|
|
|
||
Kurz si zapisují studenti, kteří si zvolili prohlubující modul Primární pedagogika I.-VI. Studenti v rámci tohoto modulu studují v zimním semestru tři předměty, tj.Primární pedagogika I., II., III.Zapisují se pouze do předmětu Primární pedagogika I- Předškolní pedagogika. Do dalších předmětů je dodatečně zapíší vyučující.
Rozbor stěžejních otázek a problémů současného předškolního vzdělávání v podmínkách mateřské školy s přihlédnutím k jeho vývoji a proměnám. Obsah předškolního vzdělávání a jeho didaktická transformace, vzdělávací programy a kurikula. Orientace v teorii hry a vzdělávání z hlediska naplňování cílů osobnostního rozvoje. Vztah předškolního a primárního vzdělávání, přechod dětí z mateřské školy do počátečního vzdělávání a jeho úskalí. Problematika povinného předškolního vzdělávání, zápisy do 1. řídy ZŠ, školní připravenosti.
Studijní zátěž: 75 pracovních hodin (5 kredity)
- kontaktní výuka: 8 hodin
- příprava na test: 15 hodin
- domácí studium, příprava na setkání, studium literatury a pramenů: 32 hodin
- návštěva MŠ, zpracování dokumentace z pozorování dle kritérií zadaných na úvodním setkání: 20 hodin
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (13.09.2019)
|
|
||
Získat přehled o vývoji předškolního vzdělávání v ČR. Pochopit význam hry a hračky, chápat předškolní období jako důležitou etapu před zahájením povinné školní docházky. Seznámit se s kompetencemi dítěte na konci předškolního věku, Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání, alternativními možnostmi předškolního vzdělávání a metodami spolupráce mateřské, základní školy a rodiči. Objasnit význam předškolního vzdělávání, osobnostně orientovaného pojetí předškolní výchovy, problematiku školní připravenosti, odkladů školní docházky, zápisů do 1. tříd do ZŠ. Poslední úprava: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (15.11.2018)
|
|
||
Odkaz na on-line výuku:
Primární pedagogika I – Předškolní pedagogika 19.11. 2021 meet.google.com/ckx-hahh-noy 3.12. 2021 meet.google.com/qcn-azqe-wfg Studijní zátěž: 75 pracovních hodin (3 kredity): kontaktní výuka - 8 hodin, zpracování seminární práce - 30 hodin, studium pramenů a literatury - 22 hodin, kolokvium a příprava prezentace na kolokviu - 15 hodin. Poslední úprava: Uhlířová Jana, doc. PhDr., CSc. (28.09.2021)
|
|
||
Požadavky k zápočtu. Seminární práce, prezentovaná na kolokviu. Poslední úprava: Uhlířová Jana, doc. PhDr., CSc. (28.09.2021)
|
|
||
Povinná literatura MATĚJČEK, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada 2005. KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. 2.rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2014. 256 s. ISBN 978-80-247-4435-3. KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005, 184 s. ISBN 80-247- 0852-3. KROPÁČKOVÁ, J.: Budeme mít prvňáčka. PRAHA: Portál 2008 OPRAVILOVÁá, E., GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole. Praha: Portál 2003. OPRAVILOVÁ, E. Předškolní pedagogika.Praha: Grada, 2016, 219 s. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha, NÚV, 2018. Dopručená literatura BURKOVIČOVÁ, R., & KROPÁČKOVÁ, J. (2014) Profesní činnosti učitelek mateřských škol ve světle současných českých výzkumů. Pedagogická orientace. 24 (4) 562-582. HELUS, Z. Dítě v osobnstním pojetí. Praha: Grada, 2009. KOŤÁTKOVÁ, S. Příprava budoucích učitelů mateřských škol a současné trendy pro podporu jejich vzdělávání. čas. Poradce ředitelky mateřské školy, 2017, č.5, s. 12 - 19. ISSN 1804-9745. KROPÁČKOVÁ, J.. Příprava na 1. třídu. Poradce ředitelky. 2014 3(5) s. 6-11. ISSN 1804-9745 KROPÁČKOVÁ, J. Hledání možností spolupráce mateřské školy a základní školy pro zajištění návaznosti preprimárního a primárního vzdělávání. In: SYSLOVÁ, Zora, ed. Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole. [CD ROM]. Praha: Verlag Dashofer, 2013. ISSN 1802-4130. KROPÁČKOVÁ, J. Děti s odkladem školní docházky v mateřské škole. Poradce ředitelky. 2013 2(7) s. 20-23. ISSN 1804-9745
Poslední úprava: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (15.11.2018)
|
|
||
Poslední úprava: Uhlířová Jana, doc. PhDr., CSc. (28.09.2021)
|