Předmět je úvodním vstupem do teorie výuky, představuje základní terminologický aparát, rámec pro uvažování v oborových didaktikách a orientaci v českém kurikulárním kontextu. Vede studující k odbornému popisu výukových situací a k porozumění výukovým metodám. Vytváří předpoklady pro navazující didaktické předměty, které budou zaměřené na analýzu modelů strategického vyučování a na plánování a evaluaci výuky.
Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (12.09.2023)
The course is an introduction to the theory of teaching, it presents a basic terminological apparatus, a framework for professional reasoning, and orientation in the Czech curricular context. It leads students to a reasoned description of teaching situations and to an understanding of teaching methods. It creates prerequisites for subsequent didactic subjects, which will be focused on the analysis of strategic teaching models and on the planning and evaluation of teaching.
Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (12.09.2023)
Cíl předmětu
Studující vhodně použije základní didaktickou terminologii k popisu výukové situace. Vysvětlí způsob a podmínky realizace vybraných výukových strategií, uvede odborné důvody pro jejich využívání.
Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (12.09.2023)
Deskriptory
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová studijní zátěž odpovídá 50 hodinám. Přímá výuka 5 hodin přednášek.
Příprava na přednášky 5 hodin celkem za semestr, práce se studijními materiály v e-learningu 10 hodin celkem za semestr, zpracování průběžných úkolů 10 hodin celkem za semestr. Samostudium odborné literatury 10 hodin celkem za semestr, příprava na zkoušku a vykonání zkoušky 10 hodin.
Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (12.09.2023)
Literatura
Fletcher-Wood, H. (2021). Responzivní výuka: kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Praha: Edukační laboratoř. Ginnis, P. (2017). Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Praha: Edukační laboratoř. Hattie, J. (2022). Prokazatelné učení. Metodická příručka pro učitele: maximalizace vlivu na proces učení. Praha: Edukační laboratoř. MŠMT (2022). RVP – Rámcové vzdělávací programy. Edu.cz. https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál. Starý, K., & Laufková, V. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Portál. Vališová, A., & Kovaříková, M. (2021). Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada. Zormanová, L. (2014). Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada.
Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (12.09.2023)
Sylabus
1. Vymezení didaktiky, základní terminologie a metody zkoumání, literatura. Vyučování založené na evidenci a tradiční didaktické zásady. 2. Pozornost a paměť. Důsledky pro strukturu a fáze vyučovací hodiny. 3. Klíčová kompetence k učení, metakognice. Studium z textů. 4. Motivování žáků ve výuce, chvála a kritika, zajišťování prostředí pro učení. 5. Diverzita žákovské populace. 6. Bezpečné prostředí a komunikace ve výuce. 7. Hodnocení výsledků učení žáků. Průběžná zpětná vazba, formativní hodnocení. 8. Umění vysvětlovat, výklad. Umění ukazovat, vyučování dovednostem. 9. Umění vést dialog, techniky řízení výukového rozhovoru. 10. Organizační formy a metody výuky. Zásady efektivní individuální, skupinové a společné práce třídy.
Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (12.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu
Podmínkou úspěšného zakončení předmětu je zvládnutí závěrečného testu, který bude probíhat online v prostředí Moodle. Test bude časově omezený s uzavřenými otázkami, požadovaná úspěšnost je minimálně 60%. Otázky budou zaměřeny na porozumění a aplikaci problematiky, nikoliv pouhé memorování faktů. V průběhu semestru doporučujeme plnění dobrovolných průběžných úkolů v e-learningu, které slouží k prohloubení učiva a umožňují získat bonusové body. Studující má na splnění podmínek zkoušky celkem tři pokusy, z toho dva opravné.
Poslední úprava: Duschinská Karolina, Ing., Ph.D. (03.10.2024)