PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Primární pedagogika I - Předškolní pedagogika - OK0615618
Anglický název: Pre-school education theory
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Pedagogika a psychologie pro učitele
Korekvizity : OK0615617, OK0615628
Neslučitelnost : O01315618
Záměnnost : O01215555, O01315618
Je korekvizitou pro: OK0615617, OK0615628, OK0615620
Je neslučitelnost pro: OK0610612, OK0617181, OK0619185
Je prerekvizitou pro: OK0615621
Anotace -
Kurz si zapisují studenti, kteří si zvolili prohlubující modul Primární pedagogika I.-VI. Studenti v rámci tohoto modulu studují v zimním semestru tři předměty, tj.Primární pedagogika I., II., III.Zapisují se pouze do předmětu Primární pedagogika I- Předškolní pedagogika. Do dalších předmětů je dodatečně zapíší vyučující. Rozbor stěžejních otázek a problémů současného předškolního vzdělávání v podmínkách mateřské školy s přihlédnutím k jeho vývoji a proměnám. Obsah předškolního vzdělávání a jeho didaktická transformace, vzdělávací programy a kurikula. Orientace v teorii hry a vzdělávání z hlediska naplňování cílů osobnostního rozvoje. Vztah předškolního a primárního vzdělávání, přechod dětí z mateřské školy do počátečního vzdělávání a jeho úskalí. Problematika povinného předškolního vzdělávání, zápisy do 1. řídy ZŠ, školní připravenosti. Studijní zátěž: 75 pracovních hodin (5 kredity) - kontaktní výuka: 8 hodin - příprava na test: 15 hodin - domácí studium, příprava na setkání, studium literatury a pramenů: 32 hodin - návštěva MŠ, zpracování dokumentace z pozorování dle kritérií zadaných na úvodním setkání: 20 hodin
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (13.09.2019)
Cíl předmětu

Získat přehled o vývoji předškolního vzdělávání v ČR. Pochopit význam hry a hračky, chápat předškolní období  jako důležitou etapu před zahájením povinné školní docházky.  Seznámit se s kompetencemi dítěte na konci předškolního věku, Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání, alternativními možnostmi předškolního vzdělávání a metodami spolupráce mateřské, základní školy a rodiči.  Objasnit význam předškolního vzdělávání, osobnostně orientovaného pojetí předškolní výchovy, problematiku školní připravenosti, odkladů školní docházky, zápisů do 1. tříd do ZŠ.

Poslední úprava: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (15.11.2018)
Deskriptory

Odkaz na on-line výuku:

 

Primární pedagogika I – Předškolní pedagogika

19.11. 2021

meet.google.com/ckx-hahh-noy

3.12. 2021

meet.google.com/qcn-azqe-wfg

Studijní zátěž: 75 pracovních hodin (3 kredity): kontaktní výuka - 8 hodin, zpracování seminární práce - 30 hodin, studium pramenů a literatury - 22 hodin, kolokvium a příprava prezentace na kolokviu - 15 hodin.

Poslední úprava: Uhlířová Jana, doc. PhDr., CSc. (28.09.2021)
Podmínky zakončení předmětu

Požadavky k zápočtu.

Seminární práce, prezentovaná na kolokviu.

Poslední úprava: Uhlířová Jana, doc. PhDr., CSc. (28.09.2021)
Literatura

Povinná literatura

MATĚJČEK, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada 2005.

KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. 2.rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2014. 256 s. ISBN 978-80-247-4435-3.

KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005, 184 s. ISBN 80-247- 0852-3.

KROPÁČKOVÁ, J.: Budeme mít prvňáčka. PRAHA: Portál 2008

OPRAVILOVÁá, E., GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole. Praha: Portál 2003.

OPRAVILOVÁ, E. Předškolní pedagogika.Praha: Grada, 2016, 219 s.

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha, NÚV, 2018.

Dopručená literatura

BURKOVIČOVÁ, R., & KROPÁČKOVÁ, J. (2014) Profesní činnosti učitelek mateřských škol ve světle současných českých výzkumů. Pedagogická orientace. 24 (4) 562-582.

HELUS, Z. Dítě v osobnstním pojetí. Praha: Grada, 2009.

KOŤÁTKOVÁ, S. Příprava budoucích učitelů mateřských škol a současné trendy pro podporu jejich vzdělávání. čas. Poradce ředitelky mateřské školy, 2017, č.5, s. 12 - 19. ISSN 1804-9745.

KROPÁČKOVÁ, J.. Příprava na 1. třídu. Poradce ředitelky. 2014 3(5) s. 6-11. ISSN 1804-9745

KROPÁČKOVÁ, J. Hledání možností spolupráce mateřské školy a základní školy pro zajištění návaznosti preprimárního a primárního vzdělávání.  In: SYSLOVÁ, Zora, ed. Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole.  [CD ROM]. Praha: Verlag Dashofer, 2013. ISSN 1802-4130.

KROPÁČKOVÁ, J. Děti s odkladem školní docházky v mateřské škole. Poradce ředitelky. 2013 2(7) s. 20-23. ISSN 1804-9745

 

Poslední úprava: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (15.11.2018)
Sylabus

1. Předškolní výchova, předškolní vzdělávání, dítě předškolního věku, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (oblasti předškolního vzdělávání), pojetí a cíle předškolního vzdělvání v ČR

2.Osobnostně orientovaný model přředškolního vzdělávání - individualizace, společné vzdělávání podle potřeb dítěte, sociální a emocionální podpora dětí, formy přípravy učitele na vzdělávací aktivity, věkově homogenní a heterogenní uspořádání dětí ve třídách.

3.Institucionální předškolní výchova - mateřské školy (veřejné, soukromé, alternativní), mateřská centra, dětské skupiny, firemní mateřské školy atd.) Exkurze do mateřské školy- pozorovaná specifika předškolního vzdělávání, metody a formy práce, podmínky předškolního vzdělávání.

4.Hra, kategorizace a význam her. Hračky a jejich přínos pro individuální a sociálně-vztahový rozvoj. Řízené a spontánní aktivity v mateřské škole.

5.Rozvíjení a podpora pregramotnosti ( čtenářské, matematické, přírodovědné)

6. Návaznost preprimárního a primárního vzdělávání, vstup dítěte za 1. třídy ZŠ, zápisy do do 1. třídy ZŠ, problematika OŠD.

7. Aktuální změny v předškolním vzdělávání, významné osobnosti předškolní pedagogiky.

Poslední úprava: Uhlířová Jana, doc. PhDr., CSc. (28.09.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK