|
|
|
||
Předmět Cizí jazyk – francouzština I je součástí souvislého a na sebe vzájemně̌ navazujícího celku kurzů Cizí jazyk – francouzština I-V pro 1. až 3. ročník studia francouzského jazyka pro 1. stupeň základní školy. Jeho cílem je postupný nácvik a rozvoj lingvistických a komunikativních dovedností studenta vedoucí k dosažení úrovně jazykové kompetence A1 dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Důraz je kladen na nácvik porozumění hovorové spisovné francouzštině v její psané a mluvené podobě, tvořivé zpracování a ovládnutí vybraných konverzačních témat a další rozšiřování konverzačních okruhů. Dbáno je také na správnou výslovnost, přirozenou dikci a větnou melodii. Kurz je zaměřen na zvládnutí základů francouzské gramatiky a slovní zásoby odpovídající dané úrovni. Ve výuce je postupováno dle učebnice Le Nouveau Taxi! 1 a doplňkových aktivit (viz Moodle a rozšiřující literatura). Porozumění mluvenému slovu a uvedení do reálií současné Francie je uskutečňováno také za pomocí multimediálních pomůcek.
V případě distanční výuky bude předmět probíhat pomocí MS Teams.
Poslední úprava: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (14.09.2024)
|
|
||
Cílem předmětu "Cizí jazyk - FJ" je pochopit a umět použít základní gramatické jevy francouzského jazyka v každodenních situacích, pracovat s textem, zvládnout jejich začlenění do jednoduché komunikace. Poslední úprava: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (14.09.2024)
|
|
||
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 60 minut (dokončení úkolů z výuky, autoevaluace)
V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí MS Teams. Poslední úprava: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (14.09.2024)
|
|
||
Prezence a aktivita na hodinách (max. 2 omluvené absence) Písemný test z probraného učiva (viz přehled učiva na nástěnce v MS TEAMS). Minimálně 70 % správných odpovědí. Probrané učivo do Unité 3 (L1-L12). Poslední úprava: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (14.09.2024)
|
|
||
Základní studijní literatura MENAND, R., HUTCHINGS, L., HIRSCHPRUNG, N. Le Nouveau Taxi! 1 (A1). Paris: Hachette, 2008. ISBN: 9782011555489. + doplňkové materiály
Rozšiřující studijní literatura ABRY, D., CHALARON, M.-L. Les 500 Exercices de phonétique A1/A2. Paris: Hachette, 2009. ISBN : 9782011556981. AKYÜZ, A., BAZELLE-SHAHMAEI, B., BONENFANT, J., GLIEMANN, M.-F. Les 500 Exercices de Grammaire A1. Paris: Hachette, 2014. ISBN: 9782011554321 BAZOU-ZENFT, V., SCHENKER, J.-C. Vocabulaire en action, Niveau débutant. Paris: CLE International, 2009. ISBN: 978-2-09-035393-8. GRAND-CLEMENT, O. Civilisation en dialogues, Niveau débutant. Paris: CLE International, 2007. ISBN: 978-2-09-035214-6. SIREJOLS, E. Vocabulaire en Dialogues, Niveau débutant. CLE International, 2007. ISBN: 978-2-09-035223-8. Poslední úprava: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (14.09.2024)
|
|
||
1.-2. Unité 1 Sociokulturní témata: umění žít, Frankofonie ve světě Komunikační cíle: pozdravit se, zeptat se na jméno a příjmení, identifikovat osobu, zeptat se na věk, telefonní číslo, mluvit o zájmech Jazykové cíle: gramatika - sloveso être, aller, avoir, s'appeler, určitý a neurčitý člen, mužský a ženský rod, rod podstatných a přídavných jmen fonetika - stoupavá a klesavá intonace, slabikování, primární přízvuk slovní zásoba - číslovky, národnosti, zdvořilostní fráze
Unité 2 Sociokulturní témata: bydlení, nákupy, kino a umění Komunikační cíle: pojmenovat, ukázat a situovat předměty, pojmenovat barvy, popsat předmět, zeptat se a udat cenu, situovat osoby Jazykové cíle: gramatika – množné číslo členů a jmen, vazba il y a, předložky místa, otázka pomocí qu'est-ce que, zájmena moi, toi, lui, elle, vous, zápor ne ... pas, shodapřídavného a podstatného jména, množné číslo přivlastňovacích zájmen, otázka pomocí comment a combien, ukazovací zájmena ce(s) a cet(te) fonetika – vázání, spojování slov slovní zásoba – barvy, předměty a nábytek, oblečení
3.-4. Unité 3 Sociokulturní témata: žít ve Francii, Francouzské město Komunikační cíle: situovat místo na mapě, informovat se o místě, popsat byt Jazykové cíle: gramatika – množné číslo osobních zájmen, předložky místa, otázka s où, rozkazovací způsob, sloveso prendre, příslovce y, zájmeno on fonetika – napjatá a zaokrouhlená artikulace, vázání a řetězení, zakázané vázání slovní zásoba – město, určení polohy, dopravní prostředky
Unité 4 Sociokulturní témata: každodenní život, sport Komunikační cíle: zeptat se a říct kolik je hodin, datum, zeptat se na něčí profesi, situovat v čase, říct, jakému sportu se věnuji, mluvit o každodenních aktivitách Jazykové cíle: gramatika – otázka s quand a quelle, sloveso partir, faire, lire, écrire, otázka s est-ce que, qu'est-ce que, quand est-ce que, où est ce-que, rod podstatných jmen, zvratná slovesa fonetika – výslovnost číslovek, nosové hlásky, výslovnost [R] slovní zásoba – profese, denní činnosti
5.-6. Unité 5 Sociokulturní témata: nákup jídla, pití, oblečení, francouzské svátky Komunikační cíle: vyjádřit své potřeby, zeptat se na zvyky, vyjádřit názor, mluvit o minulých událostech, porozumět vzpomínkám Jazykové cíle: gramatika – dělivý člen, slovesa boire, acheter, manger, minulý čas složený s avoir a être, tvoření minulého participia fonetika – ústní zaokrouhlené samohlásky, accent d'insistance, rytmus, vázání a řetězení slovní zásoba – jídlo, svátky ve Francii
Unité 6 Sociokulturní témata: zvyklosti v chování, svět práce Komunikační cíle: požádat, dát a odmítnout povolení, vyslovit zákaz, vyjádřit možnost, vůli, dělat návrhy, souhlasit s nabídkou a odmítnout ji, porozumět doporučením Jazykové cíle: gramatika - sloveso pouvoir, vouloir, savoir, connaître, rozkazovací způsob – zápor, zájmena COD a COI, vazba il faut + infinitif, futur proche slovní zásoba – profesní komunikace, kompetence
7.-8. Unité 7 Sociokulturní témata: běh života, zájmy a prázdniny Komunikační cíle: vyjádřit preference, vyjádřit názor a zeptat se na něj, dát doporučení, vyjádřit preference Jazykové cíle: gramatika – frekvence a intenzita s beaucoup (de), peu (de), zájmeno en a ça, zápor pomocí ne ... plus, vyjádření příčiny pomocí pourquoi, parce que, zvratná slovesa v přítomném čase a minulém čase složeném, postavení zájmene u zvratného slovesa v rozkazovacím způsobu, trop/assez + přídavné jméno, trop/assez + podstatné jméno fonetika - e mezi dvěma souhláskami, vyjádření nesouhlasu pomocí intonace, otevřené a zavřené e slovní zásoba – zájmy, prázdniny
9.-10 Unité 8 Sociokulturní témata: sociokulturní vztahy, symboly Francie Komunikační cíle: mluvit o nedávné události, popsat okolnosti nějaké činnosti, situovat události v čase, vyjádřit cíl Jazykové cíle: gramatika – imperfektum, passé récent (venir de + infinitif), minulý čas složený vs. imperfektum, vyjádření cíle (pour + infinitif), minulá participia fonetika – znělé a neznělé souhlásky, ústní zavřené samohlásky slovní zásoba – média, vyjádření času
11.-12. Opakování a písemný test Poslední úprava: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (14.09.2024)
|
|
||
1. Týden: Komunikační situace: Studující pozdraví, zeptá se na jméno, odpoví, Gramatika: umí vyčasovat sloves být a jmenovat se, zná určitý a neurčitý člen v obou rodech, utvoří otázku s qui, Fonetika: rozlišuje intonaci otázky a odpovědi, Slovní zásoba: čísla 0-100, národnosti, zdvořilostní pozdravy 2. Týden: Komunikační situace: Studující umí popsat osobu, Gramatika: umí použít předložku u měst a zemí, zná podstatná a přídavná jména v obou rodech, Fonetika: rozlišuje intonaci otázky a odpovědi, Slovní zásoba: národnosti 3. Týden: Komunikační situace: Studující oslovit, zeptá se na věk, adresu, telefon, odpoví, Gramatika: umí vyčasovat sloves ALLER a AVOIR, přivlastňovací a tázací zájmena v jednotném čísle, Fonetika: přízvuk ve větě, Slovní zásoba: zdvořilostní pozdravy 4. Týden: Komunikační situace: Studující se zeptá na koníčky, Opakování: umí se představit, seznámit, zeptat se na někoho, najít si přítele na dopisování 5. Týden. Komunikační situace: Studující pojmenuje, popíše a řekne, kde jsou věci, Gramatika: umí předložky místa, zná vazbu il y a, utvoří otázku, Fonetika: množné číslo, Slovní zásoba: barvy 6. Týden: Komunikační situace: Studující popíše věci spojením přídavných a podstatných jmen, Gramatika: umí vyčasovat slovesa v ZÁPORU, zná shodu u jmen, Fonetika: rozlišuje LA LIAISON, Slovní zásoba: věci, nábytek a pokoje 7. Týden: Komunikační situace: Studující se zeptá na cenu, vyjádří, co se mu líbí a nelíbí Gramatika: zná tázací a ukazovací zájmena v obou rodech, Fonetika: vázání slov, Slovní zásoba: oblečení 8. Týden: Komunikační situace: Studující ukáže a popíše osoby, Opakování: umí porozumět kratšímu textu 9. Týden: Komunikační situace: Studující se vyzná v mapě, popíše byt, Gramatika: umí francouzské předložky místa, Fonetika: rozlišuje a umí napjaté samohlásky a nosovky, Slovní zásoba: město 10. Týden: Komunikační situace: Studující se ptá na cestu, odpoví, na dopravní prostředky, Gramatika: umí vyčasovat sloveso PRENDRE a zná ROZKAZ, Fonetika: umí vázat celou větu, Slovní zásoba: orientace ve městě 11. Týden: Komunikační situace: Studující najde místo na mapě, umí poradit, Gramatika: utvoří větu s ON, Fonetika: ví, kde nevázat, Slovní zásoba: cestování, Frankofonní země 12. Týden: Komunikační situace: Studující popisuje město Marseille a Paříž, Opakování: umí se porozumět turistickým informacím Poslední úprava: Fučíková Milena, Mgr., Ph.D. (14.09.2024)
|