PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika hudební výchovy II - OPMN0H292B
Anglický název: Didactics of Music Education II
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 21 / 21 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc.
Vyučující: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc.
Prerekvizity : OPMN0H286B, OPMN0H287B, OPMN0H288B
Je prerekvizitou pro: OPMN0H298B, OPMN0H296B
Anotace -
Prezentace základních didaktických postupů učitele hudební výchovy na 1. stupni základní školy. Tvořivost, komplexnost a integrace v řízení hudebních činností, modernizační tendence v hudební výchově.
Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (23.08.2019)
Cíl předmětu

Cíle předmětu:

•    příprava studenta na hudebně výchovnou praxi po stránce teoretické i praktické;
•    získávání vědomostí a rozvoj dovedností potřebných k řízení hudebních činností žáků;
•    obeznámení s moderními trendy hudebně výchovné praxe;
•    modelové situace v Hv.

Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (28.01.2025)
Deskriptory

3 kredity/90 hodin, zkouška

Plánované aktivity studentů: 12 hod. přednáška, 12 hod. seminář, 12 hod. příprava na semináře, 6 hod. rozvoj vlastních hudebních dovedností studenta,8 hodin vypracování seminární práce, 40 hod. příprava na zkoušku

Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (28.01.2025)
Literatura

Povinná literatura:

VÁŇOVÁ, Hana. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň ZŠ. 1. díl (Práce s písní). Praha: PedF UK, 2020. 83 s. ISBN 978-80-7603-156-2.

VÁŇOVÁ, H. Didaktika hudební výchovy ve studiu učitelství pro 1. stupeň ZŠ. 2. díl (Rozvoj dětské hudební tvořivosti). Praha: PedF UK, 2023. 66 s. ISBN 978-80-7603-411-2.

SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na l. st. ZŠ.  Praha: SPN 1985. 311 stran.

PECHÁČEK. S., VÁŇOVÁ, H, aj.  Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro l. st. základní školy. Praha: Karolinum 2001. 282 stran. ISBN 80-246-0365-9.

VÁŇOVÁ, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha: UK-PedF, 2004. 79 stran. ISBN  80-7290-155-9

Doporučená literatura:

JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole.Hradec Králové: Tandem, 2002, 320 s., ISBN 80-903115-7-1.

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola, 1. díl. : Supraphon, 1969, 99 s., ISBN  16/2   02-263-69.

JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor na základní škole. Praha: SPN, 1989, 181 s., ISBN  02/53  14-623-89.

TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.

Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1.

TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-916-X.

VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivosti na základní škole. Praha: SPN 1984.120 stran.

HURNÍK, L., LIŠKOVÁ, M. Učebnice hudební výchovy 1.-5. ročník. Praha: SPN, 1998. ISBN 80-7235-028-5.

HUDEBNÍ VÝCHOVA. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a

mimoškolní. UK v Praze – Pedagogická fakulta Praha. ISSN 1210-3683.

Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (28.01.2025)
Požadavky ke zkoušce

Seminární práce na integrační přístup k výuce HV (pohádka, projekt, powerpointová prezentace), drobné seminární úkoly vyplývající z učiva, 2 hodiny asistentské praxe.

Okruhy otázek ke zkoušce - viz kurz v moodle

Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (28.01.2025)
Sylabus

 Obsah předmětu:

1. Pěvecká výchova

2. Rozvoj intonačních dovedností. Nácvik písně intonací.

3. Tvořivá intonace. Postup od rozvoje intonačních dovedností k tvořivosti a naopak.

4. Principy rozvoje dětské hudební tvořivosti.

5. Prvky vícehlasu, jeho nácvik a tvořivé uplatnění ve vokálních, instrumentálních a hudebně pohybových aktivitách.

6. Vizualizace poslechu, principy a praktické ukázky.  Sepětí poslechových a tvořivých činností.

7. Integrativní přístup k výuce HV (hudební pohádka, projekty)

8  Stavba vyučovací hodiny v hudební výchově, její typy, organizační formy vyučování.

9. Nejvýznamnější představitelé naší a světové hudební pedagogiky, hudebně výchovné systémy

 

Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (28.01.2025)
Studijní opory

kurz v moodle

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11577

 

Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (28.01.2025)
Výsledky učení

Student:
•    ovládá základní pojmosloví v interdisciplinárních vazbách hudební psychologie, hudební pedagogiky a didaktiky hudební výchovy,
•    na základě svých vlastních znalostí a hudebních dovedností je schopen prakticky realizovat specifické metodické postupy, vedoucí k rozvoji žákových hudebních schopností a dovedností. Konkrétně: rozezpívat žáka, realizovat přípravná cvičení všeho druhu k osvojované písni, nacvičit píseň intonační metodou, nacvičit dvoj a vícehlas, rozvíjet dětskou hudební tvořivosti žáků (zejména vokální) apod.,
•    je obeznámen s principem integrace v Hv (vizualizace, pohádka, projekt), vypracuje na toto téma seminární úkol, který demonstruje ve výuce,
•    na základě získaných zkušeností je schopen konstruovat stavbu různých typů vyučovacích hodin,
•    zná nejdůležitější představitele naší i zahraniční hudební pedagogiky a principy nejznámějších hudebně výchovných systémů,
•    absolvuje dvě hodiny asistentské praxe v hudební výchově na 1. st. ZŠ.

Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (28.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK