|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (28.01.2023)
|
|
||
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (28.01.2023)
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 12 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 36 hodin · zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 40 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem Výuka bude probíhat prezenční formou. |
|
||
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (28.01.2023)
Povinná literatura: CSÉFALVAY, Z. a kol. Terapie afázie: teorie a případové studie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-316-1. LECHTA, V., CZÉFALVAY, Z. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál, 2013. ISBN9788026203643 NEUBAUER, K. a kol. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Diagnostika a terapie. Praha: Portál, 2006. ISBN 978-80-7367-159-4. Doporučená literatura: KOŠŤÁLOVÁ, M., CSÉFALVAY, Z., REKTOROVÁ, I., BEDNAŘÍK, J. Vyšetření fatických funkcí [VFF]: výkony pacientů s afázií. In Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie. 2013. ISSN 1210-7859. LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5. LECHTA, V. a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005. ISBN80-7178-961-5. LOVE, R.J., WEBB, W.G. Mozek a řeč. Praha: Portál, 2009.ISBN 978-80-7367-464-9. KOŠŤÁLOVÁ, M. Screening fatických poruch: The Mississippi AphasiaScreening Test (MASTcz). In Neurologie pro praxi. 2011. ISSN 1213-1814 NEUBAUER, K. a kol. Kompendium klinické logopedie. Diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1. dAlší aktuální zdroje budu doporučovány v rámci seminářů. |
|
||
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (28.01.2023)
Obsah: 1. Vymezení oblasti získaných neurogenních poruch komunikace. 2. Proces komunikace a jeho poruchy v dospělosti a ve stáří. Přetrvávající a získané formy narušené komunikační schopnosti. 3. Stárnutí – důležité diagnostické momenty v oblastech dílčích funkcí. Komplexní diagnostika narušené komunikační schopnosti v dospělém věku. Mezioborová spolupráce – neurologie, geriatrie, foniatrie, psychologie, psychiatrie. 4. Afázie, příčiny vzniku, klasifikace, symptomatologie. Přístupy diagnostické a terapeutické. Logopedická intervence jako součást komplexní péče o afatiky. 5. Dysartrie – vymezení, etiologie, symptomatologie, diagnostika a diagnostické matriály. Logopedická terapie. 6. Dysfagie – poruchy polykání v dospělosti a ve stáří. Etiologie, symptomatologie, diagnostika a logopedická terapie. 7. Koktavost u dospělých osob. Logopedická terapie, individuální, skupinové terapeutické přístupy. 8. Komunikace a její narušení u osob s Alzheimerovou chorobou, s demencí, s Parkinsonovou chorobou. 9. Vyšetření řečových funkcí osob po CMP. 10. Vliv narušené komunikační schopnosti na rodinné prostředí dospělých osob. Zajištění včasné logopedické intervence v rámci resortu zdravotnictví, resortu práce a sociálních věcí. Dopad narušené komunikační schopnosti na kvalitu života dospělého jedince. |
|
||
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (21.09.2022)
- Studenti zpracují seminární práci dle zadání vyučující. - Splnění průběžných vědomostních testů. - Tvorba materiálů pro diagnostiku a terapii získaných poruch řeči. - Ústní zkouška. |