PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Oborová praxe III logopedická - OPNO1S119A
Anglický název: Professional Practice III - Speech Therapy
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/6, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Mgr. Marie Komorná, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Mgr. Marie Komorná, Ph.D.
Korekvizity : OPNO1S117A
Prerekvizity : OPNO1S107A, OPNO1S110A
Je korekvizitou pro: OPNO1S117A
Anotace -
Povinná odborná praxe ve studijním programu Logopedie upevní pedagogické, speciálně pedagogické a především odborné logopedické znalosti a dovednosti studujících jejich ověřením praktickou aplikací. Povinné předměty odborné praxe jsou zařazeny do všech ročníků magisterského studijního programu tak, aby svým zaměřením umožňovaly systematické rozvíjení kompetencí studenta v oblasti logopedie. Obsah jednotlivých předmětů odborné praxe je provázán s předměty profilujícího základu, čímž umožňuje v souladu s filozofií celého programu systémově aplikovat osvojené znalosti a dovednosti vzhledem ke specifikům v edukaci jednotlivých věkových skupin klientů (raného a předškolního věku, školního věku, dospělého věku a seniorů). Důraz je kladen na postupné zvyšování nároků na studenty při praktických činnostech a úzkou vazbu na profil absolventa. Aktivity studentů jsou průběžně reflektovány. Jako evaluační nástroj formativního hodnocení je využíváno Portfolio odborné praxe. Završením odborných praxí je předmět Souvislá praxe, zařazený do posledního semestru studia.
Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (20.09.2024)
Cíl předmětu

Studující:

·         vhodně použije analytický a komparační přístup k různým diagnostickým, poradenským a vzdělávacím činnostem v oblasti intervence poskytované osobám v dospělosti a ve stáří,

·         uvede důvody využití jednotlivých intervenčních přístupů.

Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (20.09.2024)
Deskriptory
Přímá výuka 72 celkem
Přednášky: 0
Cvičení: 72 hodin
Příprava na výuku 20 hodin
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 20 hodin
Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin
Plnění předmětu 10 hodin
Příprava na zápočet 18 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (20.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Studující vytvoří Portfolio odborné praxe. Materiál bude vložen do kurzu v Moodlu.

Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (20.09.2024)
Literatura

BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J. (2011)  Manuál pro pedagogickou praxi: teorie a praxe. Brno: MU. ISBN 978-80-210-5497-4.

BENDOVÁ, P. a kol. (2006) Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého . ISBN 80-244-1436-8.

ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.

SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.

Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (20.09.2024)
Sylabus

Předmět Oborová praxe III logopedická vede studující  k praktickému využití znalostí získaných ve studijních předmětech profilujícího základu. Je zaměřen na specifickou problematiku osob v dospělém věku a ve stáří, u nichž se projeví narušení komunikační schopnosti. Praxe probíhá pod supervizí zvoleného pracoviště a garanta oborové praxe. Studující se aktivně podílí na logopedické intervenci, Je schopen interpretovat a obhájit zvolené postupy, metody, posloupnost, jenž v praxi aplikoval. Své působení a závěry z praxe prezentuje formou, která je předem stanovena. V rámci logopedické praxe zpracuje a zanese do portfolia charakteristiky klientů, u nichž byla realizována logopedická intervence, stanovené diagnózy, zachytí průběh logopedické intervence. Studující prokáže analytický a komparační přístup k různým diagnostickým, poradenským a vzdělávacím činnostem v oblasti intervence poskytované osobám v dospělosti a ve stáří.

Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (20.09.2024)
Výsledky učení

Studující:

·         popíše diagnózy klientů, pacientů, se kterými se se v rámci praxe setkal,

·         charakterizuje diagnostické a terapeutické postupy u osob v dospělosti a ve stáří, je schopen uvést aplikaci jednotlivých testů a testových baterií,

·         uvede příklady možností logopedické intervence u osob se získanou neurogenní poruchou řeči na logopedickém pracovišti.

Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK