PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
PTP-Reflektovaná mezioborová praxe - RDIK0800
Anglický název: Practical Training to Support Interdisciplinary Awareness
Zajišťuje: Katedra praktické teologie (27-PT)
Fakulta: Evangelická teologická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
Body: 8
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Počet nekontaktních hodin: 160 [hodiny/semestr]
Rozsah, examinace: zimní s.:0/10, --- [HS]
letní s.:0/20, Z [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neomezen (neurčen)
letní:neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Monika Ulrichová, Ph.D.
Mgr. Bc. Eliška Hudcová, Ph.D.
Neslučitelnost : RDI0800
Prerekvizity : RDIK0301, RDIK0302, RDIK0701, RDIK0702
Záměnnost : RDI0800
Je neslučitelnost pro: RDI0800
Je záměnnost pro: RDI0800
Rozvrh ZS   Rozvrh LS   
Anotace
Cílem daného předmětu je naučit se vnímat v prostředí konkrétní křesťanské organizace hodnoty daného subjektu/komunity v interakci se svými vlastními hodnotami.

V rámci předmětu student připravuje, realizuje a prezentuje specificky komunitní projekt, jehož tématem je provázení společenství (organizace) na cestě možné změny. Student vhodně propojuje poznatky z dílčích disciplín, které jsou součástí studia programu Komunitní krizová a pastorační péče – Diakonika s praktickými zkušenostmi, získanými na základě setkání s konkrétní křesťanskou (křesťansky orientovanou) organizací. Předmět podporuje sebereflexi studenta – tj. reflexi své role a svého působení v organizaci, svých silných a slabých stránek, zastávaných hodnot a postojů, vzdělávacích potřeb aj., s ohledem na budoucí profesi komunitního pracovníka a jeho kompetence.

Součástí výuky předmětu je důraz na týmovou a participativní spolupráci, uplatnění vícestranného kontraktování, porozumění danému společenství (organizace), silám a zdrojům jeho odolnosti v procesu (ne)očekávaných změn, facilitovaná schůzka se zástupci daného společenství a místní komunity pro přípravu komunitní intervence a podporu dané komunity.

Výsledkem předmětu je portfolio zachycující jednotlivé kroky a jejich reflexi, které prezentuje při závěrečné mezioborové konferenci.


Poslední úprava: Hudcová Eliška, Mgr. Bc., Ph.D. (07.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Student je hodnocen uspěl, neuspěl- tj. zápočtem.

Součástí výuky je závěrečná prezentace výsledků při společném setkání, jehož datum bude účastníky stanoveno během semestru.

Docházka je povinná. Lze chybět maximálně 2x za oba semestry. 1x bez uvedení důvodu, podruhé s omluvou učiteli. Absenci nad tento limit je třeba řešit individuálně s vyučujícími.

 

K zápočtu je třeba během výuky předložit portfolio (jednotlivá témata se mohou lišit dle zaměření organizace, ve které student koná praxi):

 

1) Krok nultý: POROZUMĚNÍ HODNOTÁM předmětu

 

A) Krok první:  KONTAKT a VYTVÁŘENÍ realizačních DOHOD (kontraktování) pro týmovou spolupráci a PLÁN ROZVOJE pro osobní růst = max. 2 strany

B) Krok druhý: KONTAKT a VYTVÁŘENÍ DOHODY (kontraktování) S ORGANIZACÍ/SPOLEČENSTVÍM = max. 2 strany

 

C) Krok třetí: POROZUMĚNÍ ORGANIZACI z perspektivy organizační kultury; organizace na cestě = max. 2 stránky 

D) Krok čtvrtý: dynamické POROZUMĚNÍ ORGANIZACI z perspektivy ODOLNOSTI; organizace v akci = max. 1 stránka

 

2) První zastavení: REFLEXE vlastního působení, POSOUZENÍ vzdělávacích potřeb, ZPŘESNĚNÍ individuálních rozvojových cílů = max. 1 stránka

 

E) Krok pátý: PŘÍPRAVA facilitované schůzky pro vytváření kulturně a situačně přiměřeného rituálu v kontextu dvojího přikázání lásky = max. 2 stránky

F) Krok šestý: FACILITOVANÁ SCHŮZKA pro vytváření KULTURNĚ A SITUAČNĚ PŘIMĚŘENÉHO RITUÁLU a ZÁPIS z ní, navržení RITUÁLU = max. 2 stránky

 

G) Krok sedmý: NÁVRH navrženého RITUÁLU = max. 2 stránky

  

3) Druhé zastavení: REFLEXE vlastního působení, POSOUZENÍ vzdělávacích potřeb, ZPŘESNĚNÍ individuálních rozvojových cílů = max. 1 stránka 

 

H) Krok devátý: PŘÍPRAVA pro PREZENTACI výsledků praxí = max. výše uvedených 17 stránek

CH) Krok desátý: PREZENTACE výsledků PRAXÍ

I) Krok jedenáctý: závěrečná SEBE/REFLEXE  a závěrečné SEBE/HODNOCENÍ studentských PRAXÍ = max. 3 stránky

 

Celkem bude mít práce 17 - 20 stran, nutno dbát na obsah, kvalitu a formu, nikoli na kvantitu. Přílohy se nepočítají do rozsahu práce. 

Náležitosti rukopisu: okraje 2,5 cm ze všech stran textu, řádkování 1,00-1,15, mezery před i za odstavcem 0-6b., velikost písma 12. 

Rukopisy jsou nahrávány do Moodle 14 dnů před závěrečnou prezentací.

 

Poslední úprava: Hudcová Eliška, Mgr. Bc., Ph.D. (12.10.2024)
Literatura

Doporučená literatura

Management:

HOFSTEDE, Geert, HOFSTEDE, Gert Jan (2006). Kultury a organizace - Software lidské mysli. Praha: Linde.

LUKÁŠOVÁ, Růžena (2010). Organizační kultura a její změna. Praha: Grada.

HAVRDOVÁ Zuzana, ŠMÍDOVÁ Olga, ŠAFR Jiří, ŠTEGMANNOVÁI Ingrid a kol. (2011): Organizační kultura v sociálních službách jako předmět výzkumu. Katedra řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích, FHS UK.

Krizová spolupráce

BAŠTECKÁ,Bohumila a kol. (2013). Psychosociální krizová spolupráce, Praha: Grada,. 200 s

Ulrichová, M. Hledání smyslu ve smrti a umírání. Ostrava. Moravapress, 2014.

Komunita

GOJOVÁ Alice (2006). Teorie a modely komunitní práce. Ostrava: Ostravská univerzita, Zdravotně-sociální fakulta

VÁNĚ, Jan (2012). Komunita jako nová naděje? Náboženské (ne)institucionalizované komunity z pohledu sociologie náboženství. Plzeň: Západočeská univerzita. Str. 6 - 56

JAHODA Marie, Paul F. LAZARSFELD a Hans ZEISEL (2013). Marienthal. Sociografie komunity nezaměstnaných,. Masarykova univerzita Brno,182 s.

Rituál Van GENNEP, Arnold (1996). Přechodové rituály: Systematické studium rituálů. Praha: Nakladatelství Lidové noviny

KUNETKA František (2001). Úvod do liturgie svátostí. Kostelní Vydří, Karmelitánské nakladatelství, 351 str., ISBN 80-7192-618-3.

RICOEUR, P. (1993). Život, pravda, symbol. Oikoymenh. Stran: 255: ISBN: 80-85241-32-

NOBLE Ivana: Symbolické prostředkování celistvosti v západním pravoslaví. Grantový projekt

GAP401/11/1688

GUARDINI Roman (1993). O duchu liturgie (kap. Liturgie jako hra). Praha: Česká křesťanská Akademie.

Teologie

Doc. Sláma - 10 textů - jak Bible zachází s rituály

KŘIVOHLAVÝ, Jaro (2000). Pastorální péče. Praha: Oliva.

MARTINEK, Michael (2008). Praktická teologie pro sociální pracovníky. Praha: Jabok.

RICHTER, Klement (1996). Liturgie a život. Co bychom měli vědět o mši, o církevním roku a smyslu liturgie. Praha: Vyšehrad.

RÖMER,Thomas (2006). Skrytý Bůh: Sex, krutost a násilí ve SZ. Jihlava: Mlýn.

Poslední úprava: Hudcová Eliška, Mgr. Bc., Ph.D. (07.09.2024)
Metody výuky

Přednáška, diskuse, facilitace, prezentace, sdílení

 

Poslední úprava: Hudcová Eliška, Mgr. Bc., Ph.D. (07.09.2024)
Studijní opory

Kurz v Moodlu: https://moodle.etf.cuni.cz/moodle/course/view.php?id=920

Klíč k zápisu obdržíte od vyučujícího.

Poslední úprava: Hudcová Eliška, Mgr. Bc., Ph.D. (07.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK