PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Didaktika matematiky s praxí II - O01210151
Anglický název: Didactics of mathematics with practice II
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2014
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: 99 / 145 (250)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: P:1 X:1 E:1
Staré označení: DIMP
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
Vyučující: PhDr. Eva Bomerová
prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Mgr. Jaroslava Kloboučková
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Matematika
Prerekvizity : O01110033, O01210051
Je neslučitelnost pro: OK0610151
Je prerekvizitou pro: O01210152
Je záměnnost pro: OK0610151
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
V návaznosti na poznatky z kurzu Didaktika matematiky I a s využitím poznatků proběhlých kurzů z matematiky dokončuje tento kurz teoretickou průpravu didaktiky aritmetiky a věnuje se též didaktice geometrie. Hlavním cílem aritmetiky je budování struktury čísel (přirozených, celých a racionálních) prostřednictvím binárních operací. Geometrie je zaměřena na pojmotvorné procesy, rozvoj "jazyků", kterými lze formulovat problémy a artikulovat řešení, hledání generických modelů a abstraktních poznatků při odhalování vztahů, rozvoj argumentace a budování vhodných argumentačních nástrojů. Akcent bude položen zejména na propojení teorie, se kterou se student seznamuje při přednáškách a při seminářích, a vlastní reflektivní praxe, která je součástí kurzu. Studenti budou seznámeni se základními kognitivními a meta-kognitivními jevy přítomnými ve vědomí žáka při nabývání zkušeností v uvedených oblastech. Učivo přednášek, seminářů a případně reflexí při praxích je úzce provázáno. Didaktické postupy volené při praxích budou argumentovány s využitím poznatků teoretických s ohledem na specifika žáků. V tomto ohledu bude důležitá komunikace s učitelem třídy, ve které bude student praktikovat. Učitel se tak stává nedílnou součástí učící se komunity student - učitel třídy - učitel z fakulty.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (13.09.2021)
Cíl předmětu -
  1. Vést studenty k potřebě evidence své každodenní pedagogické zkušenosti jako východiska pro zkvalitňování vlastní pedagogické práce. Seznámit studenty s metodami analýzy evidovaných didaktických i pedagogických jevů.
  2. Rozvíjet u studentů schopnosti pozorovat a reflektovat učební proces ve třídě, vést je k vlastnímu způsobu tvorby hospitačního záznamu z výuky.
  3. Dále rozšiřovat zkušenosti studentů s konstruktivistickými přístupy. Dát příležitost poznat, jak se tyto přístupy realizují v praxi.  Působit na jejich pedagogické přesvědčení směrem od instruktivního ke konstruktivistickému edukačnímu stylu.
  4. Seznámit studenta s konkrétními edukačními činnostmi, zejména: a) tvorba scénáře vyučovací hodiny, b) způsob evidence vlastní zkušenosti, c) motivace žáků, d) vedení třídní diskuse, e) tvorba klimatu třídy, f) práce s chybou, g) vedení nadaných žáků, h) vedení žáků s nižšími matematickými schopnostmi, i) diagnostika kognitivních a meta-kognitivních potencí zejména v oblasti matematiky žáků 1. st. ZŠ, j) hodnocení žáků.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.09.2021)
Literatura -


Vybrané kapitoly z
HEJNÝ, M.; NOVOTNÁ, J.; STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.), Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1 a 2, Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004. ke stažení na http://class.pedf.cuni.cz/newsuma/Default.aspx?PorZobr=20

HOŠPESOVÁ, A. STEHLÍKOVÁ, N., TICHÁ, M. (Eds) Cesty zdokonalování kultury vyučování matematice. České Budějovice : Jihočeská Univerzita v Českých Budějovicích, 2007.

HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika. Praha : Portál, 2009

Soubor učebnic matematiky pro 1. stupeň ZŠ a příručky pro učitele (Nakladateství: Alter, Fraus, H-mat, Prodos, SPN, Didatis, Fortuna, ...).

Soubor přednášek a doprovodných materiálů dostupných po zaregistrování  do kurzu v moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11938

JIROTKOVÁ, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie, Praha : UK v Praze, PedF, 2010.

HEJNÝ, M. Výuka orientována na budování schémat: Aritmetika 1. stupně, Praha: UK v Praze, PedF, 2014.

Rendl, M., Vondrová, N., Hříbková, L., Jirotková, D., Kloboučková, J., Kvasz, L., ... & Žalská, J. Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013.

Vondrová Naďa a kol.: Kritická místa matematiky základní školy v řešení žáků. Karolinum, 2016.

Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (13.09.2021)
Metody výuky -

Přednášky jsou vedeny interaktivně, střídavě jsou vedeny učitelem z praxe a učitelem z fakulty. Témata jsou předem známa a očekává se, že se na ně studenti budou připravovat tak, aby se zasvěceně zapojili do diskuzí. 

Semiáře jsou postaveny na řešení problémů z probírané oblasti, a to buď ve skupinách, nebo individuálně, na formulování vhodných úloh a postupů pro diferencovaný přístup.

Praxe jsou zaměřeny na získání osobních zkušeností s výukou, s přípravou výuky a reflexí odučené hodiny. Do přípravy na výuku i její reflexe je zapojen učitel třídy, ve které praxe probíhá. Poskytuje studentům jak zpětnou vazbu, tak rady týkající se jednotlivých žáků. Důležitým cílem praxí je maximálně promítnout teoretické poznatky do praxe.

Zvláštní zřetel je věnován studentům, kteří v důsledku předchozího matematického vzdělávání mají nízké matematické sebevědomí a tendenci ve své budoucí praxi opakovat ty postupy, které vedly k neúspěchu a k negativnímu vztahu k matematice.

V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě: a) bude posílena distanční složka výuky formou dodatečných úkolů zadaných elektronicky (mailem nebo v Moodlu) b) bude organizována online výuka v Adobe Connect (nebo Google meet, nebo Zoom), přičemž bude vyžadována aktivní účast na této výuce, jejímž předpokladem je přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta.

Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (13.09.2021)
Požadavky ke zkoušce

Požadavky k ukončení kurzu (Z, Zk)

Požadavky k zápočtu:


a) za praxi (upřesní každý vedoucí praxe)
1. Odučit jednu vyučovací hodinu (možno učit i ve dvojici).
2. Vypracovat scénář k připravené vyučovací hodině, který v domluveném předstihu pošle e-mailem vedoucí praxe, učitelce třídy, kde se praxe koná a ostatním studentům ve skupině. Každý se bude moci ke scénáři vyjádřit. Kopii scénáře popřípadě modifikovaného autor před svým výstupem rozdá všem svým kolegům i vedoucímu praxe.
3. Ke své vyučovací hodině zpracovat tyto 3 další materiály: a) popis průběhu hodiny, b) reflexi na svou hodinu. c) reflexi na následnou diskusi o hodině se spolužáky.
4. Tři materiály z bodu 3 spolu se scénářem poslat do 14 dní po vystoupení v elektronické podobě vedoucí praxe. Do předmětu e-mailu uvést: praxeZS_prijmeni_skola_datum výstupu, např. praxeZŠ_Novakova_Hanspaulka_13.10.2012.
5. Vybrat si ze třídy 2 žáky a ty každou hodinu pozorovat, pořizovat si o nich pedagogický deník, sledovat jejich řešitelské strategie, chyby, aktivitu, motivovanost, komunikaci ve třídě a další zajímavosti. Zde se student pokouší jasně formulovat myšlenky a zřetelně popisovat sociální a didaktické jevy týkající se žáků. K témto zápisům je možné se vracet a doplňovat je. Každý vybraný žák nesmí mít více než dva pozorovatele-studenty. Tyto materiály budou občas předmětem diskuse a na výzvu vedoucí praxe je student předloží.
(Všechny tyto materiály se mohou stát cennou součástí portfolia z matematiky.)
6. 100% účast na praxích - 5 praxí. Každá absence se musí nahradit po dohodě s vedoucím praxe. Vedoucí praxe zapíše zápočet pouze do sisu a bez něj nelze jít ke zkoušce. Zápočet bude u zkoušky aktualizován vedoucí semináře.

b) za semináře
1. 80% aktivní účast na seminářích
2. Splnění průběžně zadaných úkolů, které budou v podobě komparace zpracování daného učiva v různých učebnicích.


Požadavky ke zkoušce:
Vypracování písemného testu na konci semestru se ziskem aspoň 50% možných bodů a jeho ústní obhájení. Termíny budou dva: 18.12.2012 a druhý v prvním týdnu po novém roce.  Test připraví přednášející prof. Hejný a bude odrážet především obsah přednášek. Test opravuje a ústně zkouší doc. Jirotková. Jestliže student nezíská potřebných 50% bodů z testu, může si jej jednou opravit.

Poslední úprava: KLOBOU/PEDF.CUNI.CZ (17.09.2013)
Sylabus -

Didaktika matematiky s praxí II

Formy kontroly předmětu: zkouška, zápočet

Vyučující: PhDr. Jana Slezáková,Ph.D., Mgr. Jaroslava Kloboučková, Mgr. Radka Havlíčková, PhD.,  Mgr. Milena Kvaszová, PhD.

Vedoucí praxí: Doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D., PhDr. Jana Slezáková, Ph.D., Mgr. Jaroslava Kloboučková,  Mgr. Jana Macháčková, Ph.D., Mgr. Radka Havlíčková, PhD.

Sylabus:

Vstup do praxe, práce s cíli

Základní početní operace

Zlomky, racionální čísla, záporná čísla; relace.

Protoalgebra - cesta od aritmetiky k algebře

Polarita aritmetiky a geometrie, matematická gramotnost

Rozvíjení porozumění geometrickým tvarům - budování porozumění na úrovni osobností jak 2D, tak 3D geometrie

Geometrické pojmy, vztahy, procesy

Jazyky geometrie jako nástroj komunikace i rozvíjení myšlení

Míra ve 2D i 3D (obvod, obsah. kostra, povrch, objem)

 

Předpokládáme, že v průběhu praxí se studenti zaměří na výuku těch oblastí, které jsou probírány v teoretické přípravě tak, aby maximálně propojili teorii s praxí a rozuměli didaktickému zpracování probíraných oblastí.

Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (30.09.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK