PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Hudební výchova III - OKMN0H131A
Anglický název: Music Education III
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Kateřina Hurníková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D.
PhDr. Kateřina Hurníková, Ph.D.
Prerekvizity : OKMN0H121A
Záměnnost : OPMN0H131A
Je prerekvizitou pro: OKMN0H141A
Anotace -
Završení teoretických vědomostí a praktických dovedností nutných pro pedagogické povolání.
Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (06.05.2019)
Cíl předmětu
Studující vysvětlí rozdíl mezi durovou a mollovou stupnicí. Studující vyjádří rozdíl mezi jednotlivými druhy mollových stupnic. Studující zapisuje mollové stupnice a používá přitom předznamenání. Studující vysvětlí rozdíl mezi durovým a mollovým kvintakordem. Studující zná základní hudební formy. Studující hraje na sopránovou zobcovou flétnu zadané písně. Studující hraje na klavír písně durové a mollové. Studující popíše metodický postup při práci s poslechovou skladbou. 
Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Deskriptory
3 kredity/85 hod.: 8 hod. přímé výuky, 17 hod. příprava na osvojení učiva hudební nauky, 20 hod. nástrojová příprava, 10 hod. didaktická příprava, 30 hod. příprava na zkoušku
Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (09.09.2022)
Literatura

 Povinná literatura

TAYLOR, D.; KÜFHABEROVÁ, B. Hravá hudební výchova  4 - učebnice pro 4. ročník ZŠ. Praha: Vydavatelství Taktik, 2022. 96 s. ISBN 978-80-7563-486-3.

TAYLOR, D.; KÜFHABEROVÁ, B. Hravá hudební výchova  4 - pracovní sešit pro 4. ročník ZŠ. Pr.aha: Vydavatelství Taktik, 2022. 48 s. ISBN 978-80-5637-685-0.

TAYLOR, D.; KÜFHABEROVÁ, B. Hravá hudební výchova  4 - metodická příručka. Praha: Vydavatelství Taktik, 2022. 148 s. ISBN 978-80-7563-494-8.

Doporučená literatura

ZENKL, L. ABC hudební nauky

HURNÍKOVÁ, K. Hra na sopránovou zobcovou flétnu

HURNÍKOVÁ, K. Stručný průvodce dějinami evropské hudby

BĚLOHLÁVKOVÁ, P. Úvod do hry na klavír

lee-learning (prostředí Moodle)- https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5896 Název kurzu: Hudební výchova III

Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Požadavky ke zkoušce

1) Test z hudební nauky: durové a mollové stupnice a kvintakordy, durová a mollová harmonická kadence, dominantní septakord 

2)  Test z přehledu dějin hudby a hudebních forem: periodizace, znalost děl významných skladatelů (včetně hudby 20. století), charakteristika základních hudebních druhů a forem, výrazové prostředky hudby, poslechový test (seznam skladeb - viz příloha). Učivo a hudebni aktivity z učebnice Hravá hudební výchova 4. 

3) Hra na zobcovou flétnu v rozsahu c1-d2: 2 písně s větším než 5tónovým rozsahem (zapojení levé i pravé ruky)

4)) Přehrávka ze hry na klavír nebo housle (30 písní včetně tzv. povinných): dle požadavků uvedených v příloze. Zpěv jedné písně bez doprovodu hudebního nástroje.

Studenti mají pro splnění zkoušky celkem 3 pokusy (jeden řádný a 2 opravné).

Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
Sylabus

Mollové stupnice a kvintakord, sluchová analýza durového a mollového akordu.

Vytváření pěveckých cvičení v durových i mollových tóninách, mollová harmonická kadence.

Harmonická kadence s dominantním septakordem. Další rozvoj intonačních dovedností, intonace v mollové tónině.

Odvozené intervaly. Vedlejší harmonické funkce. Kvintakord zvětšený a zmenšený.

Rozvoj pěveckých a intonačních dovedností, pěvecká a intonační cvičení ve školní praxi.

Didaktické využití lidové písně (hledisko rytmické, pěvecké, intonační, vytváření rytmických doprovodů, metody nácviku písně, přípravná cvičení).

Rozšiřování hlasového rozsahu, vícehlasý sborový zpěv.

Hudba 20. století - hlavní styly a proudy, tvorba stěžejních skladatelů

Hudební druhy a formy, hudebně výrazové prostředky. I. Hurník: Umění poslouchat hudbu.

Ukázky práce s poslechovou skladbou, výběr skladeb vhodných pro poslech hudby na 1. stupni ZŠ. 

Hra na zobcovou flétnu – rozšiřování tónového prostoru.

Upevňování klavírních dovedností před závěrečnou přehrávkou. 

Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
Výsledky učení

Studující

- charakterizuje mollovou stupnici a kvintakord,

- vyjmenuje předznamenání u mollových stupnic do 3 křížků a 3 béček,

- popíše charakter mollové stupnice aiolské, harmonické a melodické,

- vytvoří harmonickou kadenci s dominantním septakordem v tónině durové a mollové a zahraje ji na klavír,

- předvede pěvecká cvičení vhodná pro školní praxi,

- uvede příklady didaktického využití lidové písně,

- zpívá sborově vícehlasé písně,

- vyjmenuje stěžejní tvůrce světové a české hudby 20. století,

- určí hudební formu konkrétní lidové písně,

- uvede příklady didaktického využití skladby vhodné pro poslech hudby na 1. stupni ZŠ,

- zahraje na klavír 30 durových a mollových písní – s předehrou a současným zpěvem,

- zahraje na sopránovou zobcovou flétnu 2 písně v tónovém rozsahu c1–d2.

Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK