Práce v semináři bude zaměřena na realizaci matematického kroužku, když výuka přejde z onlinového způsobu výuky do offlinového.
Offlinový způsob: Studenti volí rúzné metody, jak si z kroužku přinést, co nejvíce dat ke zpracování. Bude následovat didaktická analýza studentova vedení kroužku a zamýšlení se nad náplní dalšího kroužku.
Onlinový způsob: Analýza videonahrávek nejen z kroužků, ale z vyučovacích hodin matematiky, analýza žákovských řešení úloh - práce s chybou, práce s cíly u jednotlivých úloh.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (05.10.2020)
The work will focus on the analysis of pupils' solutions of problems which they solve in a mathematical club, on the didactic analysis of the student teacher's way of guiding the pupils in the club, on the preparation of problems for the club, etc.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (05.10.2020)
Cíl předmětu -
Umožnit studentům - proniknout hlouběji do kognitivních procesů dětí prostřednictvím práce studentů a dětí v matematické kroužku. Bude se jednat o analýzy řešení úloh dětmi a jejich matematického chování při různých aktivitách, - poznat vlastní způsob poznávání v matematice (vlastní kognitivní styl)
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (05.10.2020)
To enable the students to - get deeper into the children's cognitive processes via the analysis of their written work and of their behaviour during some mathematical activities, - get to know one's own way of reasoning in mathematics (one's cognitive style)
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (05.10.2020)
Deskriptory
Setkání budou probíhat na odkazu: https://meet.google.com/aim-gaav-cav
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (05.10.2020)
Hejný, M., Jirotková, D.: Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999.
Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál, Praha 2001, stran 187, ISBN 80-7178-581-4.
Hejný, M. Vyučování orientované na budování schémat: Aritmetika 1. stupně. Praha : UK v Praze, PedF, 2014.
Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha : UK v Praze, PedF, 2010.
Z. Kolláriková, B. Púpala (Eds.): Předškolní a primární pedagogika, Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001, ISBN 80-7178-585-7.
Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.
Kuřina, F.: Geometrické praktikum I, II. Matematický ústav ČSAV. Praha 1992.
Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.
VONDROVÁ, Naďa, Miroslav RENDL, Radka HAVLÍČKOVÁ, Lenka HŘÍBKOVÁ, Anna PÁCHOVÁ a Jana ŽALSKÁ. Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3234-6.
učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční)
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (05.10.2020)
Hejný, M., Jirotková, D.: Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999.
Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál, Praha 2001, stran 187, ISBN 80-7178-581-4.
Hejný, M, Jirotková, D., Slezáková-Kratochvílová, J. Příručka učitele. Matematika pro 1. ročník základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2007.
Z. Kolláriková, B. Púpala (Eds.): Předškolní a primární pedagogika, Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001, ISBN 80-7178-585-7.
Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.
Kuřina, F.: Geometrické praktikum I, II. Matematický ústav ČSAV. Praha 1992.
Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.
VONDROVÁ, Naďa, Miroslav RENDL, Radka HAVLÍČKOVÁ, Lenka HŘÍBKOVÁ, Anna PÁCHOVÁ a Jana ŽALSKÁ. Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3234-6.
Mathematical textbooks for primary school (Czech, Slovak and other)
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (05.10.2020)
Metody výuky -
Analýza žákovských prací písemných nebo ústních, rozbor studentova výstupu - vedení jednohodinových matematických kroužků. Příprava obsahu i didaktického zpracování kroužků. Podle možnosti i rozbor videozáznamu některého záznamu kroužku.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2019)
Seminar.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (05.10.2020)
Požadavky ke zkoušce -
K zápočtu je nutné:
- aktivní účast na seminářích - předložení vlastní práce - písemné reflexe nejen vlastních výstupů, ale spolužáků (v případě offline výuky) - založení portfolia (pozorování dětí, řešení dětí a jejich analýza, ...)
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (05.10.2020)
- Preparations of mathematical club lessons, reflection of lessons, student¨s portfolio with materials from mathematical club lessons
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (05.10.2020)
Sylabus -
Obsah má charakter experimentální činnosti na 1. stupni ZŠ a je zaměřen na rozvoj a diagnostiku matematických (a obecně intelektuálních) znalostí a schopností žáků. Rozvoj různých jazyků aritmetiky (ikonické, piktografické, znakové); sémantická ukotvení aditivních operací (stav +(-) stav, adresa +(-) operátor, ...); číselná osa jako prostředí řešení dynamických úloh; sémantická ukotvení multiplikativních operací. Konkrétní témata a prostředí, ve kterých se bude pracovat, budou postupně stanovována na prvním a dalších seminářích. Studenti budou seznamování s výzkumem probíhajícím na katedře KMDM.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (05.10.2020)
The content has a character of experimental work with elementary pupils and is focused on the development and diagnosis of mathematical knowledge and abilities of pupils. The development of various languages of arithmetic (iconic, pictographic, sign); semantic anchoring of additive operations; number line as a tool for solving dynamic problems; semantic anchoring of multiplicative operations.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (05.10.2020)