Pokračování kurzu Didaktiky matematiky s praxí II je zaměřeno na doplnění a prohloubení teoretické, ale i praktické přípravy budoucích učitelů 1. st. ZŠ. V tomto III. díle kurzu didaktiky matematiky se zaměříme na propojení poznatků z jednotlivých oblastí matematiky v tzv. průřezových tématech jako jsou rovnice, práce s daty a s tím související statistika, kombinatorika a pravděpodobnost. Dále se zaměříme na propojení s poznatky ze studia pedagogických a psychologických disciplín. Výuka je doplněna hospitacemi ve škole a diskuze o didaktických jevech podepřeny videoukázkami.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (16.02.2021)
Continuation of the course of Didactics of mathematics with teaching practice is focused on deep theoretical and also practical preparation of future primary school teachers. In this course we will focus on interlinking of different fields of mathematics in socalled cross topics like equations, data handling. We will also interlink the students´ knowledge and experience from their study of pedagogical and psychological disciplines with didactic of mathematics.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (16.02.2021)
Cíl předmětu -
Doplnit, prohloubit a systemizovat dosavadní poznatky matematiky a didaktiky matematiky. Rozvíjet schopnost sebevzdělávání na základě reflektování vlastních pedagogických zkušeností a jejich propojením na teoretické poznatky. Studenti jsou vedeni k tvorbě učitelského portfolia, které je východiskem pro evidenci jejich profesního rozvoje.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (16.02.2021)
- to systematize gained knowledge from courses of mathematics and didactic of mathematics - to develop the ability of self education as a future teacher on the basis of one's own pedagogical experience.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (16.02.2021)
Literatura -
Hejný, M, (2014) Vyučování orientované na budování schémat. Aritmetika 1. stupně ZŠ. Pedagogická fakulta, UK v Praze,
Z. Kolláriková, B. Púpala (Eds.): Předškolní a primární pedagogika, Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001, ISBN 80-7178-585-7.
Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.
učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční)
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (16.02.2021)
Hejný, M,:Vyučování orientované na budování schémat. Aritmetika 1. stupně ZŠ. Pedagogická fakulta, UK v Praze, 2014.
Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál, Praha 2001, stran 187, ISBN 80-7178-581-4.
Hejný, M, Jirotková, D., Slezáková-Kratochvílová, J. Příručka učitele. Matematika pro 1. ročník základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2007.
Z. Kolláriková, B. Púpala (Eds.): Předškolní a primární pedagogika, Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001, ISBN 80-7178-585-7.
Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.
Mathematics textbooks.
učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční)
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (16.02.2021)
Metody výuky -
Nejdůležitější metodou výuky je individuální nebo skupinové řešení problémů a diskuze nad didaktickými a matematickými jevy. Očekává se, že každý student aktivně pracuje v kurzu v Moodlu, poskytuje reflexe k jednotlivým setkáním a vloženým materiálům, přináší náměty na obohacení zdrojů a na doplnění potřebné látky.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (16.02.2021)
Individual and group solutions of mathematical problems. Discussions.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (16.02.2021)
Požadavky ke zkoušce
Požadavky ke klasifikovanému zápočtu budou pro každý rok specifikovány v příslušném kurzu v moodlu.
Pro akademický rok 2010/2021:
1. semináře
- 100% účast
- Zpracování výzev.
2. praxe
Absolvovat dvě náslechové hodiny matematiky s rozborem, v současné době se bude jednat o rozbor videí.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (16.02.2021)
Sylabus -
Obsah kurzu: 1. Od manipulace k imaginaci. Transfer reprezentací od fyzikálního modelu přes obrázek, ikonu, symbol až k představě. 2. Průřezová témata - rovnice, slovní úlohy, 3. Organizace souboru jevů a organizace procesů. Zejména klasifikace, schematizace a hierarchizace. 4. Práce s grafy 5. Statisitka, kombinatorika, pravděpodobnost - propedeutika na 1. st. 6. Práce s učitelským portfoliem, tvorba gradovaných úloh - individualizace. Každý z uvedených tématických celků bude úzce propojen s existujícími pedagogickými zkušenostmi studentů, které mají zaznamenány ve svých portfoliích (vlastní matematické úvahy; přípravy, realizace, evidence, reflexe a analýzy vyučovacích hodin; vlastní experimenty a jejich analýzy; rozpracování vybraných tématických celků včetně tvorby úlohových kaskád).
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (16.02.2021)
1. From manipulation to imagination. Transfer of representations from physical models through pictures, icons, symbols to images. 2. Teaching arithmetic and geometry from the point of view of a) objects, b) tools a c) educational strategies. Historical view. 3. Organisation of the set of phenomena and of processes. Mainly classification, schematisation, hierarchisation. 4. Direct and dialogue educational strategy. Transmission and constructivist teaching style. 5. Mistake as a didactic phenomenon. Pupils' mistakes, teachers' mistakes. 6. Individualisation. Its two dimensions. Vygotsky's zone of proximal development.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (16.02.2021)