PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Souvislá pedagogická praxe I - OK0615269
Anglický název: Final teaching practice I
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:3/0, Z [DS]
Rozsah za akademický rok: 0 [dny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Vysvětlení: Rok4
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Pedagogika a psychologie pro učitele
Učitelství > Pedagogika
Prerekvizity : OK0602157, OK0603271, OK0610152, OK0612024, OK0615155
Je prerekvizitou pro: OK0615270
Anotace -
Směřuje k rozvíjení učitelských kompetencí, studenti získávají zkušenosti s výukou v celém kontextu fungování třídy a školy a ověřují si úroveň své učitelské způsobilosti. Zvláštní pozornost je věnována plánování výuky. Cílem kurzu je pokračovat v rozvíjení profesních dovedností a systematické reflexe praxe na základě analýzy a hodnocení průběhu a výsledků své práce. Kurz podporuje kultivaci osobitého pojetí výuky, které je teoreticky podložené a argumentované (student dovede srozumitelně vysvětlit a zdůvodnit své pojetí práce - proč věci dělá určitým způsobem, jaké si klade cíle, z jakých teoretických zdrojů a zkušeností vlastních i kolegů vychází apod.)
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (12.07.2021)
Cíl předmětu

 

Cílem kurzu je pokračovat v rozvíjení profesních dovedností a systematické reflexe praxe na základě analýzy a hodnocení průběhu a výsledků své práce. Kurz podporuje kultivaci osobitého pojetí výuky, které je teoreticky podložené a argumentované (student dovede srozumitelně vysvětlit a zdůvodnit své pojetí práce - proč věci dělá určitým způsobem, jaké si klade cíle, z jakých teoretických zdrojů a zkušeností vlastních i kolegů vychází apod.)

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (12.07.2021)
Deskriptory

Studijní zátěž:

praxe dle výběru studenta/studentky v rozsahu 30 hodin

příprava na výuku 30 hodin

reflexe praxe 30 hodin

úkol v moodle a reflexe úkolů kolegyň: 5 hodin

studium odborné literatury 40 hodin

Podpora předmětu zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=12644

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (04.10.2021)
Podmínky zakončení předmětu

Požadavky k zápočtu

1.Student realizuje dvoutýdenní praxi na 1. stupni Zš dle svého výběru v rozsahu nejméně 30 vyučovacích hodin (minimálně 20 hodin vlastní výuky a 10 hospitací ve třídách 1. stupně).

2. Student předloží potvrzení ředitelství školy o vykonávané učitelské praxi nebo o praxi ve vymezeném rozsahu v rozsahu minimálně 30 hodin. Potvrzení vloží do Moodle. Jiná forma odevzdání se nepřipouští.

3. Student odevzdá úkol v Moodle (podrobná příprava na jednu hodinu VO Člověk a jeho svět, reflexe odučení této hodiny) a poskytne podrobnou zpětnou vazbu 5 kolegyním na tento úkol v Moodle.  Splnění úkolů v prostředí Moodle. jiná forma odevzdání úkolů se nepřipouští.

Úkoly se odevzdávají zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=12644

Zde se také reaguje na příspěvky ostatních (zpětné vazby). Zde se také odevzává potvrzení op praxi.

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (04.10.2021)
Literatura

 

STARÁ, J., Zemanová, B., Horská, B. (2020). Obecná didaktika I: e- učebnice. Dostupné zde: https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/obecna-didaktika-i-planovani-vyuky

ŠEĎOVÁ, K., ŠALAMOUNOVÁ, Z.,ŠVAŘÍČEK, R., SEDLÁČEK, M., MAJCÍK, M.a NAVRÁTILOVÁ, J. (2019). Výuková komunikace. Brno: Muni press.

 

Legislativa. MŠMT ČR [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/ministerstvo/urednik

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.

Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. MŠMT ČR[online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030

KALHOUS, Z. a OBST, O. (2009). Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál.

PASCH, M. et al.(2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (12.07.2021)
Sylabus

Praxe

Reflexe praxe

Plánování výuky

Komunikace ve výuce

 

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (12.07.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK