PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Základy didaktiky - OPBZ1P003A
Anglický název: Foundations of Didactics
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023 do 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 1/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: zimní:250 / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Vyučující: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
PhDr. Radka High, Ph.D.
PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Prerekvizity : OPBZ1P001A
Je prerekvizitou pro: OPBZ1S004A
Je záměnnost pro: OKBZ1P003A
Anotace -
Předmět je úvodním vstupem do teorie výuky, představuje základní terminologický aparát, rámec pro uvažování v oborových didaktikách a orientaci v českém kurikulárním kontextu. Vede studující k odbornému popisu výukových situací a k porozumění výukovým metodám. Vytváří předpoklady pro navazující didaktické předměty, které budou zaměřené na analýzu modelů strategického vyučování a na plánování a evaluaci výuky.
Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (12.09.2023)
Cíl předmětu

Studující vhodně použije základní didaktickou terminologii k popisu výukové situace. Vysvětlí způsob a podmínky realizace vybraných výukových strategií, uvede odborné důvody pro jejich využívání.

Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (06.09.2024)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta 58,0
Odpovídající množství kreditů 2
Přidělené kredity 2
Zakončení Zk
Přímá výuka
Přednášky: 1
Cvičení: 0
Praxe: 0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 15 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 5 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 0 hodin
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin
V rámci nepřímé výuky se budou studenti věnovat řízenému samostudiu doporučené literatury a vybraných pasáží povinné literatury, které bude v rámci zkoušky kontrolováno a reflektováno. Dále budou pracovat se studijními materiály (zejm. kurikulárními dokumenty) umístěnými v LMS Moodle.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (27.01.2024)
Literatura

Fletcher-Wood, H. (2021). Responzivní výuka: kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Praha: Edukační laboratoř.
Ginnis, P. (2017). Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Praha: Edukační laboratoř.
Hattie, J. (2022). Prokazatelné učení. Metodická příručka pro učitele: maximalizace vlivu na proces učení. Praha: Edukační laboratoř.
MŠMT (2022). RVP – Rámcové vzdělávací programy. Edu.cz. https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/
Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál.
Starý, K., & Laufková, V. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Portál.
Vališová, A., & Kovaříková, M. (2021). Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada.
Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada.

Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (12.09.2023)
Sylabus

1. Vymezení didaktiky, základní terminologie a metody zkoumání, literatura. Vyučování založené na evidenci. Tradiční didaktické zásady.
2. Pozornost a paměť. Důsledky pro strukturu a fáze vyučovací hodiny.
3. Klíčová kompetence k učení, metakognice. Studium z textů.
4. Motivování žáků ve výuce, chvála a kritika, zajišťování prostředí pro učení.
5. Diverzita žákovské populace.
6. Bezpečné prostředí a komunikace ve výuce.
7. Hodnocení výsledků učení žáků. Průběžná zpětná vazba, formativní hodnocení.
8. Umění vysvětlovat, výklad. Umění ukazovat, vyučování dovednostem.
9. Umění vést dialog, techniky výukového rozhovoru.
10. Organizační formy a metody výuky. Zásady efektivní individuální, skupinové a společné práce třídy.

Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (12.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínkou zakončení předmětu je absolvování písemného testu na min. 60 bodů ze 100.
Test obsahuje uzavřené otázky, týkající se témat v rozsahu přednášek a základní odborné literatury.
Test ověřuje splnění výsledků učení předmětu, s důrazem na schopnosti odborného zdůvodňování odpovědí.

Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (03.10.2024)
Studijní opory

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16553  

Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (04.10.2024)
Výsledky učení

Studující:

  • Objasní princip edukace založené na důkazech a pojmenuje silné a slabé stránky tohoto přístupu.
  • Vysvětlí, jak poznatky o pozornosti a paměti ovlivňují efektivní strukturu činností a jejich časové proporce ve vyučovací hodině
  • Objasní tři funkce úvodní části hodiny a uvede příklady vhodných výukových metod pro úvodní část hodiny.
  • Rozliší základní organizační formy výuky a porovná jejich silné a slabé stránky. Uvede příklady vhodných výukových činností pro každou z těchto organizačních forem.
  • Charakterizuje zásady vysvětlování a podmínky účinného demonstrování dovedností. Tyto zásady aplikuje na příkladu konkrétního učiva.
  • Uvede příklady respektující komunikace mezi vyučujícím a žactvem, vysvětlí dležitost bezpečného prostřdí ve výuce, uvede příklady vhodné práce s chybou
  • Vysvětlí rozdíl mezi sumativní a formativní funkcí školního hodnocení. Formuluje zpětnou vazbu tzv. popisným jazykem.
  • Uvede tři příklady technik, s jejichž pomocí lze zajistit zpětnou vazbu pro žáky/ně a pro vyučující
  • Vysvětlí, jaký význam mají rutiny a rituály ve výuce, uvede příklady
  • Objasní, jak diverzita žákovské populace ovlivňuje individuální předpoklady pro učení, uvede příklady vhodných didaktických  postupů pro zapojování všech žáků/yň do výuky
  • Vysvětlí význam motivace pro učení, uvede příklady didaktických postupů na podporu motivace v dlouhodobém nastavení i příklady pro konkrténí vyučovací hodinu
  • Navrhne způsob vedení výukového dialogu pro určitou modelovou situaci; uvede možnosti, jak zvýšit participaci a aktivitu všech žáků a žákyň
  • Vysvětlí význam rozvoje metakognitivních dovedností žactva, zasadí je do kontextu školního kurikula, uvede příklady efektivních metakognitivních strategií a možnosti jejich rozvoje ve škole
Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (06.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK