|
|
|
||
VÝSLEDKEM PŘEDMĚTU je jeho absolvent/ka s nadhledem nad řízením organizací a především lidí včetně řízení sebe sama.
PROFIL ABSOLVUJÍCÍCH Absolvent/ka rozumí, co v sebe/řízení znamenají • Hodnoty a ctnosti zodpovědnosti – důvěry - otevřenosti – čestnosti – rozvoje • Zásady služby/svobody - subsidiarity/solidarity – spolupráce/uznání/účasti • Komunikační pozice „Já jsem v pořádku – ty jsi v pořádku“ • Perspektiva odolnosti, vzájemné závislosti a rozhodujících změn Absolvent/ka má způsobilost • u sebe i organizace rozpoznávat vliv hodnot na sebe/řízení; • u sebe i organizace rozpoznávat způsoby užití moci; • u sebe i organizace rozpoznávat způsoby zacházení se změnou; • (kritického) nadhledu nad vedením a rozvojem lidí a řízením organizací prostřednictvím teorie a vnímání sebe; • rozpoznávat vlastní silné a slabé stránky ve zvolené oblasti studia řízení; • prohloubit vlastní rozhled a nadhled ve zvolené oblasti studia řízení; • využívat (pro výše uvedené) též křesťanské zdroje; • užívat výše uvedené při spolupráci s (církevními) společenstvími či organizacemi a při jejich podpoře (předmět je v této oblasti naplňován mezioborovou reflektovanou praxí.). Poslední úprava: Ulrichová Monika, Mgr., Ph.D. (15.09.2022)
|
|
||
Cílem předmětu je schopnost sebereflektivním způsobem mapovat své honoty, potřeby, vize, směrem k teoretickým kapitolám managmentu: TEMATICKÉ OKRUHY PŘEDMĚTU
Poslání, vize, hodnoty (včetně biblického pojetí dobrého hospodáře); oddanost vs. svoboda, cíle, procesy, vztahy, spolupráce, sítě, komunita. Schwartzova teorie hodnot; Higginsova teorie regulačního těžiště. (Křesťanská) organizační kultura: historie organizace, ovlivňování kultury, vůdci, kulturní charakteristiky. Komunitní přístup a identita komunitního pastoračního pracovníka (manažer rozvoje, agent změny, sociální aktivista atp.) v občanské společnosti. Vztahy s veřejností: včetně toho, jak se definuje veřejnost (stakeholders); budování pověsti a důvěry, zodpovědnost.
Zodpovědnost ve vztahu k roli a úkolu leadera či manažera (řízení a vůdcovství; dobrý hospodář). Základní procesy řízení: plánování – výkon/sebe-motivování – kontrola/hodnocení. Strategické řízení, zavádění změny: změny, hrozby, rizika, krize; předcházení krizím, příprava na ně a jejich zvládání v každodenním chodu organizace; dosahování hodnotového konsensu; dohody „výhra – výhra“. Participace: hierarchie vs. plochá struktura (pružné transdisciplinární týmy) ve vztahu k rozdělení zodpovědnosti a moci. spolupráce, realizační dohody. křesťanský management a jeho etická dilemata.
zisk, smysl, zdroje, rozvoj Poslední úprava: Ulrichová Monika, Mgr., Ph.D. (15.09.2022)
|
|
||
PODMÍNKY ÚSPĚŠNÉHO UKONČENÍ PŘEDMĚTU 90% (u kombinovaných studentů 100%) prezence referát k vybranému tématu "Mé poslání" Seimnární práce manažerské téma (prohloubená znalost) zvládnutí testů znalost a pochopení předmětu v rozsahu tematických okruhů a profilu absolvujících
Výstupy studentů:
Dotazník Změna: chtěná, nechtěná, nevyhnutelná Referát se všemi náležitostmi Závěrečné sebe/hodnocení Plán profesního a osobního rozvoje pro roli studující/ho
Cvičení Dobrý hospodář v Bibli podrobněji: · Student/ka si v Bibli vybere některé z podobenství o dobrém hospodáři. · Poznamená si, jak podobenství rozumí = a) co chce podobenství v daných souvislostech říci; b) jak student/ka rozumí poslání, hodnotám a vizi hospodáře v daném podobenství; kdo má v daném podobenství moc a jak (ve jménu čeho) s ní zachází; pokud má student/ka již stanovenu osobní studentskou vizi, vztáhne podobenství též k ní - jaký vzkaz podobenství obsahuje pro její poslání, vizi, hodnoty v roli studentky/studenta Vše sepíše na počítači na max. 2 strany A4 v odpovídající dokumentační kultuře a přinese na hodinu.
Referát podrobněji: Referát na manažerské téma (postup dle „diplomového projektu“) · Výběr manažerského tématu s využitím křesťanských zdrojů či aplikací v křesťanském (či „faith-based“) prostředí · Osnova anotace (max. 1-2 normostrany) Ø téma a jeho historické zakotvení v současném managementu lidských zdrojů s citacemi ve správné citační formě včetně stránek Ø předporozumění Ø cíl referátu/(výzkumné) otázky Ø hlavní myšlenky s citacemi ve správné citační normě včetně stránek Ø klíčová slova v češtině a angličtině Ø kritická reflexe vyplývající ze srovnání zdrojů a nadhledu nad nimi (= stav poznání + co chci k tomu říct a proč, nad čím jsou otazníky, z čeho čerpám); jaká jsou etická dilemata, pokud jsou? Ø zdroje ve správném citačním tvaru (mohou být už na druhé straně) Ø kolegiální recenze Ø sebeposouzení o splnění zadání (může být už na druhé straně) · zdroje: kromě učebnic v češtině, jimiž je dobré začít, minimálně pět vědecky solidních zdrojů, z toho min. dva ze zahraničních renomovaných časopisů · první dvě strany s anotací budou rozeslány všem alespoň s denním předstihem · referát bude přednesen na hodině (max. 10 minut!) a student/ka ho bude mít též založen v deskách včetně plného znění zahraničních článků, jimž bude rozumět; na zkoušce se budeme vztahovat zvláště ke kapitolám Diskuse z těchto článků · Dobře připravená anotace a odpřednášený referát je předpokladem pro to, aby student/ka mohl/a jít ke zkoušce. Poslední úprava: Ulrichová Monika, Mgr., Ph.D. (15.09.2022)
|
|
||
ARMSTRONG, M., TAYLOR, St. (2015). Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada. Kapitoly: 1. Podstata řízení lidských zdrojů; 8. Etický rozměr řízení lidských zdrojů; 10.5 Kultura organizace; 24. Rozvoj lídrů a manažerů; 31. Psychologická smlouva; 40. Politiky lidských zdrojů; 41.4 Vyřizování stížností; 46. Dovednosti v řešení problémů + 57. Dovednosti v řešení problémů s lidmi; 47. Dovednosti v analýze a kritickém myšlení; 48. Dovednosti v provádění výzkumů; 49. Dovednosti ve využívání statistiky; 54. Dovednosti ve vedení a usnadňování změn; 55. Dovednosti ve vedení lidí; 58. Dovednosti v řešení konfliktů BĚLOHLÁVEK, F. KOŠŤAN, P., ŠULEŘ, O. (2006). Management. Brno: Computer Press. BIBLE DRUCKER, P. (1993). Management pro 21. století. Praha: Management Press. DRUCKER, P. (1994). Řízení neziskových organizací. Praha: Management Press. HOFSTEDE, Geert, HOFSTEDE, Gert Jan (2006). Kultury a organizace. Software lidské mysli. Praha: Linde. KEŘKOVSKÝ, M., VYKYPĚL, O. (2006). Strategické řízení. Praha: C. H. Beck. LUKÁŠOVÁ, R. 2010). Organizační kultura a její změna. Praha: Grada. TICHÝ, M. (2006). Ovládání rizika. Praha: C. H. Beck. VILÁŠEK, J. (2009). Krizové řízení. Praha: Karolinum. VILÁŠEK, Josef, FUS, Jan (2013). Krizové řízení v ČR na počátku 21. století. Praha: Karolinum. COVEY, S. R. (2006). 7 návyků skutečně efektivních lidí. Praha: Management Press. HRONÍK, F. (2006). Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada. SUCHÝ, J., NÁHLOVSKÝ, P. (2006). Koučování v manažerské praxi. Praha: Grada. ŠIGUT, Z. (2004). Firemní kultura a lidské zdroje. Praha: Aspi. TWELVETREES, A. C. (2008). Community work. 4th ed. New York: Palgrave Macmillan. HAMEL, G., BREEN, B. (2008). Budoucnost managementu. Praha: Management Press. BAŠTECKÁ, B., ČERMÁKOVÁ, V., KINKOR, M. (2016). Týmová supervize. Praha: Portál. Část první: Svět organizace. Ulrichová, M. Hledání smyslu ve smrti a umírání. (2014). Ostrava: Moravapress. Poslední úprava: Ulrichová Monika, Mgr., Ph.D. (15.09.2022)
|
|
||
Metody:
Předmět představuje 240 až 300 hodin práce, z toho u kombinovaných dvacet prezenčně. Metody:
Předmět představuje 240 až 300 hodin práce, z toho u kombinovaných dvacet prezenčně. Studenti vypracují referáty na zadaná témata vyučujícím. Zaměří se mj. na zakotvení tématu v současném managementu; vlastní předporozumění; kritickou reflexi včetně etických dilemat, sebeposouzení o splnění zadání.
Poslední úprava: Ulrichová Monika, Mgr., Ph.D. (15.09.2022)
|
|
||
Kurz v Moodlu: https://moodle.etf.cuni.cz/moodle/course/view.php?id=1005 Klíč k zápisu: ODOLNOST Poslední úprava: Širka Zdenko, Mgr., Th.D. (18.04.2024)
|