Systém školského poradenství v ČR (legislativní úprava poskytování poradenských služeb, standardní činnosti PPP, SPC, SVP, poradenští pracovníci školy) Identifikace míry podpory a vhodných podpůrných opatření a jejich stupňů pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami Plán pedagogické podpory Dynamická diagnostika Diagnostika rozumových schopností Diagnostika vztahů ve třídě Diagnostika specifických poruch učení Diagnostika autismu
Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (01.02.2019)
Cíl předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s nejčastějšími diagnostickými a intervenčními postupy, které se vážou k období docházky do ZŠ a se systémem služeb v rámci školského poradenství.
Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (01.02.2019)
Literatura
Základní studijní literatura a studijní pomůcky
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: Grada
Publishing, a. s., 2010. ISBN 978-80-247-2697-7.
LANGMEIER, J. KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-
247-1284-9.
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Výchovné poradenství. Wolters Kluwer, 2013. ISBN 978-80-7478-356-2.
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Problémy s chováním ve škole - jak na ně: individuální výchovný plán.
Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013. ISBN 978-80-7478-026-4.
POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vydání čtvrté. Praha: Portál, 2010. ISBN
978-80-7367-817-3.
SVOBODA, M (ED.), KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vyd. 2.
Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-566-0.
VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha:
Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7.
On-line dostupné publikační záznamy:
BARVÍKOVÁ, J. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu
sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v
Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4616-5. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/
ČADOVÁ, Eva. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodů tělesného
postižení nebo závažného onemocnění: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
ISBN 978-80-244-4615-8. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/
FELCMANOVÁ, L., HABROVÁ, M. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání
z důvodu sociálního znevýhodnění. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-
MICHALÍK, J, BASLEROVÁ, P., FELCMANOVÁ, L. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou
podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. 1. vydání. Olomouc:
Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7. Dostupné z:
http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/
VALENTA, M. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního
postižení nebo oslabení kognitivního výkonu: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci,
2015. ISBN 978-80-244-4614-1. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/
VRBOVÁ, R. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4648-6. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/
ŽAMPACHOVÁ, Z., ČADILOVÁ, V. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4669-1. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/
Vyhláška č. 27/2016 Sb.
Vyhláška č. 72/2005 Sb. Zákon č. 101/2000 Sb.
Zákon č. 359/1999 Sb.
Zákon č. 561/2004 Sb.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
B. SINDELAR. Deficity dílčích funkcí, Psychodiagnostika, 2007.
MAREŠ, J., JEŽEK, S. Klima školní třídy. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-79-8 dostupné na: http://www.nuov.cz/uploads/AE/evaluacni_nastroje/15_klima_skolni_tridy.pdf
Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (01.02.2019)
Požadavky ke zkoušce
Zkušební individuální administrace diagnostického materiálu a vyhodnocení výsledků, příprava reedukační nebo diagnostické pomůcky.
Písemný test
Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (01.02.2019)