Kognitivní neurovědy jsou multidisciplinárním oborem, od klinické orientace přes aplikovaný výzkum až po
základní výzkum, s přesahem do řady specializací (neurologie, psychiatrie, neuropsychologie, rehabilitace,
neurobiologie, neuroekonomie, paliativní péče). Volitelný předmět je koncipován jako dvousemestrový,
teoreticko-praktický; teoretická část je rozvržena do patnácti dvouhodinových bloků seminářů včetně principů
neuropsychologického vyšetření a jeho korelace se zobrazovacími metodami (magnetická rezonance, CT,
SPECT, aj.); následně bude probíhat šestnáct hodin praktické výuky formou workshopu a účasti na neurologickém
i neuropsychologickém vyšetření pacientů a kazuistických rozborů. Koncepce předmětu umožní jedinečným
způsobem nahlédnout možnosti a výhody spolupráce zavedeného multidisciplinárního týmu. Hlavním cílem
předmětu je seznámení s podstatou kognitivních neurověd, získání schopnosti orientovat se v
neuropsychologickém hodnocení hlavních kognitivních domén (paměť, řeč, frontální funkce, emoce) a v
problematice diferenciální diagnostiky demencí, důraz bude kladen i na kritickou četbu textů a práci se zdrojovou
literaturou. Účastníci kurzu získají dovednosti v následujících oblastech: schopnost samostatného screeningového
vyšetření základních kognitivních funkcí, orientace v základech diferenciální diagnostiky demencí, hodnocení
kognitivních funkcí, práce s odbornou literaturou, komunikace s pacienty a rodinnými příslušníky.Praktickým
výstupem bude sepsání komentované kazuistiky na závěr kurzu, podpořené relevantními zdroji a doplněné
diskusí, s potenciálním cílem prezentace na studentské konferenci nebo zveřejnění v odborném periodiku.
Poslední úprava: Holanová Marcela (30.09.2019)
Studijní opory
Určení předmětu:
Předmět je určen studentům 4.-6. ročníku se zájmem o kognitivní neurologii a demence, absolvování výuky neurologie a psychiatrie je s výhodou, není však nezbytným předpokladem.
Poslední úprava: Růžička Evžen, prof. MUDr., DrSc. (18.02.2020)