Kurz je vstupní branou do oborového studia pedagogiky. Seznamuje studenty s povahou pedagogické vědy a vede je k osvojení současné pedagogické terminologie. Pozornost je věnována nejen základním kategoriím obecné pedagogiky, ale též vybraným otázkám učitelského a vychovatelského povolání, českému vzdělávacímu systému a jeho perspektivám v evropském kontextu. Důraz je položen na hodnotovou orientaci pedagogiky a její význam pro humanizaci výchovy.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (13.07.2017)
The course is entrance gateway to professional study of education. It familiarizes students with the nature of educational science and leads them to mastering of modern educational terminology. Attention is given not only to the basic categories of general theory of education, but also to selected questions about teacher's and educator's occupation, Czech education system and its perspectives in the european context. Emphasis is given to value orientation of education and its significance to humanization of education.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (13.07.2017)
Cíl předmětu -
Cílem předmětu je uvést studenty do soudobé pedagogické teorie, seznámit je se základní terminologií a strukturou oboru. Studenti by měli pochopit obecnou pedagogiku jako nezastupitelnou moderní vědeckou disciplínu, jejíž poznatky tvoří základ pro další studium a praxi v oblasti výchovy a vzdělávání.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (13.07.2017)
The goal of subject is to disclose modern theory of education to students, familiarize them with basic terminology and structure of field. Students should be able to understand general theory of education as a crucial modern scientific discipline, whose findings make up foundation for further study and practice in the field of upbringing and education.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (13.07.2017)
Deskriptory
V souvislosti se zavedením mimořádných opatření bude výuka probíhat v distanční podobě. Setkání se studenty budou probíhat skrze platformu Google Meet. K dispozici bude kurz v Moodle s dalšími podklady a úkoly. Požadavky na zakončení předmětu zůstávají stejné.
Poslední úprava: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (28.09.2020)
Literatura -
DVOŘÁKOVÁ, M.; KOLÁŘ, Z.; TVRZOVÁ, I.; VÁŇOVÁ, R. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015.
FEŘTEK, T. Co je nového ve vzdělávání. Praha: Nová beseda, 2015.
KELLER, J.; TVRDÝ, L. Vzdělanostní společnost? Praha: SLON, 2008.
LIESSMANN, K. P. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2009.
PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995.
PRŮCHA, J. Česká vzdělanost. Multidisciplinární pohled na fenomén národní kultury. Praha: Wolters Kluwer, 2015.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009.
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2009.
VALIŠOVÁ, A.; KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007.
VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: UK PedF, 2007.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (13.07.2017)
DVOŘÁKOVÁ, M.; KOLÁŘ, Z.; TVRZOVÁ, I.; VÁŇOVÁ, R. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015.
FEŘTEK, T. Co je nového ve vzdělávání. Praha: Nová beseda, 2015.
KELLER, J.; TVRDÝ, L. Vzdělanostní společnost? Praha: SLON, 2008.
LIESSMANN, K. P. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2009.
PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995.
PRŮCHA, J. Česká vzdělanost. Multidisciplinární pohled na fenomén národní kultury. Praha: Wolters Kluwer, 2015.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009.
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2009.
VALIŠOVÁ, A.; KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007.
VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: UK PedF, 2007.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (13.07.2017)
Požadavky ke zkoušce -
Požadavky k zápočtu: aktivní účast na seminářích (min. 75 %), vypracování konspektu jedné zvolené publikace tematicky náležející do oblasti obecné pedagogiky.
Požadavky ke zkoušce: zkouška má ústní formu, předpokládá se porozumění pojmům a souvislostem, orientace v odborné literatuře a schopnost zaujmout vlastní stanovisko k diskutovaným otázkám.
Studenti mají na složení zkoušky celkem 3 pokusy, z toho 2 opravné.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (08.09.2017)
Requirements for credit: active participation in seminars (min. 75%), elaboration of a selected one of the selected topics of the subject of general pedagogy.
Examination Requirements: The exam has an oral form, it is supposed to understand the concepts and connections, orientation in the literature and the ability to take a stand on the issues discussed.
Students have to pass 3 exams, 2 of which are corrective.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (25.10.2019)
Sylabus -
1. Úvod do studia pedagogiky, zdroje pedagogických informací.
2. Pedagogika jako věda, pojetí pedagogiky, její struktura a místo v systému věd.
3. Základní pedagogická terminologie a její proměny.
4. Pedagogické disciplíny a jejich aktuální otázky.
5. Výchova a vývoj člověka.
6. Výchova a společnost.
7. Pedagogičtí pracovníci.
8. Profese učitele.
9. Český vzdělávací systém v kontextu EU.
10. Aktuální otázky českého vzdělávání.
11. Pedagogický výzkum.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (13.07.2017)
1. Introduction to educational study, sources of educational information.
2. Education as a science ? conception of education, its structure and placement in sciences.
3. Basic educational terminology and its changes.
4. Educational disciplines and their current issues.
5. Upbringing and development of human.
6. Upbringing and society.
7. Educational workers.
8. Teacher's profession.
9. Czech educational system in EU context.
10. Current issues of Czech education.
11. Educational research.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (13.07.2017)