Předmět je úvodním vstupem do teorie výuky, představuje základní terminologický aparát, rámec pro uvažování v oborových didaktikách a orientaci v českém kurikulárním kontextu. Vede studující k odbornému popisu výukových situací a k porozumění výukovým metodám. Vytváří předpoklady pro navazující didaktické předměty, které budou zaměřené na analýzu modelů strategického vyučování a na plánování a evaluaci výuky.
Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (12.09.2023)
The course is an introduction to the theory of teaching, it presents a basic terminological apparatus, a framework for professional reasoning, and orientation in the Czech curricular context. It leads students to a reasoned description of teaching situations and to an understanding of teaching methods. It creates prerequisites for subsequent didactic subjects, which will be focused on the analysis of strategic teaching models and on the planning and evaluation of teaching.
Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (12.09.2023)
Cíl předmětu
Studující vhodně použije základní didaktickou terminologii k popisu výukové situace. Vysvětlí způsob a podmínky realizace vybraných výukových strategií, uvede odborné důvody pro jejich využívání.
Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (06.09.2024)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta
58,0
Odpovídající množství kreditů
2
Přidělené kredity
2
Zakončení
Zk
Přímá výuka
Přednášky:
1
Cvičení:
0
Praxe:
0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe
0 minut
Samostudium literatury (za semestr)
15 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
5 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
0 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
0 hodin
Příprava na zápočet
0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
20 hodin
V rámci nepřímé výuky se budou studenti věnovat řízenému samostudiu doporučené literatury a vybraných pasáží povinné literatury, které bude v rámci zkoušky kontrolováno a reflektováno. Dále budou pracovat se studijními materiály (zejm. kurikulárními dokumenty) umístěnými v LMS Moodle.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (27.01.2024)
Literatura
Fletcher-Wood, H. (2021). Responzivní výuka: kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Praha: Edukační laboratoř. Ginnis, P. (2017). Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Praha: Edukační laboratoř. Hattie, J. (2022). Prokazatelné učení. Metodická příručka pro učitele: maximalizace vlivu na proces učení. Praha: Edukační laboratoř. MŠMT (2022). RVP – Rámcové vzdělávací programy. Edu.cz. https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál. Starý, K., & Laufková, V. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Portál. Vališová, A., & Kovaříková, M. (2021). Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada. Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada.
Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (12.09.2023)
Sylabus
1. Vymezení didaktiky, základní terminologie a metody zkoumání, literatura. Vyučování založené na evidenci. Tradiční didaktické zásady. 2. Pozornost a paměť. Důsledky pro strukturu a fáze vyučovací hodiny. 3. Klíčová kompetence k učení, metakognice. Studium z textů. 4. Motivování žáků ve výuce, chvála a kritika, zajišťování prostředí pro učení. 5. Diverzita žákovské populace. 6. Bezpečné prostředí a komunikace ve výuce. 7. Hodnocení výsledků učení žáků. Průběžná zpětná vazba, formativní hodnocení. 8. Umění vysvětlovat, výklad. Umění ukazovat, vyučování dovednostem. 9. Umění vést dialog, techniky výukového rozhovoru. 10. Organizační formy a metody výuky. Zásady efektivní individuální, skupinové a společné práce třídy.
Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (12.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu
Podmínkou zakončení předmětu je absolvování písemného testu na min. 60 bodů ze 100. Test obsahuje uzavřené otázky, týkající se témat v rozsahu přednášek a základní odborné literatury. Test ověřuje splnění výsledků učení předmětu, s důrazem na schopnosti odborného zdůvodňování odpovědí.
Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (03.10.2024)
Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (04.10.2024)
Výsledky učení
Studující:
Objasní princip edukace založené na důkazech a pojmenuje silné a slabé stránky tohoto přístupu.
Vysvětlí, jak poznatky o pozornosti a paměti ovlivňují efektivní strukturu činností a jejich časové proporce ve vyučovací hodině
Objasní tři funkce úvodní části hodiny a uvede příklady vhodných výukových metod pro úvodní část hodiny.
Rozliší základní organizační formy výuky a porovná jejich silné a slabé stránky. Uvede příklady vhodných výukových činností pro každou z těchto organizačních forem.
Charakterizuje zásady vysvětlování a podmínky účinného demonstrování dovedností. Tyto zásady aplikuje na příkladu konkrétního učiva.
Uvede příklady respektující komunikace mezi vyučujícím a žactvem, vysvětlí dležitost bezpečného prostřdí ve výuce, uvede příklady vhodné práce s chybou
Vysvětlí rozdíl mezi sumativní a formativní funkcí školního hodnocení. Formuluje zpětnou vazbu tzv. popisným jazykem.
Uvede tři příklady technik, s jejichž pomocí lze zajistit zpětnou vazbu pro žáky/ně a pro vyučující
Vysvětlí, jaký význam mají rutiny a rituály ve výuce, uvede příklady
Objasní, jak diverzita žákovské populace ovlivňuje individuální předpoklady pro učení, uvede příklady vhodných didaktických postupů pro zapojování všech žáků/yň do výuky
Vysvětlí význam motivace pro učení, uvede příklady didaktických postupů na podporu motivace v dlouhodobém nastavení i příklady pro konkrténí vyučovací hodinu
Navrhne způsob vedení výukového dialogu pro určitou modelovou situaci; uvede možnosti, jak zvýšit participaci a aktivitu všech žáků a žákyň
Vysvětlí význam rozvoje metakognitivních dovedností žactva, zasadí je do kontextu školního kurikula, uvede příklady efektivních metakognitivních strategií a možnosti jejich rozvoje ve škole
Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (06.09.2024)