PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Didaktika matematiky s praxi III - OK0610152
Anglický název: Didactics of mathematics with practice III
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010 do 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Staré označení: DIMP
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Vyučující: prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Matematika
Neslučitelnost : O01210152
Prerekvizity : OK0610151
Záměnnost : O01210152
Je prerekvizitou pro: OK0615269, OK0615169
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Pokračování kurzu Didaktiky matematiky s praxí II je zaměřeno na doplnění a prohloubení teoretické, ale i praktické přípravy budoucích učitelů 1. st. ZŠ. V tomto III. díle kurzu didaktiky matematiky se zaměříme na propojení poznatků z jednotlivých oblastí matematiky v tzv. průřezových tématech jako jsou rovnice, práce s daty a s tím související statistika, kombinatorika a pravděpodobnost. Dále se zaměříme na propojení s poznatky ze studia pedagogických a psychologických disciplín. Výuka je doplněna hospitacemi ve škole a diskuze o didaktických jevech podepřeny videoukázkami.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (16.02.2021)
Cíl předmětu -

Doplnit, prohloubit a systemizovat dosavadní poznatky matematiky a didaktiky matematiky. Rozvíjet schopnost sebevzdělávání na základě reflektování vlastních pedagogických zkušeností a jejich propojením na teoretické poznatky. Studenti jsou vedeni k tvorbě učitelského portfolia, které je východiskem pro evidenci jejich profesního rozvoje.

Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (16.02.2021)
Literatura -

Hejný, M, (2014) Vyučování orientované na budování schémat. Aritmetika 1. stupně ZŠ. Pedagogická fakulta, UK v Praze,

Z. Kolláriková, B. Púpala (Eds.): Předškolní a primární pedagogika, Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001, ISBN 80-7178-585-7.

Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.

učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční)


Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (16.02.2021)
Metody výuky -

Nejdůležitější metodou výuky je individuální nebo skupinové řešení problémů a diskuze nad didaktickými a matematickými jevy. Očekává se, že každý student aktivně pracuje v kurzu v Moodlu, poskytuje reflexe k jednotlivým setkáním a vloženým materiálům, přináší náměty na obohacení zdrojů a na doplnění potřebné látky.

Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (16.02.2021)
Požadavky ke zkoušce

Požadavky ke klasifikovanému zápočtu budou pro každý rok specifikovány v příslušném kurzu v moodlu.

Pro akademický rok 2010/2021:


1. semináře

- 100% účast

- Zpracování výzev.

2. praxe

 Absolvovat dvě náslechové hodiny matematiky s rozborem, v současné době se bude jednat o rozbor videí.

Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (16.02.2021)
Sylabus -

Obsah kurzu:
1. Od manipulace k imaginaci. Transfer reprezentací od fyzikálního modelu přes obrázek, ikonu, symbol až k představě.
2. Průřezová témata - rovnice, slovní úlohy, 
3. Organizace souboru jevů a organizace procesů. Zejména klasifikace, schematizace a hierarchizace.
4. Práce s grafy
5. Statisitka, kombinatorika, pravděpodobnost - propedeutika na 1. st.
6. Práce s učitelským portfoliem, tvorba gradovaných úloh - individualizace.
Každý z uvedených tématických celků bude úzce propojen s existujícími pedagogickými zkušenostmi studentů, které mají zaznamenány ve svých portfoliích (vlastní matematické úvahy; přípravy, realizace, evidence, reflexe a analýzy vyučovacích hodin; vlastní experimenty a jejich analýzy; rozpracování vybraných tématických celků včetně tvorby úlohových kaskád).

Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (16.02.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK