|
|
|
||
Cílem předmětu je zvýšení profesní citlivosti budoucích učitelů pro výchovně vzdělávací realitu a získání širšího
spektra nástrojů pro její uvědomělé a argumentované řízení. Během přednášek a prostřednictvím úkolů budou
předestřeny, diskutovány a řešeny základní otázky pedagogického působení učitele (cíle vzdělávání, obsah, formy a
metody výuky) se zvláštním zaměřením na výuku M a F na SŠ.
Poslední úprava: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (13.05.2020)
|
|
||
1) Student získá alespoň 7 bodů. Účast na výuce (90 min) je za 1 bod. Kromě účasti na výuce je možné body získat plněním stanovených úkolů v moodle. 2) Četba a čtenářský deník: Student přečte (prostuduje) 4 publikace (viz seznam literatury): Komenského Analytickou didaktiku, další tři publikace, které si zvolí po jedné ze tří výběrových okruhů rozšiřující literatury (volbu jiné publikace, která není v seznamu, je třeba předem domluvit s vyučující). Student na základě této četby písemně zpracuje čtenářský deník, jehož obsahem budou záznamy o každé z přečtených publikací v rozsahu 1 normostrany (1800 znaků včetně mezer ± 150 znaků, celkem 4 normostrany, 7200 znaků). Záznam o přečtené publikaci, psaný souvislým textem, ne v heslech, bude obsahovat shrnutí jejího obsahu a studentovu osobní kritickou reflexi díla - hodnocení publikace ze zvoleného hlediska, osobní názor, úvahy související s tématem publikace apod. Tato osobní reflexe bude mít rozsah asi 1/3 záznamu o publikaci. Student získá zápočet na základě splnění bodů 1 a 2, náhradní termín povaha kontroly studia vylučuje. Poslední úprava: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (13.05.2020)
|
|
||
Moodle: Název: Pedagogika 2023/2024, heslo pro přístup: PEDMFF2023. Nejprve se ale musíte přihlásit do SISu. Základní studijní literatura Studijní podklady na webu http://kdf.mff.cuni.cz/vyuka/pedagogika/ a v moodle Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Např. na http://www.msmt.cz/file/19743 (orientačně) Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. VÚP v Praze, 2007. Též na http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolskareforma/ramcove-vzdelavaci-programy (kap. 1 - 4, 5.2 nebo 5.3.1 nebo 5.8, orientačně kap. 6 - 10) Vybrané kapitoly dle témat v sylabu předmětu: Kalhous , Z., Obst, O. a kol.: Školní didaktika. Portál, Praha 2004, 2009 Maňák, J., Švec, V.: Výukové metody. Paido, Brno 1998 Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha 1996 Průcha, J.: Moderní pedagogika. Praha, Portál 1997 Skalková, J.: Obecná didaktika. Grada, Praha 2007 Vališová, A., Kasíková, H. (eds.): Pedagogika pro učitele. Grada, Praha 2011 (2. vyd.) Povinná četba Komenský, J. A.: Didaktika analytická. Různá vydání, např. Státní nakladatelství, Praha 1947 Rozšiřující literatura a výběrová četba Okruh I: Širší souvislosti vzdělávání a výchovy Bertrand, Y.: Soudobé teorie vzdělávání. Praha, Portál 1998 Dvořák, D., Holec, J., Dvořádková, M.: Kurikulum školního vzdělávání: Zahraniční reformy v 21. století. Praha, PedF UK 2018. Dostupné z https://pages.pedf.cuni.cz/uvrv/files/2019/02/DvorakDom.kn_.bl_.TISK_.pdf Gavora, P.: Úvod do pedagogického výzkumu. Paido 2000 Hájková, V., Strnadová, I.: Inkluzivní vzdělávání. Grada, Praha 2010 Havlík, R., Koťa, J.: Sociologie výchovy a školy. Praha, Portál 2011 Holt, J.: Proč děti neprospívají? Praha, Agentura Strom 1995 Chráska, M.: Metody pedagogického výzkumu. Grada, Praha 2007 Chvál, M.: Na naší škole nám záleží. Portál, Praha 2018 Chvál, M., Straková, J., Procházková, I.: Hodnocení výsledků vzdělávání didaktickými testy. Česká školní inspekce Praha: 2015. Dostupné z http://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Publikace/Hodnoceni-vysledku-vzdelavani-didaktickymi-testy. Kasper, T., Kasperová, D.: Dějiny pedagogiky. Grada, Praha 2008 Kolář, M.: Nová cesta k léčbě šikany. Portál, Praha 2011 Kovaliková, S.: Integrovaná tematická výuka. Kroměříž, Spirála, Machů, E.: Nadaný žák. Paido, Brno 2010 Pasch, M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha l998. Pike, G., Selby, D.: Globální výchova. Praha, Grada 1994, Pelikán Jiří: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Karolinum 1998 Pol, M.: Škola v proměnách. Masarykova univerzita, Brno 2007 Průcha, J.: Alternativní školy. Praha, Gaudeamus 1994 Rogers, V.: Kyberšikana. Portál, Praha 2011 Rýdl, K.: Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno, Marek Zeman 1994 Rýdl, K.: Cesta k autonomní škole. Praha, Agentura Strom 1996 Schönebeck, H: Život s dětmi bez výchovy. Univerzita Pardubice 1997 Singule, F.: Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha, SPN 1992 Švaříček, R., Šeďová, K.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál, Praha 2007 Zelinková, O.: Poruchy učení. Portál, Praha 2003 Okruh II: Učitel Dytrtová, R., Krhutová, M.: Učitel. Příprava na profesi. Grada, Praha 2009 Fenstermacher, G.D., Soltis, J.F.: Vyučovací styly učitelů. Portál, Praha 2008 Gavora, P.: Učitel a žáci v komunikaci. Paido, Brno 2005 Hrabal, V., Pavelková, I.: Jaký jsem učitel. Praha, Portál 2010 Mareš, J., Slavík, J., Svatoš, T., Švec, V.: Učitelovo pojetí výuky. Brno, MU 1996 Podlahová, L.: První kroky učitele. Triton, Praha 2004 Průcha, J.: Učitel. Praha, Portál 2002 Spilková, V. Tomková, A. a kol.: Kvalita učitele a profesní standard. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha 2010 Šeďová, K., Švaříček, R. a kol.: Komunikace ve školní třídě. Portál, Praha 2012 Vališová, A. a kol: Autorita jako pedagogický problém. Karolinum, Praha l998 Okruh III: Inspirace do výuky Badegruber, B.: Otevřené učení ve 28 krocích. Praha, Portál 1997 Cangelosi, J. S.: Strategie řízení třídy. Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Portál, Praha 1994 Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se. Portál, Praha 2011 Kasíková, H.: Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Karolinum, Praha, 2001 Košťálová, H., Miková, Š., Stang, J.: Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Portál, Praha 2008 Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele. Portál, Praha 2008 Kyriacou, Ch.: Řešení výchovných problémů ve škole. Portál, Praha 2005 Miková, Š., Stang, J.: Typologie osobnosti u dětí. Portál, Praha 2015 Navrátil, S., Mattioli, J.: Školní konflikty: jak jim předcházet? jak je řešit? Paido, Brno 2005 Schimunek, F. P.: Slovní hodnocení žáků. Praha, Portál 1995 Silberman, M.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování.. (Osvědčené způsoby efektivního vyučování.) Praha, Portál 1997 Sitná, D.: Metody aktivního vyučování. Portál, Praha 2007 Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. Portál, Praha 1999 Starý, K. a kol.: Pedagogika ve škole. Portál, Praha 2008 Starý, K., Laufková, V. a kol.: Formativní hodnocení ve výuce. Portál, Praha 2016 UNESCO: Efektivní učení ve škole. Portál, Praha 2005 Poslední úprava: Chvál Martin, doc. PhDr., Ph.D. (16.04.2023)
|
|
||
Hlavním prostředím pro práci bude Moodle. Zde hledejte vždy aktuální informace. Název: Pedagogika 2023/2024, heslo pro přístup: PEDMFF2023. Nejprve se ale musíte přihlásit do SISu.
Výuka bude probíhat prezenčně. Budou nabídnuty i společné online konzultace zaměřené na plnění podmínek předmětu. V případě nutnosti přechodu na distanční formu, budou studenti informováni e-mailem na adresy uvedené v SISu.
Předpokládá se individuální plnění úkolů v moodle na základě vlastního studia přístupných podkladů a doporučených internetových odkazů a literatury. Studijní povinnost je možné plnit též účastí na přednáškách v rámci předmětu NPEP401. Možná je individuální domluva konzultací s vyučujícím k zadaným úkolům.
Poslední úprava: Chvál Martin, doc. PhDr., Ph.D. (16.04.2023)
|
|
||
1. Cíle vzdělávání a výchovy Cíle vzdělávání a výchovy, jejich hierarchizace a taxonomie. Znalosti, dovednosti, kompetence, gramotnosti jako cílové kategorie a možnosti jejich ověřování. Bloomova taxonomie kognitivních cílů. Cíle v činnosti učitele a žáků, plánování výuky. Cíle v aktuálních kurikulárních dokumentech v ČR.
2. Obsah vzdělávání Kultura, věda, technika, umění jako zdroj vzdělávacích obsahů. Didaktická transformace a její úrovně. Obsah vzdělávání, kurikulum, učivo. Materiální a formální vzdělávání, všeobecné a odborné vzdělávání. Snahy o modernizaci vzdělávacích obsahů: strukturalismus, exemplární přístup, základní učivo. Integrace předmětů, integrace přírodovědného vzdělávání, mezipředmětové vztahy. Základní školské dokumenty vymezující obsah vzdělávání. Učební plán, učební osnovy, rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací programy, katalogy požadavků ke společné části maturitní zkoušky. Učebnice, metodické příručky, další literatura pro žáky a učitele rozvíjející vzdělávací obsah a podporující práci učitele a žáka s ním.
3. Vyučovací metody a organizační formy ,,Neuvědomělý'' metodický přístup učitele: intuice a nápodoba. Vyučovací metody a organizační formy výuky a jejich rámcová klasifikace. Metody aktivizující žáka a jejich zavádění do výuky. Strategie řešení problémů, problémové vyučování, projektová výuka, kooperativní výuka, heuristická metoda, diskuse, týmové vyučování, případová metoda, inscenační metoda. Didaktické hry a soutěže. Konstruktivistický přístup. Zážitková pedagogika. Vyučovací hodina, její typy a fáze. Frontální, skupinová a individuální výuka. Diferenciace a individualizace ve vyučování. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich integrace do běžných tříd. Vliv nových technologií: distanční výuka, multimediální prostředky. Poslední úprava: Houfková Jitka, RNDr., Ph.D. (20.05.2020)
|