod vedením zkušené učitelky z praxe rozšiřovat a obohacovat zkušenosti studentů s konstruktivistickými přístupy.
Vést studenty k potřebě evidence své každodenní pedagogické zkušenosti jako východiska pro zkvalitňování vlastní pedagogické práce, zkoumání podmínek a úrovně rozovje dítěte v připravenosti pro nástup školní matematiky.
Seznámit studenty s konkrétními edukačními činnostmi, zejména: a) tvorba scénáře vyučovací hodiny, b) způsob evidence vlastní zkušenosti, c) motivace žáků, d) vedení třídní diskuse, e) tvorba klimatu třídy, f) práce s chybou, g) vedení nadaných žáků, h) vedení žáků s nižšími matematickými schopnostmi, i) diagnostika kognitivních a meta-kognitivních potencí zejména v oblasti matematiky žáků 1. st. ZŠ, j) hodnocení žáků.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
By direct work with pupils and under guidence of an experienced in-service teacher to extend and complete the students´ experience with constructivistic teaching approaches.
To lead the students to the need to make evidence of their everyday pedagogical experience as a tool for the improvment of their pedagogical work.
To make students familiar with concrete eduacional activities, particularly a) preparation of scenario for a teaching session, b) ways of evidence of one´s own experience, c) motivation of pupils, d) guiding class discussion, e) creation of the class climate, f) work with mistake and misconception, g) developing of gifted pupils, h) work with lower achievers, i) diagnosing of cognitive and metacognitive abilities of primary school pupils in mathematics, j)evaluation of pupils.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
Deskriptory
Výuka on-line bude pro všechny tři prohlubující předměty na stejném portálu
Hejný, M., Jirotková, D.: Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999.
Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál, Praha 2001, stran 187, ISBN 80-7178-581-4.
Hejný, M, Jirotková, D., Slezáková-Kratochvílová, J. Příručka učitele. Matematika pro 1. ročník základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2007.
KAslová, M. Zápis dítěte do školy. Dva dny s didaktikou matematiky. UK PEDF, Praha, 2015.
Chvál, M. a Kaslová M . in Spravedlivý start. UK PEDF Praha 2015.
Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.
Kuřina, F.: Geometrické praktikum I, II. Matematický ústav ČSAV. Praha 1992.
Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.
učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční), zejména z nakladatelství Fraus
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
Hejný, M., Jirotková, D.: Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999.
Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál, Praha 2001, stran 187, ISBN 80-7178-581-4.
Hejný, M, Jirotková, D., Slezáková-Kratochvílová, J. Příručka učitele. Matematika pro 1. ročník základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2007.
Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.
Kuřina, F.: Geometrické praktikum I, II. Matematický ústav ČSAV. Praha 1992.
Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.
Mathematical textbooks for primary school (Czech, Slovak and other) particularly from the publishing house Fraus
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
Metody výuky -
Přímá práce se žáky 1. stupně ZŠ a předškolními dětmi.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (29.01.2020)
Direct work with primary school pupils within mathematical club.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
Požadavky ke zkoušce -
- 80% aktivní účast na seminářích - využívání nástrojů pro rozvoj žáka včetně zařazování úloh, které nejen rozvíjejí potenciál žáka, ale i vzbuzují u něho zájem o řešení podobných úloh - jejich vyzkoušení v praxi a analýza průběhu s reflexí nebo
Inovace: diagnostika dítěte v mateřské škole před vstupem do školy a v 1. r. ZŠ se zaměřením na posun v jeho rozvoji, lze i připravit nové pojetí zápisu dítěte do školy vzhledem ke školní matematice
V roce 2019/20 se zaměříme na dignostiku žáka, pojetí zápisu do školy a diferenciaci vzhledem k žákovým potřebám v procesu učení
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
- 80% presence and active work at seminars - leading or co-leading the mathematical club in one week
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
Sylabus -
Obsah: Způsoby kognitivní i sociální motivace žáka;připravenost na školu
Inovace: připravenost dítěte na školní matematiku; diagnostické, rozvíjející a terapeutické aktivity; podmínky pro skladbu skupin či dvojic pro skupinovou práci
Výběr: edukační strategie učitele; interakční strategie učitele; vedení třídní diskuse, jak povzbudit vzájemnou komunikaci žáků; rozvoj schopnosti žáků pracovat ve dvojici týmově spolupracovat.
Práce je úzce vázán na školní praxi. Každý student připraví scénář aspoň jedné hodiny, který realizuje, hodinu eviduje a materiály poskytne k diskusi na moodlu. Paralelně s touto praktickou činností jsou studenti seznamováni s příslušným teoretickým zázemím.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
Cognitive and social motivation of a pupil. Teacher's educational strategy. Teacher's interaction strategy. Leading a class discussion. Supporting pupils' mutual communication. Pupils' ability to work in teams.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)