|
|
|
||
V kurzu jsou studenti vedeni k porozumění procesům, které jsou typické v interpersonální komunikaci i při
prožívání situací klienty a pracovníky v pomáhajících profesích. Prostřednictvím jednotlivých komunikačních
technik studenti
získají sebezkušenost zaměřenou na sebereflexi i na komunikaci. Získají reflexi a naučí se zvědomovat skupinu a
procesy mezilidské komunikace v ní. V průběhu semináře studenti získají zkušenost vytváření a průběhu
skupinové dynamiky, zároveň se naučí porozumět různým přístupům práce s ní. Důraz je kladen na praktické
ukázky, které umožňují sebezkušenost, teoretické poznatky jsou uváděny do souvislostí v rámci jednotlivých
cvičení. Studenti si příslušné teoretické pasáže prohloubí samostudiem doporučené literatury. Po absolvování
kurzu by frekventanti měli být schopni nejen sebereflexe ve skupinovém dění, ale i umět rozpoznávat strukturu
vazeb, vztahů ve skupině a navozovat žádoucí skupinové jevy. Předpokladem pro vstup do kurzu je absolvování
zkoušky z úvodu do psychologie, pedagogické, sociální vývojové psychologie I.
Realizace projektu „Zvyšování profesní připravenosti studentů pedagogických studijních programů v oblasti primární prevence“ byla podpořena MŠMT v rámci Výzvy pro podávání žádostí na aktivity v oblasti primární prevence rizikového chování a podpory duševního zdraví ve školách a školských zařízeních pro rok 2022.
Poslední úprava: Procházková Jana, PhDr. (18.09.2024)
|
|
||
Aktivní účast v diskusích během výuky a při cvičeních, zpracovávání průběžně zadaných témat. Prostudování základní studijní literatury. Vypracování seminární práce v rozsahu 7-10 stran. Poslední úprava: Procházková Jana, PhDr. (18.09.2024)
|
|
||
Povinná: ČÁP, Jan a DYTRYCH, Zdeněk. Utváření osobnosti v náročných životních situacích. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968. 118 s. Knižnice psychologické literatury. Kruh přátel pedagogické literatury. HERMOCHOVÁ,Soňa.Hry pro dospělé. Grada, 2004.ISBN 978-80-247-6534-1 KON, Igor' Semenovič. Hledání vlastního Já: osobnost a její sebeuvědomění. Překlad Eduard Urbánek. Vydání I. Praha: Svoboda, 1988. 275 stran. VALIŠOVÁ,Alena.Komunikace a vzájemné porozumění.Hry pro dospívající.Grada ,2005.ISBN 978-80-247-6175-6 Poslední úprava: Procházková Jana, PhDr. (18.09.2024)
|
|
||
Nezbytnou je docházka s aktivní účastí, vypracovávání průběžných zadání jednotlivých hodin, dále zpracování seminární práce ( rozsah 7-10 stran) na studentem zvolené téma z probíraných témat. Práce musí obsahovat část teoretickou ( s odkazy a citacemi relevantní literatury) a praktickou ( ilustrativní kazuistika). Poslední úprava: Procházková Jana, PhDr. (18.09.2024)
|
|
||
Utváření skupin, jejich vymezení. Dynamika vývoje skupin, vytváření podmínek bezpečí a důvěry. Role ve skupině, skupinový status, skupinové normy. Význam rituálů pro skupinu. Komunikační styly, význam verbální a neverbální komunikace. Vytváření sebepojetí ve skupině na základě sebereflexe a zpětných vazeb. Kooperace versus rivalita. POZOR: VÝUKA V TOMTO SEMESTRU ZAČNE 3.10.- KDY JE ALE ÚČAST PŘIHLÁŠENÝCH STUDENTŮ se splněnými prerekvizitami POVINNÁ Poslední úprava: Procházková Jana, PhDr. (18.09.2024)
|