Pokračování kurzu Dítě a matematika I - O01110613.
Práce v semináři bude zaměřena na analýzu žákovských řešení úloh, na prohloubení teoretických oblastí didaktiky matematiky, na didaktickou analýzu studentova vedení kroužku a dále na přípravu náplně a didaktického zpracování dalšího kroužku. Zkušenosti studentů budou obohaceny zkušenostmi praktickými od učitelů, kteří spolupracují s KMDM. Podle možností budou také analzyovány videonahrávky částí vyučovacích hodin.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
The work will focus on the analysis of pupils' solutions of problems which they solve in a mathematical club, on the didactic analysis of the student teacher's way of guiding the pupils in the club, on the preparation of problems for the club, etc. A practising elementary teacher will co-lead the seminar.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
Cíl předmětu -
Umožnit studentům
* proniknout hlouběji do kognitivních procesů dětí prostřednictvím analýzy jejich řešení úloh i jejich matematického chování při různých aktivitách,
* poznat vlastní způsob poznávání v matematice (vlastní kognitivní styl)
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
to enable the students to
* get deeper into the children's cognitive processes via the analysis of their written work and of their behaviour during some mathematical activities,
* get to know one's own way of reasoning in mathematics (one's cognitive style)
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
Deskriptory
Materiály k předmětu jsou ukládány na společný sdílený prostor v Moodlu (viz Prohubující modul). Výuka pravidelně probíhá na škole, v případě zhoršení pandemické situace bude probíhat na odkazu: https://meet.google.com/aim-gaav-cav
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
Hejný, M., Jirotková, D.: Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999.
Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál, Praha 2001, stran 187, ISBN 80-7178-581-4.
Z. Kolláriková, B. Púpala (Eds.): Předškolní a primární pedagogika, Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001, ISBN 80-7178-585-7.
Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.
Kuřina, F.: Geometrické praktikum I, II. Matematický ústav ČSAV. Praha 1992.
Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.
učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční), zejména z nakladatelství Fraus
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
Hejný, M., Jirotková, D.: Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999.
Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál, Praha 2001, stran 187, ISBN 80-7178-581-4.
Hejný, M, Jirotková, D., Slezáková-Kratochvílová, J. Příručka učitele. Matematika pro 1. ročník základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2007.
Z. Kolláriková, B. Púpala (Eds.): Předškolní a primární pedagogika, Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001, ISBN 80-7178-585-7.
Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.
Kuřina, F.: Geometrické praktikum I, II. Matematický ústav ČSAV. Praha 1992.
Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.
Mathematical textbooks for primary school (Czech, Slovak and other) perticularly from publishing house Fraus
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
Metody výuky -
Analýza žákovských prací písemných nebo ústních z videozáznamů. Podle možnosti i rozbor videozáznamu některé vyučovací hodiny nebo záznamů z kroužků.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
Seminar.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
Požadavky ke zkoušce -
- 100% aktivní účast na seminářích - portfolio
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
Portfolio
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
Sylabus -
Obsah má charakter experimentální činnosti na 1. stupni ZŠ a je zaměřen na rozvoj a diagnostiku matematických (a obecně intelektuálních) znalostí a schopností žáků. Rozvoj různých jazyků aritmetiky (ikonické, piktografické, znakové); sémantická ukotvení aditivních operací (stav +(-) stav, adresa +(-) operátor, ...); číselná osa jako prostředí řešení dynamických úloh; sémantická ukotvení multiplikativních operací. Konkrétní témata a prostředí, ve kterých se bude pracovat, budou stanovana na prvním semináři a postupně doplňována.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
The content has a character of experimental work with elementary pupils and is focused on the development and diagnosis of mathematical knowledge and abilities of pupils. The development of various languages of arithmetic (iconic, pictographic, sign); semantic anchoring of additive operations; number line as a tool for solving dynamic problems; semantic anchoring of multiplicative operations.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)