PředmětyPředměty(verze: 809)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Psychologie - NPED033
Anglický název: Psychology
Zajišťuje: Katedra didaktiky fyziky (32-KDF)
Fakulta: Matematicko-fyzikální fakulta
Platnost: od 2015
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Rozsah, examinace: letní s.:2/2 Z [hodiny/týden]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Garant: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc.
Neslučitelnost : NPED024
Záměnnost : NPED024
Je neslučitelnost pro: NMUM807
Je prerekvizitou pro: NPED043
Je záměnnost pro: NMUM807
Anotace -
Poslední úprava: T_KDF (03.05.2012)

Přednáška je věnována vybraným oblastem pedagogické, sociální a vývojové psychologie (především problematika učení a poznávání), sociální a vývojové psychologie,které jsou významné práci učitele Cílem semináře je aktivní osvojení základních poznatků a technik pedagogické psychologie.
Literatura
Poslední úprava: T_KDF (02.05.2012)

Povinně studenti prostudují alespoň jednu publikaci z oblasti pedagogické psychologie, jednu publikaci ze sociální psychologie a jednu publikaci z vývojové psychologie.

Drapela, J.: Přehled teorií osobnosti. Praha, Portál 1997.

Helus, Z.: Sociální psychologie pro pedagogy. Praha,Grada 2007

Hrabal, V.st.., Hrabal, V.ml.: Diagnostika. (Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky) Praha, Karolinum 2002.

Mareš,J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno, MU 1995

Čáp, J., Mareš,J.: Psychologie pro učitele. Praha, Portál 2001.

De Singly,F.: Sociologie současné rodiny. Praha, Portál 1999.

Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha, Portál 1997.

Fontána, D.: Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál 1997.

Frankl, V.E.: Vůle ke smyslu. Brno, Cesta 1997

Gardner, H.: Dimenze myšlení. Praha, Portál 1999.

HadjMoussová, Z., Duplinský, J.: Diagnostika .(Pedagogicko-psychologické poradenství II. ) Praha, Ped.F. UK 2002.

HadjMoussová, Z., Duplinský, J. a kol.:Intervence. Pedagogicko-psychologické poradenství III. Praha, PedF Uk 2003.

Hayesová, N.: Základy sociální psychologie. Praha, Portál 1998.

Helus, Z. Úvod do sociální psychologie. Praha PedF. UK 2001.

Helus, Z.: Dítě v osobnostním pojetí. (Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče.) Praha, Portál 2004.

Hennig, C., Keller, G.: Antistresový program pro učitele. Praha, Portál 1996.

Hrabal, V., Pavelková, I.: Jaký jsem učitel. Praha, Portál 2010..

Hrabal, V.: Sociální psychologie pro učitele. (Vybraná témata). Praha, Karolinum 2003.

Hrabal,V., Man, F., Pavelková, I.: Psychologické otázky motivace ve škole. Praha, SPN 1984, 1989.

Heidbrink, G.: Psychologie morálního vývoje. Praha, Portál 1977.

Honzák, R., Novotná, V.: Krize v životě, život v krizi. Portál, ROAD 1994

Hříbková. Nadání a nadaní. Praha, Grada.

Kopřiva, K.: Lidský vztah jako součást profese. Praha, Portál 1997.

Křivohlavý, J.: Jak zvládat stres. Praha, Grada 1994.

Křivohlavý, J., Psychologie zdraví. Praha, Portál

Kulič, V.: Chyba a učení. Praha,SPN 1971.

Langmeier, J, Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha, Grada 2004

Mareš, J.: Styly učení žáků a studentů. Praha, Portál 1998.

Málková, G.: Zprostředkované učení. Praha, Portál 2009.

Matoušek, O.: Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha, Slon 1993.

Matějíček, Z.: Co děti nejvíce potřebují. Praha, Portál 1994.

Matějíček, Z.: Rodina a dítě v psychologickém poradenství. Praha, SPN 1992.

Matějíček, Z.: co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha, portál 1996.

Nakonečný, M.: Motivace lidského chování. Praha, Academia 1997.

Nakonečný, M.: Psychologie osobnosti. Praha, Academia 1995.

Nešpor, K.: Návykové chování a závislost. Praha, Portál.

Ondráček, P.: Františku, přestaň konečně zlobit, nebo.......Praha, ISV 2003.

Pasch, M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha, Portál 1998.

Pavelková, I.: Motivace žáků k učení.(Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha, PedF UK 2002.

Piaget, I., Inhelderova, B.: Psychologie dítěte. Praha, Portál

Pokorná, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha, portál 1997.

PSŠE: Typy žáků. Praha, PedF. UK 1995.

PSŠE: Co se v mládí naučíš.... Praha, PedF UK 1992.

PSŠE: Čeští žáci po deseti letech. Praha, PedF 2005.

Plaňava, Ivo.: průvodce lidskou komunikací. Praha, Grada

Plháková, Alena.: Dějiny psychologie. Praha, Grada

Řezáč, J.: Sociální psychologie. Praha, Paido 1998.

Říčan, P.: Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha, Portál 1995.

Říčan, P.: Cesta životem. Praha, Panorama 1989., vyšlo znovu v Portálu

Smékal, Vl.: Pozvání do psychologie osobnosti. Brno, Barrister a Principal 2002.

Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi.) Praha, Portál 1999.

Sternberg, R.J.: Kognitivní psychologie. Praha, Portál

Stuchlíková, I.Základy psychologie emocí. Praha, Portál

Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha, Portál 2000.

Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, Portál 1999

Vágnerová, J., Hadj-Moussová, Z., Štech, S.: Psychologie handicapu. Praha, UK 1999.

Vágnerová, M.: Psychologie školního dítěte. Praha, Karolinum 1997.

Vágnerová, M.: Základy psychologie. Praha, karolínum 2004.

Vybíral, Z.. Psychologie komunikace. Praha, Portál

Výrost, J., Slaměník, I.: Sociální psychologie. Praha, ISV 1997, vyšlo znovu v Gradě asi 2009

Zelinková, O.: Poruchy učení. Praha, Portál 1994..

Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha, portál 2012 (vyjde v březnu 2012)

Sylabus -
Poslední úprava: T_KDF (02.05.2012)

1 Psychologie osobnosti učitele a učitelské profese

Analýza učitelské profese - učitelská profese a její nároky (klinická náročnost učitelství, nejistoty, ambivalence a dilemata učitelství, prestiž a obtížnost učitelské profese). Posuny v žákovské populaci a jejich dopady na učitelskou profesi. Subjektivní zodpovědnost za úspěchy a neúspěchy žáků. Autodiagnostika učitele - individuální pojetí učitelství, zjišťování vlastních specifik pedagogického působení.

2. Sociální aspekty vzdělávání. Socializace

Pojem a podstata socializace. Mechanismy socializace (sociální učení).. Stávání se žákem. Rozdíly mezi rodinnou a školní socializací. Psychologické aspekty spolupráce s rodinou. Interakce učitel - žák (žáci). Sociální poznávání a hodnocení. Percepce žáka učitelem. Zákonitosti procesu připisování příčin po úspěchu a neúspěchu. Kauzální atribuce a školní výkon. Učitelova očekávání (,,sebenaplňující proroctví''). Vznik, funkce a změna postojů. Předsudky a stereotypy Typizování žáků, preferenční postoje učitele, kategorizace učitelů žáky. Struktura a dynamika malé sociální skupiny. Psychologie školní třídy a možnosti intervence v práci se třídou. Činitelé ovlivňující stav a vývoj školní třídy. Sociometrie, metody zjišťování vztahů ve skupině (SORAD). Klima ve školní třídě a ve škole - pojem a základní dimenze (diagnostika třídního a školního klimatu).

3. Psychický vývoj

Periodizace lidského života, základní pojmy vývojové psychologie (vývoj, zrání, učení). Hlavní vývojové oblasti (tělesná, motorická, percepční, kognitivní, řečová a jazyková, osobnostní, sociální, morální). Vývoj v jednotlivých životních etapách: předškolní věk, mladší a starší školní věk, adolescence, dospělost a stáří. Hlavní vývojové koncepce (Erikson, Piaget, Vygotskij).

4. Motivace ve škole

Motivace učební činnosti (struktura žákovské motivace: výkonová motivace, poznávací motivace, sociální motivace, instrumentální motivace, odměny a tresty). Diagnostika žákovské motivace k učení. Krátkodobé i dlouhodobé strategie ovlivňování žákovské motivace. Žákovské zaujetí školní prací (úkolem). Žák v širších biodromálních souvislostech. Vztah k budoucnosti jako činitel žákovské motivace. Volní procesy a jejich diagnostika. Postoje žáků ke škole a vyučovacím předmětům. Žákovská nemotivovanost a motivační vlivy převážně snižující školní výkon (strach a nuda ve škole, motivační konflikty). Překonávání motivačních krizí ve vztahu ke škole. Psychologická rizika a úskalí spojená s hodnocením. Školní úspěšnost - pojetí školní úspěšnosti (rozvoj potencialit žáka - facilitující a inhibující faktory).

5. Učení a poznávání

Pojem učení - podoby učení, vybrané teorie učení a druhy učení. Učení ve školním kontextu: Učení a chyba - práce s chybou. Autoregulace učení - vzdělávací autoregulace (diagnostika a rozvoj). Strategie efektivního učení. .Individuální zvláštnosti učení: Kognitivní styl, učební styl (žákovo pojetí učení, učební strategie, učební přístupy). Dětská interpretace světa - žákovo pojetí učiva. Pojem metakognice. Specifické poruchy učení - výskyt, nejčastější projevy, diagnostika, přístup učitele, náprava. Žáci se specifickými edukačními potřebami - žáci s potížemi při učení, žáci pracující pod a nad své schopnosti, nadaní žáci, žáci s poruchami chování.

6. Systém poradenských služeb ve školství

Odborné kompetence pracovníků v systému poradenských služeb ve školství: výchovní poradci, školní metodik prevence, odborník na reedukaci SPU, školní psycholog. Spolupráce s PPP, SPC, SVP. Náročné životní situace. Stres a jeho zvládání. Copingové strategie..Krizová intervence. Lidský vztah jako součást profese. Syndrom vyhoření a jeho prevence. Žáci s poruchami chování. Šikana ve škole a její prevence.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK