|
|
|
||
Završení teoretických vědomostí a praktických dovedností nutných pro pedagogické povolání.
Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (06.05.2019)
|
|
||
Studující vysvětlí rozdíl mezi durovou a mollovou stupnicí. Studující vyjádří rozdíl mezi jednotlivými druhy mollových stupnic. Studující zapisuje mollové stupnice a používá přitom předznamenání. Studující vysvětlí rozdíl mezi durovým a mollovým kvintakordem. Studující zná základní hudební formy. Studující hraje na sopránovou zobcovou flétnu zadané písně. Studující hraje na klavír písně durové a mollové. Studující popíše metodický postup při práci s poslechovou skladbou. Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
|
|
||
3 kredity/85 hod.: 8 hod. přímé výuky, 17 hod. příprava na osvojení učiva hudební nauky, 20 hod. nástrojová příprava, 10 hod. didaktická příprava, 30 hod. příprava na zkoušku Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (09.09.2022)
|
|
||
Povinná literatura TAYLOR, D.; KÜFHABEROVÁ, B. Hravá hudební výchova 4 - učebnice pro 4. ročník ZŠ. Praha: Vydavatelství Taktik, 2022. 96 s. ISBN 978-80-7563-486-3. TAYLOR, D.; KÜFHABEROVÁ, B. Hravá hudební výchova 4 - pracovní sešit pro 4. ročník ZŠ. Pr.aha: Vydavatelství Taktik, 2022. 48 s. ISBN 978-80-5637-685-0. TAYLOR, D.; KÜFHABEROVÁ, B. Hravá hudební výchova 4 - metodická příručka. Praha: Vydavatelství Taktik, 2022. 148 s. ISBN 978-80-7563-494-8. Doporučená literatura ZENKL, L. ABC hudební nauky HURNÍKOVÁ, K. Hra na sopránovou zobcovou flétnu HURNÍKOVÁ, K. Stručný průvodce dějinami evropské hudby BĚLOHLÁVKOVÁ, P. Úvod do hry na klavír lee-learning (prostředí Moodle)- https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5896 Název kurzu: Hudební výchova III Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
1) Test z hudební nauky: durové a mollové stupnice a kvintakordy, durová a mollová harmonická kadence, dominantní septakord 2) Test z přehledu dějin hudby a hudebních forem: periodizace, znalost děl významných skladatelů (včetně hudby 20. století), charakteristika základních hudebních druhů a forem, výrazové prostředky hudby, poslechový test (seznam skladeb - viz příloha). Učivo a hudebni aktivity z učebnice Hravá hudební výchova 4. 3) Hra na zobcovou flétnu v rozsahu c1-d2: 2 písně s větším než 5tónovým rozsahem (zapojení levé i pravé ruky) 4)) Přehrávka ze hry na klavír nebo housle (30 písní včetně tzv. povinných): dle požadavků uvedených v příloze. Zpěv jedné písně bez doprovodu hudebního nástroje. Studenti mají pro splnění zkoušky celkem 3 pokusy (jeden řádný a 2 opravné). Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Mollové stupnice a kvintakord, sluchová analýza durového a mollového akordu. Vytváření pěveckých cvičení v durových i mollových tóninách, mollová harmonická kadence. Harmonická kadence s dominantním septakordem. Další rozvoj intonačních dovedností, intonace v mollové tónině. Odvozené intervaly. Vedlejší harmonické funkce. Kvintakord zvětšený a zmenšený. Rozvoj pěveckých a intonačních dovedností, pěvecká a intonační cvičení ve školní praxi. Didaktické využití lidové písně (hledisko rytmické, pěvecké, intonační, vytváření rytmických doprovodů, metody nácviku písně, přípravná cvičení). Rozšiřování hlasového rozsahu, vícehlasý sborový zpěv. Hudba 20. století - hlavní styly a proudy, tvorba stěžejních skladatelů Hudební druhy a formy, hudebně výrazové prostředky. I. Hurník: Umění poslouchat hudbu. Ukázky práce s poslechovou skladbou, výběr skladeb vhodných pro poslech hudby na 1. stupni ZŠ. Hra na zobcovou flétnu – rozšiřování tónového prostoru. Upevňování klavírních dovedností před závěrečnou přehrávkou. Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
|
|
||
Studující - charakterizuje mollovou stupnici a kvintakord, - vyjmenuje předznamenání u mollových stupnic do 3 křížků a 3 béček, - popíše charakter mollové stupnice aiolské, harmonické a melodické, - vytvoří harmonickou kadenci s dominantním septakordem v tónině durové a mollové a zahraje ji na klavír, - předvede pěvecká cvičení vhodná pro školní praxi, - uvede příklady didaktického využití lidové písně, - zpívá sborově vícehlasé písně, - vyjmenuje stěžejní tvůrce světové a české hudby 20. století, - určí hudební formu konkrétní lidové písně, - uvede příklady didaktického využití skladby vhodné pro poslech hudby na 1. stupni ZŠ, - zahraje na klavír 30 durových a mollových písní – s předehrou a současným zpěvem, - zahraje na sopránovou zobcovou flétnu 2 písně v tónovém rozsahu c1–d2. Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
|