PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Speciálně pedagogické diagnostika a poradenství a školního věku - ONSP18126
Anglický název: Special educational assessment for school-aged children
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Iva Strnadová, Ph.D.
Prerekvizity : ONSP18111, ONSP18410
Je prerekvizitou pro: ONSP18130, OONSP18122
Je záměnnost pro: OKNSP18126
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Historie poradenství. Systém poradenství v naší republice. Současné legislativní otázky poradenství. Problematika PPP,SPC,SVP. Metody hodnocení a tolerance jedinců s postižením. Metody práce s jedinci v PPP. Metody práce s jedinci v SVP. Metody práce s jedinci v jednotlivých typech SPC. Přehled diagnostických metod a jejich využití ve speciálně pedagogické diagnostice.
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.02.2010)
Cíl předmětu

Seznámení s teoretickými základy speciálněpedagogické diagnostiky. Studenti si osvojí poznatky a dovednosti důležité pro:

  • hodnocení individuálních vzdělávacích potřeb osob se speciálními vzdělávacími potřebami,
  • komunikaci a spolupráci s ostatními odborníky,
  • spolupráci s rodiči žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Poslední úprava: STRNADOI/PEDF.CUNI.CZ (24.02.2010)
Literatura

DITTRICH, P. (1992) Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha : H & H.

GAVORA, J., PRUŽINSKÁ, J. (1995) Poradenský proces. Praha : Sociologické nakladatelství.

HADJ-MOUSSOVÁ, Z. (2002) Úvod do speciálního poradenství. Liberec : Technická univerzita, 2002. ISBN 80-7083-659-8.

HANÁK, P a kol. (2005) Diagnostika a edukace dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. Praha : IPPP. ISBN 80-86856-10-0.

HRABAL, V. (1989) Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha : SPN.

MATĚJČEK, Z. (1992) Dítě a rodina. Praha : SPN. ISBN 80-04-25236-2.

MATĚJČEK, Z. (1995) Dyslexie - specifické poruchy učení. 3.vyd. Praha : Jinočany H&H. ISBN 80-85787-27-X.

MATĚJČEK, Z. (1991) Praxe dětského psychologického poradenství. Praha : SPN.

MUNDEN, A., ARCELUS, J. (2002) Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha : Portál. ISBN 80-7178-625-X.

NOVOSAD, L. (2000) Základy speciálního poradenství. Praha : Portál. ISBN 80-7178-197-5.

PŘINOSILOVÁ, D. (2004) Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a její využití v praxi speciální pedagogiky. Brno: MU. ISBN 80-210-3354-1.

STRASSMEIER, W. (1996) 260 cvičení pro děti raného věku. Praha : Portál. ISBN 80-85282-87-9.

STRNADOVÁ, I. Styly učení a možnosti jejich využití v rámci diagnostiky a intervence u žáků se specifickými poruchami učení. s.91-96. In BARTOŇOVÁ, M. (Ed.) Specifické poruchy učení v kontextu vzdělávacích oblastí RVP ZV./ Specific Learning Difficulties in Kontext of Educational Fields of RVP ZV. Paido : Brno, 2007. ISBN 978-80-7315-162-1.

SVOBODA, M. (ed.), KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. (2001) Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál. ISBN 80-7178-545-8.

VÁGNEROVÁ, M. (2001) Psychologie problémového dítěte školního věku. Univerzita Karlova v Praze : nakladatelství Karolinum. ISBN 80-7184-488-8.

VÍTKOVÁ, M. (Ed.) (2003) Otázky speciálně pedagogického poradenství : Základy, teorie, praxe. Brno : Paido. ISBN 80-86633-08-X.

ZELINKOVÁ, O. (2001) Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program : Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Praha : Portál. ISBN 80-7178-544-X.

ZELINKOVÁ, O. (2003) Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha : Portál. ISBN 80-7178-800-7.

Vyhláška MŠMT ČR č. 72/2005 Sb.

Vyhláška MŠMT ČR č. 73/2005 Sb.

Poslední úprava: STRNADOI/PEDF.CUNI.CZ (28.02.2010)
Požadavky ke zkoušce

1) Zhotovení diagnostické pomůcky

2) Návštěva poskytovatele služeb v oblasti školského poradenství - ve skupinách, powerpointová prezentace

3) Diagnostika vztahů ve třídě - ve skupinách

4) Písemná zkouška

Poslední úprava: STRNADOI/PEDF.CUNI.CZ (28.02.2010)
Sylabus

Uvedení do speciálněpedagogické diagnostiky

Systém poradenství pro osoby se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice

  • činnost školských poradenských zařízení (pedagogicko-psychologická poradna, speciálněpedagogické centrum, školní psycholog, školní speciální pedagog, metodik prevence, výchovný poradce)
  • střediska výchovné péče

Metody a prostředky speciálněpedagogické diagnostiky

  • anamnéza
  • pozorování
  • rozhovor
  • dotazník
  • vývojové škály
  • testové metody
  • analýza výsledků činnosti

Oblasti speciálněpedagogické diagnostiky

  • diagnostika rozumových schopností
  • diagnostika motoriky
  • diagnostiky laterality
  • diagnostika zrakové a sluchové percepce
  • diagnostika sociability

Diagnostické situace

  • diagnostika hry
  • diagnostika kresby
  • kariérové poradenství

Vybraná témata speciálněpedagogické diagnostiky

  • diagnostika školní zralosti
  • diagnostika specifických poruch učení
  • diagnostika poruch autistického spektra
  • diagnostika vztahů ve školní třídě

Poslední úprava: STRNADOI/PEDF.CUNI.CZ (24.02.2010)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK