PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Úvod do pedagogiky - OPBZ1P001A
Anglický název: Introduction to Pedagogy
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023 do 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: 1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: zimní:350 / 265 (360)
letní:neurčen / neurčen (360)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D.
Vyučující: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Ing. Lucie Černá
Mgr. Petr Mácha
Mgr. Bc. Adéla Marešová
PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPBZ1P003A, OPBZ1P001B, OPBZ1Q002B, OPBZ1Q003B, OPBZ1S004B, OPBZ1Z005B
Je záměnnost pro: OKBZ1P001A
Anotace -
Předmět je úvodem do studia pedagogických disciplín a vytváří teoretickou bázi pro rozvoj profesní reflexe. Obsahem jsou nosné koncepty obecné a sociální pedagogiky, stěžejní oblasti a problémy výchovy a vzdělávání, vybrané poznatky o učitelské profesi, proměnách školy a kurikula. Zvláštní pozornost je věnována pedagogizaci prostředí a problematice rizikového chování žáků ve školách a školských zařízeních.
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (27.12.2023)
Cíl předmětu -

Studující se orientuje v základních otázkách, pojmech a vědní struktuře pedagogiky, rozumí úloze výchovy a vzdělávání v historickém a současném kontextu, objasní hlavní trendy výchovně-vzdělávacího procesu z individuální a institucionální perspektivy. Vysvětlí význam sociálních kompetencí pedagogických pracovníků, prokáže znalosti využitelné v praxi v oblasti preventivního působení. Uvede příklady oblastí školního života, kde lze uplatňovat poznatky sociální pedagogiky.

Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
Deskriptory -

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 44 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 10 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 12 hodin.

Přednášky i semináře probíhají prezenčně v souladu s rozvrhem uveřejněným v SIS.

Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (27.12.2023)
Podmínky zakončení předmětu -

Předpokládá se znalost a porozumění pojmům, které budou uvedeny v přednáškách a jejichž podrobné vysvětlení studující získají studiem odborné literatury a studijních materiálů zpřístupněných ve fakultním Moodlu.

Dále jsou vyžadovány znalosti týkající se předtočených výkladů, které jsou:

a) v případě prvních tří přednášek a seminářů k obecné pedagogice umístěny zde: https://dl3.cuni.cz/course/view.php?id=17#section-1

b) v případě přednášek a seminářů k sociální pedagogice umístěny na webových stránkách: https://alya.cdsw.cz/bendls/ (sekce "Nahrané přednášky"). 

Povinně je třeba prostudovat učební text/skripta (bude předmětem ověřování):

BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2014.

Dále je povinně třeba prostudovat kapitolu z učebního textu (bude předmětem ověřování):

BENDL, S. Základy sociální pedagogiky. Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2016, s. 73-131.

Orientace v problematice je ověřována didaktickým testem v závěru kurzu. Obsahem testu bude učivo prezentované na přednáškách, předtočené výklady, prezentace a další studijní opory zpřístupněné ve fakultním Moodlu.

Dále rovněž informace obsažené ve výše uvedených publikacích (Bendl 2014, 2016).

-------------------------------

Pokud se týká předtočených výkladů, jsou obdobou studia literatury v rámci samostudia.

V případě obecné pedagogiky sem patří zhlédnutí 3 předtočených přednášek.

V případě sociální pedagogiky budou mít studenti k dispozici 3 předtočené přednášky obsahující většinu látky, která bude probírána v rámci prezenční výuky (přednášek). Přednášky budou k dispozici na webových stránkách vyučujícího (Stanislav Bendl) a budou zpřístupněny po prezenční výuce.

Tři předtočené výklady najdete na webu: https://alya.cdsw.cz/bendls/

Jedná se o čísla „přednášek“ s těmito hesly:

č. 31: Úvod do PG: Prostředí a jeho vliv na člověka – pedagogizace prostředí

Heslo pro zpřístupnění přednášky bude k dispozici poté, co přednáška proběhne prezenčně.

č. 32: Úvod do PG: Prevence rizikového chování žáků

Heslo pro zpřístupnění přednášky bude k dispozici poté, co přednáška proběhne prezenčně.

č. 33: Úvod do PG:: Pedagogická teleologie a vlivné směry sociální pedagogiky

Heslo pro zpřístupnění přednášky bude k dispozici poté, co přednáška proběhne prezenčně.

-------------------------------

Podmínkou úspěšného splnění zkoušky je zvládnutí didaktického testu v závěru předmětu a 60% účast na realizovaných seminářích. Nedílnou součástí podmínek splnění předmětu je odevzdání písemného průběžného úkolu, který bude zadán e-mailem po první přednášce. Na jeho domácí vypracování je vymezen čas až 10 hodin (viz deskriptory předmětu).

-------------------------------

Studující má na splnění podmínek zkoušky celkem tři pokusy, z toho dva opravné.

Didaktický test bude probíhat online v prostředí Moodle a bude časově omezen (60 minut). Bude se jednat o tzv. open-book test. Znamená to, že studenti budou moci při jeho psaní používat poskytnuné studijní materiály, nebo jakékoliv jiné zdroje. Bude však nutné prokázat orientaci v problematice. Nebude stačit pouhé vložení memorovaných nebo „vygooglených“ faktů.

Otevřených otázek (okruhů) bude celkově 10, každý okruh bude za 3 body. Minimální počet bodů k úspěšnému složení zkoušky bude 18 (tj. 60%).

Bodování je následující: výborně (1) - 30-26 bodů, velmi dobře (2) - 25-22, dobře (3) - 21-18.

Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (26.02.2024)
Literatura -

BENDL, S. (2014). Nárys sociální pedagogiky. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta.

BENDL, S. a kol. (2015). Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada.

BENDL, S. (2016). Základy sociální pedagogiky. Praha: UK v Praze - Pedagogická fakulta.

BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. (2016). Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha: TRITON.

JANIŠ, K.; KRAUS, B.; VACEK, P. (2005). Kapitoly ze základů pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus.

JŮVA, V. (1999). Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999.

KRAUS, B. (2008). Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál.

PAŘÍZEK, V. (1996). Základy obecné pedagogiky. Praha: PedF UK.

PROCHÁZKA, M. (2012). Sociální pedagogika. Praha: Grada.

PRŮCHA, J. (ed.). (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.

PRŮCHA, J. (2015). Přehled pedagogiky. Praha: Portál.

PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál.

VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. (2011). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.

Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (27.12.2023)
Sylabus -

Pedagogika jako věda a její předmět, zdroje pedagogických informací.

Historický exkurz do vývoje pedagogického myšlení.

Edukační prostředí a edukační procesy.

Pedagogické principy ve světle cílů a obsahu edukace.

Učitel a jeho profese, další pedagogičtí pracovníci.

Současné trendy ve vzdělávání v ČR a ve světě.

Nárys sociální pedagogiky, historický vývoj, vymezení a vlivné směry.

Pedagogizace prostředí, typologie prostředí, intencionální a funkcionální výchova.

Prevence a řešení rizikového chování ve školách a školských zařízeních.

Metody sociálně výchovné činnosti.

Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (27.12.2023)
Studijní opory -

On-line studijní opory.


Úvod do pedagogiky: https://dl3.cuni.cz/course/view.php?id=17

Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (27.12.2023)
Výsledky učení -

Hlavní cíle:

Absolvent/ka předmětu...

Vysvětlí úlohu výchovy a vzdělávání v historickém i současném kontextu, uvede hlavní trendy výchovně-vzdělávacího procesu z individuální a institucionální perspektivy.

Objasní význam kompetencí pedagogických pracovníků.

Uvede příklady oblastí školního života, kde lze uplatňovat poznatky sociální pedagogiky s důrazem na preventivní působení.

 

Podrobné výsledky učení:

Absolvent/ka předmětu...

Definuje pedagogiku jako vědu a uvede její obsah, předmět a cíle. Uvede klíčové vědy spolupracující s pedagogikou a konkretizuje průsečíky mezi pedagogikou a těmito vědami. Kategorizuje pedagogické vědy a vysvětlí jejich úlohu ve vazbě na dosahování cílů edukace.

Vymezí socializaci a uvede jednotlivé fáze jejího procesu. Vysvětlí a dá do vzájemných souvislosti a logické posloupnosti klíčové pojmy, včetně kulturní transmise, enkulturace/akulturace, interiorizace, iniciace, sociální role. Vysvětlí cíle socializace a úlohu osvojování sociálních rolí. Vymezí a porovná pojmy výchova, vzdělávání a vzdělání.

Vyjmenuje etapy vývoje pedagogického myšlení a charakterizuje jednotlivé klíčové milníky a osobnosti, které výrazně ovlivnily pojetí edukace. Objasní vybrané směry v edukaci a uvede příklady jejich aplikace v současném vzdělávání a výchově. Vysvětlí přínos vybraných osobností (Sokrates, Aristoteles, Komenský, Bacon, Rousseau, Lock, Herbart, Tolstoj, Dewey) na dobovou a současnou edukaci.

Vysvětlí dialogickou (sokratovskou) metodu. Zdůvodní význam zapojování všech žáků/žákyň do výukové komunikace. Vysvětlí rozdíl mezi deduktivním a induktivním postupem ve výuce. Uvede příklady obou přístupů v oboru, který studuje.

Charakterizuje základní pojmy spjaté s východisky edukačního procesu jedince (vloha, nadání, schopnost, znalost, dovednost, kompetence). Uvede předmětné pojmy do vzájemných vztahů.

Charakterizuje hlavní funkce školy a systém vzdělávání v České republice. Vysvětlí funkci ISCED. Popíše strukturu národního kurikula a uvede příklady plánovaného, realizovaného a osvojeného kurikula. Objasní implementaci kurikula, popíše podstatu práce vyučujících se školním vzdělávacím programem. Vysvětlí úlohu klíčových kompetencí a průřezových témat v kurikulu.

Porovná výukové cíle podle kognitivní náročnosti, zvažuje přínos Bloomovy taxonomie pro plánování výuky. Vysvětlí a porovná organizační formy, prostředky a metody vzdělávání. Navrhne jejich využití při dosahování výukových cílů.

Charakterizuje kompetence učitele. Uvede zákony, které vymezují právní rámec učitelské profese. Vysvětlí, jak je v české legislativě zakotvena kvalifikovanost a aprobovanost učitelů. Vysvětlí, jaké povinnosti a předpoklady mají učitelé splňovat. Popíše základní dimenze autority učitele (sociální, osobnostní, kognitivní a oborová). Uvede východiska budování formální a neformální autority učitele.

Charakterizuje pedagogické principy. Uvede příklady konkrétní aplikace jednotlivých principů.

Uvede priority a trendy ve vzdělávání na základě Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Konkretizuje jednotlivé strategické linie a uvede příklady z vlastní zkušenosti ze školství.

Vymezuje a strukturuje faktory podílející se na utváření osobnosti. Načrtne schémata vztahu osobnosti s prostředím. Vysvětlí pojem pedagogizace prostředí a uvede příklady podnětného a nepodnětného prostředí. Diskutuje možnosti pedagogizace školního prostředí za účelem napomáhání dosahování cílů vzdělávání a výchovy. Charakterizuje závislost cílů výchovy na historickém a sociálním kontextu.

Vysvětlí vzájemnou propojenost jednotlivých projevů rizikového chování. Diskutuje potencionální vzory pro současné děti a mládež. Popíše druhy prevence rizikového chování. Zdůvodní relativnost rizikového chování. Kategorizuje příčiny nekázně.

Využije poznatky z teorií rizikového chování ve školní praxi. Vysvětlí vztahy mezi rizikovými a protektivními faktory. Posuzuje rizika spojená s diagnostikováním specifických poruch chování. Aplikuje relevantní teorie vysvětlující projevy daného typu rizikového chování. Charakterizuje rozdíly mezi typy jednotlivých kázeňských přestupků (např. více typů vandalismu, záškoláctví apod.). Posoudí silné a slabé stránky školního preventivního programu.

Popíše projevy problémového a rizikového chování s ohledem na věk žáků. Konkretizuje projevy problémového a rizikového chování, se kterými se učitelé setkávají v praxi. Kriticky hodnotí metodické pokyny a doporučení MŠMT k prevenci rizikového chování žáků. Diskutuje kázeňské přestupky a možné intervence a řešení takového chování. 

Objasní historický vývoj vztahu individuálního a kolektivního v souvislosti s cíli výchovy. Vysvětlí rozdíl mezi naturalistickým a supranaturalistickým cílem výchovy. Porovná kultivační a operativní linii názorů na společenskou úlohu výchovy a vzdělávání a obě linie uvede do souvislostí se základními druhy vzdělávání.

Vysvětlí vztah výchovy k rozhodujícím sférám života společnosti. Objasní pojetí školy jako nástroje sociální integrace.

Uvede, jaké parametry pedagogické profese tvoří její komplexnost, až „nemožnost“ a svá tvrzení zdůvodní.

Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (07.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK