PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do andragogiky - AAN120002
Anglický název: Introduction to Andragogy
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2014
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 9
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
letní s.:2/2, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: doc. PaedDr. Ludvík Eger, CSc.
PhDr. Mgr. Miroslava Dvořáková, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: AAN120014
Je záměnnost pro: AAN120039, AAN120038
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Bc. Simona Vožická, DiS. (02.02.2015)
AAN120002 / ANDRAGOGIKA A VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH
ANPR / Bakalářské studium
2014/2015
prof. PhDr. Pavel Mühlpachr, Ph.D., PhDr. Miroslava Dvořáková, Ph.D., PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
LS 2/2, povinný předmět
Z / 4 kredity


Záměrem předmětu je seznámit studenty se základními oblastmi andragogiky a vzdělávání dospělých, a to
především se zaměřením na jednotlivé oblasti vzdělávání dospělých (formální, další profesní, občanské, zájmové
vzdělávání, vzdělávání seniorů apod.). Pozornost bude věnována také aktuálním tématům vzdělávání dospělých,
např. vzdělávání specifických cílových skupin, poradenství ve vzdělávání dospělých, kvalitě, efektivitě a projektové
přípravě edukačních aktivit pro dospělé. Důraz bude kladen především na korektní osvojení si základního
přehledu o andragogice a vzdělávání dospělých v České republice.


Charakteristika obsahu předmětu:
1. Účast dospělé populace na vzdělávacích aktivitách, motivace k účasti a bariéry
2. Gramotnost a funkční gramotnost
3. Role státu a právní úprava dalšího vzdělávání
4. Vzdělávání dospělých v České republice
5. Vzdělávání seniorů
6. Další profesní vzdělávání
7. Občanské vzdělávání dospělých
8. Formální vzdělávání dospělých v České republice
9. Zájmové vzdělávání dospělých
10. Vzdělávání specifických cílových skupin
11. Poradenství ve vzdělávání dospělých
12. Kvalita a efektivita ve vzdělávání dospělých
13. Projektová příprava edukačních aktivit pro dospělé



Povinná literatura:
BENEŠ, Milan. Andragogika. 1. vydání. Praha: Grada, 2008, ISBN 978-80-247-2580-2.
PRŮCHA, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. 1. vydání. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice.
1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4779-2.


Doporučená literatura:
BARTOŇKOVÁ, Hana a Dušan ŠIMEK. Andragogika. 1. vydání. Olomouc: UP v Olomouci, 2002, ISBN 80-244-
0394-3.
BENEŠ, Milan. Andragogika: filozofie – věda. Praha: Eurolex Bohemia, 2001. ISBN 80-86432-03-3.
BENEŠ, Milan a kol. Idea vzdělávání v dnešní společnosti. 1. vydání. Praha: Eurolex Bohemia, 2002, ISBN 80-
86432-40-8.
BENEŠ, Milan. Andragogika. 1. vydání. Praha: Eurolex Bohemia, 2003. ISBN 80-86432-23-8.
ČORNANIČOVÁ, Rozália. Edukácia seniorov. Vznik, rozvoj, podnety pre geragogiku. 1. vydání. Bratislava:
Univerzita Komenského Bratislava, 2007.
JARVIS, Peter. The Routledge International Handbook of Lifelong Learning. London: Routledge, 2009. ISBN 978-
0-415-41904-8.
JARVIS, Peter. Adult education and Lifelong Learning. 3rd. edition. London: RoutledgeFalmer, 2004. ISBN 0-415-
31493-3.
KOPECKÝ, Martin. Sociální hnutí a vzdělávání dospělých: aktivní občanství jako cíl pro celoživotní učení. 1. vydání.
Praha: Eurolex Bohemia, 2004. ISBN 80-86432-96-3.
PALÁN, Zdeněk. Lidské zdroje: výkladový slovník. 1. vydání. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-0950-7.
RABUŠICOVÁ, Milada. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita,
Filozofická fakulta, 2002. ISBN 80-210-2858-0.
ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. 1. vydání. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6.
ŠERÁK, Michal a Miroslava DVOŘÁKOVÁ. Kapitoly z teorie a praxe vzdělávání dospělých. 1. vydání. Praha: Česká
zemědělská univerzita, 2009. ISBN 978-80-213-2001-7.


Zápočet:
Zápočet bude udělen za včasné vypracování a kladné ohodnocení písemné práce zaměřující se na jedno z témat
disciplíny (viz charakteristika obsahu předmětu).

Písemná práce musí vyhovovat základním požadavkům – musí mít titulní stranu (název předmětu, název práce,
jméno studenta, ročník a forma studia a datum vypracování práce). Obsah práce není vzhledem k jejímu rozsahu
nutný, členění do kapitol je vhodné, práce by měla mít alespoň stručný úvod a závěr. Práce musí obsahovat
Soupis bibliografických citací – využité zdroje uvedené v textu (odborné prameny, případně další zdroje – odborné
časopisy, internetové zdroje). Forma uvádění zdrojů v textu a zápisu zdrojů v soupisu bibliografických citací musí
odpovídat formálním požadavkům.

Podmínky pro udělení zápočtu jsou stejné pro studenty prezenčního i kombinovaného studia.






 
Univerzita Karlova | Informační systém UK