PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Cizí jazyk – angličtina I - OPMN0A181B
Anglický název: Foreign language - English I
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 80 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Kristýna Červinková Poesová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Kristýna Červinková Poesová, Ph.D.
Mgr. Ivana Jančovičová
Neslučitelnost : OPMN0F183B, OPMN0G182B, OPMN0R184B
Je neslučitelnost pro: OPMN0G182B, OPMN0R184B, OPMN0F183B
Je prerekvizitou pro: OPMN0A185B
Je záměnnost pro: OKMN0A181B
Anotace -
Jedná se o první semestr pětisemestrálního kurzu. Systematicky se pracuje s učebnicí Speakout (3. vydání) od Pearson a rozvíjejí se řečové dovednosti studentů, a to v oblasti mluvního projevu, čtení s porozuměním, poslechu s porozuměním a psaní s rostoucím důrazem na správnost, plynulost a komplexnost jazykového projevu. Texty a nahrávky jsou všestranně využívány; studenti jsou stimulováni k jasnému formulování názoru k jejich obsahu. Systematicky se rozšiřuje slovní zásoba zejména o kolokace, idiomy, frázová slovesa a abstraktní pojmy. Studenti jsou vedeni k chápání mluvnice jako systému a jejich znalosti v této oblasti se rozšiřují o jevy vyskytující se v probíraných textech. Kurz je nabízen ve dvou jazykových úrovních - mírně a středně pokročilí.
Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Cíl předmětu -

Cílem tohoto předmětu je rozvíjet cizojazyčnou komunikační kompetenci studentů na úrovních B1, B1+, B2 a B2+ podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (SERR).

Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Deskriptory
přímá výuka (24 hodin), průběžná příprava na jednotlivé hodiny - domácí úkoly a samostudium (20 hodin), psaní eseje (6 hodin), příprava na zápočtový test (10 hodin)
Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (24.09.2022)
Podmínky zakončení předmětu -

80% docházka; 1 psaný projev (200 - 450 slov); písemný test (65%; celkově 2 pokusy)

Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Literatura -

Povinná literatura (středně pokročilí):

Clare, Antonia., and J. J. Wilson. Speakout B2. Student´s Book and eBook with Online Practice. Pearson. 3rd ed., Pearson, 2023. ISBN: 9781292359540.

Warwick, Paul, and Susan Dignen. Speakout B2+. Student's Book and eBook with Online Practice. 3rd ed., Pearson, 2023. ISBN: 9781292407470

Povinná literatura (mírně pokročilí):

Clare, Antonia., and J. J. Wilson. Speakout B1. Student´s Book and eBook with Online Practice. 3rd ed., Pearson. 2023. ISBN: 9781292359533.

Clare, Antonia, Frances Eales, Alan J. Wilson, and Steve Oakes. Speakout B1+. Student's Book and eBook with Online Practice. 3rd ed., Pearson, 2023. ISBN: 9781292407463.

Doporučená literatura (obě jazykové úrovně):

Oxford Advanced Learner’s Dictionary. 8th ed. Oxford: OUP ELT, 2010. ISBN 0194799123.

Oxford Collocations Dictionary for students of English. Oxford: OUP, 2009. ISBN 978 0 19 4325387.
AYTO, J. Oxford Dictionary of English Idioms. Oxford: OUP, 2010 (3rd ed.). ISBN 978-0-19-431287-5.

McCARTHY, M.; O’DELL, F. English Collocations in Use. Cambridge: CUP, 2005. ISBN-10 0-521-60378-1.
SWAN, M. Practical English Usage. Oxford: OUP, 2005. ISBN-13: 978-0194420983.

Oxford Learner's Dictionary of Academic English. Oxford: OUP, 2014. ISBN 978-0-19-433350-4.

www.oup.com/elt/insight

www.bbc.com
www.usatoday.comwww.independent.co.uk

http://www.macmillandictionary.com/

http://www.helpforenglish.cz/

Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Sylabus -

Hlavní témata (mírně pokročilí B1):

  • people and relationships, personality adjectives, lifestyle
  • jobs, work- conversation topics
  • adjectives for feelings (-ed/-ing)
  • story words, types of film
  • present simple and present continuous, state verbs, adverbs of frequency
  • verb patterns
  • modifiers
  • narrative tenses
  • past simple and present perfect

Hlavní témata (mírně pokročilí B1+):

  • describing possessions, personal preferences
  • making changes, pet hates
  • narrative tenses, verb patterns
  • present perfect continuous, relative clauses
  • how to leave phone messages, how to talk about things that annoy you

Hlavní témata (středně pokročilí B2):

  • identity, personality adjectives
  • memory; describing a memory
  • different worlds, amazing lives
  • impact of social media
  • present perfect simple and continuous
  • quantifiers; while, whereas

Hlavní témata (středně pokročilí B2+):

  • connections and new friends, relationships, hobbies and interests
  • transforming places, urban spaces
  • comfort food
  • competition, winning and losing, rivalry
  • reduced relative clauses, cleft sentences
  • ellipsis and substitutions
  • how to talk about hypothetical preferences
Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (03.10.2024)
Výsledky učení -

Na úrovni B1 a B1+ studující

v oblasti poslechu:

  • dokážou porozumět hlavním bodům zřetelně vysloveného projevu na běžná témata, která se vyskytují např. v práci, škole, volném čase
  • dokážou pochopit hlavní myšlenky rozhlasových nebo televizních programů o aktuálních záležitostech, pokud je projev relativně pomalý a jasný
  • dokážou sledovat diskuze na známá témata

v oblasti mluvení:

  • dokážou krátce pohovořit o tématech, která jsou jim známá nebo osobně zajímavá
  • dokážou popisovat zkušenosti, události, sny, naděje a ambice, stejně jako stručně uvádět důvody a vysvětlení svých názorů
  • dokážou se účastnit konverzací na známá témata a vyjadřovat názory s přiměřenou plynulostí

v oblasti psaní:

  • dokážou psát jednoduchý text na témata, která jsou jim známá nebo osobně zajímavá
  • dokážou psát popisy zkušeností, událostí a plánů
  • dokážou vytvářet krátké eseje nebo zprávy na známá témata nebo osobní zájmy

v oblasti čtení:

  • dokážou porozumět textům, které se skládají převážně z běžného každodenního jazyka
  • dokážou porozumět popisům událostí, pocitů a přání v osobních dopisech
  • dokážou najít specifické informace v jednoduchých písemných materiálech, jako jsou reklamy, jídelní lístky a jízdní řády
  • dokážou pochopit hlavní myšlenky článků na známá témata nebo osobní zájmy

v oblasti slovní zásoby:

  • dokážou používat širokou škálu slovní zásoby týkající se známých témat, jako jsou každodenní rutiny, práce, cestování a koníčky
  • dokážou rozumět a používat základní idiomatické výrazy a hovorový jazyk
  • dokážou aplikovat slovní zásobu k zvládání základních sociálních interakcí a vyjadřování potřeb, názorů a pocitů
  • dokážou používat běžné fráze a výrazy k popisu situací, zkušeností a plánů

v oblasti gramatiky:

  • dokážou používat základní gramatické struktury s přiměřenou přesností, včetně jednoduchých přítomných, minulých a budoucích časů
  • dokážou zvládnout většinu běžných nepravidelných sloves a správně tvořit otázky a zápor
  • dokážou používat komparativy a superlativy k vyjadřování srovnání
  • dokážou používat modální slovesa k vyjadřování nutnosti, možnosti a schopnosti (např. can, must, should)
  • dokážou tvořit složené věty s použitím spojek jako „because“, „if“, „although“ a „when“

Na úrovni B2 studující

v oblasti poslechu:

  • dokážou porozumět hlavním myšlenkám složitých projevů na konkrétní i abstraktní témata, včetně odborně laděných témat
  • dokážou sledovat různé rozhlasové nebo televizní programy o aktuálních záležitostech nebo tématech osobního či profesního zájmu
  • dokážou porozumět delšímu projevu, i když není jasně strukturovaný a vztahy jsou naznačeny pouze implicitně

v oblasti mluvení:

  • dokážou jasně mluvit o mnoha tématech, která je zajímají
  • dokážou vysvětlit názor na aktuální téma, přičemž uvádějí výhody a nevýhody
  • dokážou komunikovat plynně a spontánně, což umožňuje pravidelnou interakci s rodilými i nerodilými mluvčími bez výrazného úsilí z obou stran

v oblasti psaní:

  • dokážou napsat jasně strukturovaný a koherentní text na rozmanitá témata
  • dokážou napsat esej nebo zprávu včetně důvodů ve prospěch nebo proti určitému názoru

v oblasti čtení:

  • dokážou číst články a zprávy týkající se současných problémů
  • dokážou porozumět současné literární próze
  • dokážou najít specifické informace v komplexních textech, jako jsou manuály nebo technické popisy, a pochopit podrobné pokyny

v oblasti slovní zásoby:

  • dokážou používat širokou škálu slovní zásoby k zvládání většiny témat týkajících se jejich zájmů a odbornosti
  • dokážou rozumět a používat idiomatické výrazy a hovorový jazyk s přiměřenou mírou vhodnosti
  • dokážou využít slovní zásobu k formulaci detailních myšlenek a přesnému vyjádření abstraktních či složitějších témat

v oblasti gramatiky:

  • dokážou používat složité větné struktury s jistotou, včetně rozmanitých časů
  • dokážou zvládnout většinu nepravidelných sloves a správně tvořit složité otázky a zápor
  • dokážou používat různé gramatické struktury k vyjádření nuancí, jako jsou podmínkové věty, trpný rod a nepřímá řeč

Na úrovni B2+ studující

v oblasti poslechu:

  • dokážou porozumět širokému spektru složitějších produkcí, včetně podrobných diskuzí a debat na různá témata
  • dokážou pochopit jemné nuance a sledovat složité argumenty, i když nejsou všechny informace explicitně uvedeny

v oblasti mluvení:

  • dokážou vytvářet jasný a dobře strukturovaný projev na složitá témata, přičemž efektivně využívají organizační vzorce, spojovací výrazy a prostředky soudržnosti
  • dokážou se aktivně účastnit diskusí v obvyklých kontextech, poskytovat podrobné výklady a efektivně vysvětlovat své názory
  • dokážou mluvit plynule a spontánně, což umožňuje efektivní komunikaci bez výrazného hledání slovních spojení

v oblasti psaní:

  • dokážou psát jasný, podrobný text na složitá témata, efektivně strukturovat argumenty a podporovat je relevantními příklady

v oblasti čtení:

  • dokážou porozumět širokému spektru náročných a delších textů
  • dokážou pochopit specializované články a delší technické instrukce, včetně literatury a komplexních dokumentů

v oblasti slovní zásoby:

  • dokážou efektivně používat širokou škálu slovní zásoby, včetně méně běžných a specializovaných termínů
  • dokážou rozumět a používat idiomatické výrazy a hovorový jazyk vhodně a flexibilně
  • dokážou aplikovat nuancovanou slovní zásobu k formulaci složitých myšlenek a zvládání podrobných a abstraktních témat

v oblasti gramatiky:

  • dokážou používat složité gramatické struktury s vysokou přesností, včetně různých časů, pasivních konstrukcí a podmínkových vět
  • dokážou zvládat jemné rozdíly ve významu pomocí vhodných gramatických forem a pokročilých větných struktur



Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (21.09.2024)
Vstupní požadavky

přijetí do oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ

Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK