Kurz AJ pro veřejnou a sociální politiku probíhá prezenčně dle rozvrhu a harmonogramu akademického roku: tj. začínáme v pondělí 30. 9. 2024.
Kurz je určen studentům oboru VEŘEJNÁ A SOCIÁLNÍ POLITIKA, jejichž angličtina je na vyšší středně pokročilé úrovni, t.j. na úrovni B2 podle Společného evropského referenčního rámce (viz https://fsv.cuni.cz/studium/vyuka-jazyku/hodnoceni-jazykove-dovednosti).
Poslední úprava: Klírová Michaela, Mgr., M.Phil. (10.09.2024)
The course is designed for M.A. level students of PUBLIC AND SOCIAL POLICY whose English is at upper intermediate level, i.e. B2 according to the Common European Framework of Reference (for the level description access EVALUATION OF LANGUAGE SKILLS/ENGLISH at https://fsv.cuni.cz/en/academics/language-centre/useful-links).
Poslední úprava: Klírová Michaela, Mgr., M.Phil. (10.09.2024)
Cíl předmětu -
Cílem kurzu je rozvoj komunikačních a jazykových dovedností, které pomohou studentům v jejich studiu a umožní jim dobře obstát při studijních či pracovních zkušenostech v anglicky mluvící komunitě (budování akademické a odborné slovní zásoby pro daný obor, tříbení formálního projevu slovem i písmem).
Poslední úprava: Klírová Michaela, Mgr., M.Phil. (12.09.2023)
The aim of the course is to help students to devolop their communicative and linguistic competence corresponding to their needs and professional interests, so that they are able to function effectively in the target language environment. Students should be able to demonstrate growth in ability to listen, speak, read and write clearly using specialised vocabulary that is commonly used within their field of academic study (ideally progressing towards C1-level).
Poslední úprava: Klírová Michaela, Mgr., M.Phil. (12.09.2023)
Literatura -
Studijní materiály a didaktizované texty k daným tématům budou pro registrované studenty v průběhu kurzu vždy včas k dispozici. Všechny materiály z hodin budou uchovávány v systému MOODLE. Materiály slouží výhradně ke studijním účelům pro zapsané posluchače kurzu Angličtina pro veřejnou a sociální politiku a nejsou určeny k dalšímu šíření.
Užitečné odkazy: http://englishforuniversity.com/ http://www.academicenglishuk.com/ http://www.uefap.com/ http://www.phrasebank.manchester.ac.uk/ www.bbc.news.co.uk, www.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish http://www.blackwellpublishing.com/alcock4e/resources/Glossary.pdf (Glossary) http://www.blackwellpublishing.com/alcock4e/resources/A_Guide_to_Managing_Assignments_in_Social_Policy.pdf (A Guide to Managing Assignments in Social Policy) http://www.socscidiss.bham.ac.uk/ (Companion for Undergraduate Dissertations (Sociology, Anthropology, Politics, Social Policy, Social Work and Criminology), "A survival guide to coping with your dissertation") http://www.blackwellpublishing.com/alcock4e/resources/Illustrations_of_Essay_and_Report_Writing.pdf (Illustrations of Essay and Report Writing)
Jazykové příručky: Hewings, M. (2009): Advanced Grammar in Use (second edition), CUP. Vince, M. (2003): Advanced Language Practice with key, Macmillan Publishers Limited. Hewings, M., Thaine, C. (2012): Cambridge Academic English Advanced. CUP. McCarthy, M., O´Dell, F. (2008) : Academic Vocabulary in Use. CUP. Swan, M. (2005): Practical English Usage, 3rd ed, OUP.
Jazykové korpusy: http://corpus.byu.edu/coca (CORPUS OF CONTEMPORARY AMERICAN ENGLISH with 450 MILLION WORDS, 1990-2012)
Další: European Centre for Social Welfare Policy and Research (www.euro.centre.org) European Commission (www.ec.europa.eu) European Data Centre for Work and Welfare (www.edacwowe.eu) European Observatory on Homelessness (www.feantsaresearch.org) European Observatory on Health Systems and Social Policies (www.euro.who.int) Eurostat (epp.eurostat.ec.europa.eu) International Labour Office (www.ilo.org) International Monetary Fund (www.imf.org) International Social Security Association (www.issa.int) Organisation for Economic Co-operation and Development (www.oecd.org) UNdata (data.un.org) United Nations Research Institute for Social Development (www.unrisd.org) World Development Indicators (www.data.worldbank.org) World Factbook (https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/) World Health Organization (www.who.int) International Council on Social Welfare (www.icsw.org)
Poslední úprava: Klírová Michaela, Mgr., M.Phil. (12.09.2023)
There is no prescribed textbook for this course.Details will be given and materials supplied by the teacher as the course progresses. N.B. The study materials and texts used in the classes are solely for the use of the students of the English for Public and Social policy course. Any circulation of the materials is prohibited.
Useful links: http://englishforuniversity.com/ http://www.academicenglishuk.com/ http://www.uefap.com/ http://www.phrasebank.manchester.ac.uk/ www.bbc.news.co.uk, www.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish http://www.blackwellpublishing.com/alcock4e/resources/Glossary.pdf (Glossary) http://www.blackwellpublishing.com/alcock4e/resources/A_Guide_to_Managing_Assignments_in_Social_Policy.pdf (A Guide to Managing Assignments in Social Policy) http://www.socscidiss.bham.ac.uk/ (Companion for Undergraduate Dissertations (Sociology, Anthropology, Politics, Social Policy, Social Work and Criminology), "A survival guide to coping with your dissertation") http://www.blackwellpublishing.com/alcock4e/resources/Illustrations_of_Essay_and_Report_Writing.pdf (Illustrations of Essay and Report Writing)
Grammar, vocabulary and English usage: Hewings, M. (2009): Advanced Grammar in Use (second edition), CUP. Vince, M. (2003): Advanced Language Practice with key, Macmillan Publishers Limited. Hewings, M., Thaine, C. (2012): Cambridge Academic English Advanced. CUP. McCarthy, M., O´Dell, F. (2008) : Academic Vocabulary in Use. CUP. Swan, M. (2005): Practical English Usage, 3rd ed, OUP.
Corpora: http://corpus.byu.edu/coca (CORPUS OF CONTEMPORARY AMERICAN ENGLISH with 450 MILLION WORDS, 1990-2012)
Other: European Centre for Social Welfare Policy and Research (www.euro.centre.org) European Commission (www.ec.europa.eu) European Data Centre for Work and Welfare (www.edacwowe.eu) European Observatory on Homelessness (www.feantsaresearch.org) European Observatory on Health Systems and Social Policies (www.euro.who.int) Eurostat (epp.eurostat.ec.europa.eu) International Labour Office (www.ilo.org) International Monetary Fund (www.imf.org) International Social Security Association (www.issa.int) Organisation for Economic Co-operation and Development (www.oecd.org) UNdata (data.un.org) United Nations Research Institute for Social Development (www.unrisd.org) World Development Indicators (www.data.worldbank.org) World Factbook (https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/) World Health Organization (www.who.int) International Council on Social Welfare (www.icsw.org)
Poslední úprava: Klírová Michaela, Mgr., M.Phil. (12.09.2023)
Metody výuky -
Semináře budou probíhat v anglickém jazyce.
Hlavní role je připisována práci s anglickými autentickými materiály z oboru sociální politiky (content-based language learning) s konkrétním výstupem (task/project-based learning); jazyk a akademické dovednosti budeme rozvíjet především pomocí čtení odborných textů, poslechem promluv odborníků, diskusí k dané problematice a písemným shrnutím obsahu. V semináři je kladen důraz na rozvoj schopnosti komunikace, který je přirozeně podněcován aktivní prací ve skupinách: budeme pracovat nejen na "miniprojektech" v rámci jedné hodiny, ale i na větších projektech (k výběru máme např. veřejnou promluvu, individuální/skupinovou prezentaci, debatu či "mini-seminář"). Od studentů se očekává činorodé, tvořivé zapojení se do aktivit v hodině, promýšlení látky na základě vlastní zkušenosti, diskuse a reflexeco jim to přineslo.Vyučující bude poskytovat podporu, pomoc i pravidelnou zpětnou vazbu k probíhající i odvedené práci. Osvojování a upevňování nové slovní zásoby bude navíc posíleno interaktivními cvičeními, která budou po každém tematickém semináři k dispozici on-line.
Poslední úprava: Klírová Michaela, Mgr., M.Phil. (12.09.2023)
The classes will be conducted in English.
The primary emphasis of the course is on communication. We shall use relevant authentic materials (content-based learning) and work on various tasks (task/project-based learning) mainly in groups since group work naturally requires that students communicate and interact with others. Apart from working on and presenting "one-session" projects, students will also work on and present several "ongoing" projects (e.g. public speech, academic presentation, debate, mini-seminar, etc.). Reading field-related articles and academic texts, watching videos, following/listening to lectures and talks, discussion and writing summaries, homework assignments and the learners' own learning agenda shall be integral part of our sessions.
Poslední úprava: Klírová Michaela, Mgr., M.Phil. (12.09.2023)
Požadavky ke zkoušce -
Udělení zápočtu je výsledkem průběžného a formálního hodnocení (jinými slovy: je dáno hodnocením práce v hodinách a úrovní domácí přípravy/úkolů a výsledkem testu z odborné slovní zásoby).
PŘI ZÁPOČTOVÉM HODNOCENÍ BUDE BRÁN ZŘETEL NA: - úroveň jazykového portfolia (odevzdaných úkolů a domácí přípravy během semestru) - kvalitu prezentací (individuálních a skupinových projektů)
BODOVÁ HRANICE pro úspěšné splnění testu z odborné slovní zásoby je 70%.
Více informací o kurzu a požadavcích na jeho splnění jsou uvedeny v MOODLE. (Přístupové údaje studenti obdrží v prvním týdnu výuky.)
V případě nepřítomnosti je na odpovědnosti studenta, aby si zmeškanou látku doplnil a sledoval aktuální informace. Předepsané studijní povinnosti je třeba plnit ke stanovenému datu.
Poslední úprava: Klírová Michaela, Mgr., M.Phil. (10.09.2024)
Your end-of-semester score will be based on points you accumulate across continuous and formal assessment.
THE ASSESSMENT WILL BE BASED ON THE FOLLOWING ASPECTS: - the quality of the Language Portfolio (homework assignments + self-assessment of the overall progress made throughout the semester) - individual and group project presentations + written components of each project - the result of the vocab revision test during the exam session (pass line = 70%)
Detailed information about the requirements is available on MOODLE. (Students will receive their login details in the first week of the winter semester.)
Regular attendance and active participation are expected. It is the student's responsibility to make up for their absence.
All assignments must be submitted/presented on their due dates. Exceptions can be made only in cases of illness or extra compulsory components of the students' degree subject.
Poslední úprava: Klírová Michaela, Mgr., M.Phil. (10.09.2024)
Sylabus -
V semináři se budeme:
společně věnovat jednomu z témat (členění tematických okruhů podle sociálních událostí);
pracovat na individuálních i skupinových projektech
Vybraná témata: * Social policy, welfare and welfare state/Civil society * Human rights/Historical perspective * Education * Health and health care * Illness and disability * Old age and ageing * Family/Child protection/Domestic violence * Work and unemployment * Housing and homelessness * Prostitution and human trafficking * Addictions * Penitentiary and post-penitentiary care * Poverty and social exclusion * Ethnic minorities/Roma community * Migration/Immigration/Asylum seekers.
Poslední úprava: Klírová Michaela, Mgr., M.Phil. (12.09.2023)
OUR LANGUAGE CLASS WILL COMPRISE OF: (i) dealing with chosen topics related to public and social policy (handouts and input from the teacher as well as project work and input from the students), (ii) presenting the outcomes of the work undertaken and debriefing.
These are some of the topics we shall/can explore in our classes: Social policy, welfare and welfare state/Civil society * Human rights/Historical perspective * Education * Health and health care * Illness and disability * Old age and ageing * Family/Child protection/Domestic violence * Work and unemployment * Housing and homelessness * Prostitution and human trafficking * Addictions * Penitentiary and post-penitentiary care * Poverty and social exclusion * Ethnic minorities/Roma community * Migration/Immigration/Asylum seekers.
Poslední úprava: Klírová Michaela, Mgr., M.Phil. (12.09.2023)