PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika dospělých - AAN120014
Anglický název: Adult Didactics
Zajišťuje: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2014
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 9
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
letní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: PhDr. Mgr. Miroslava Dvořáková, Ph.D.
Prerekvizity : AAN120002
Je záměnnost pro: AAN120040, AAN120041
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Bc. Simona Vožická, DiS. (26.09.2013)
Disciplína se věnuje představení vědecké disciplíny zabývající se obecně vyučovacím procesem ve (formálním i
neformálním) vzdělávání dospělých. Obsahové zaměření disciplíny se odvíjí od představení základních pojmů a
postupně se věnuje jednotlivým tématům didaktiky dospělých, jimiž jsou vzdělavatel a účastník dospělých, cíle
vzdělávání, obsah vzdělávání, formy a metody vzdělávání, materiální didaktické prostředky a hodnocení a
evaluace ve vzdělávání dospělých.


Charakteristika obsahu předmětu:
1. Základní pojmy didaktiky, činitelé didaktického procesu
2. Oblasti uplatnění didaktiky dospělých
3. Androdidaktické principy
4. Vzdělavatel dospělých
5. Účastníci vzdělávání dospělých
6. Cíle ve vzdělávání dospělých
7. Obsah vzdělávání
8. Formy vzdělávání dospělých
9. Metody vzdělávání dospělých – tradiční metody
10. Metody vzdělávání dospělých – aktivizační metody
11. Materiální didaktické prostředky ve vzdělávání dospělých
12. Hodnocení ve vzdělávání dospělých
13. Evaluace ve vzdělávání dospělých


Povinná literatura:
KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST a kol. Školní didaktika. 1. vydání. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Vydání neuvedeno. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
MUŽÍK. Jaroslav. Androdidaktika. 2. přepracované vydání. Praha: ASPI, 2004. ISBN 80-7357-045-9.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2. rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN
978-80-247-1821-7.


Doporučená literatura:
BEDNÁŘ, Miloš. Etický kodex lektora. Andragogika: čtvrtletník pro vzdělávání dospělých. 1998, č. 2, s. 10–11. ISSN
1211-6378.
BEDNAŘÍK, Aleš. Facilitace: jak vést skupinová setkání. 1. vydání. Kladno: Aisis, 2007. ISBN 80-904071-0-7.
FENSTERMACHER, Gary D. a Jonas F. SOLTIS. Vyučovací styly učitelů. 1. vydání. Praha: Portál, 2008. ISBN 978
-80-7367-471-7.
GAGNÉ, Robert, M. Podmínky učení. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975. ISBN neuvedeno.
HARTL, Pavel. Kompendium pedagogické psychologie dospělých. 1. vydání. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-
7184-841-7.
KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. 1. vydání. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-712-1.
KOPECKÁ, Jana. Interaktivita ve vzdělávání dospělých. In: Sborník příspěvků z Festivalu vzdělávání dospělých
AEDUCA 2010. Vydání neuvedeno. Olomouc: Univerzita Palackého, 2010. ISBN neuvedeno.
KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. 1. vydání. Brno: Společnost pro
odbornou literaturu, 2007. ISBN 978-80-87029-12-1.
LAWSON, Karen. The Trainer´s Handbook. 3rd updated edition. San Francisco: Pfeiffer, 2009. ISBN 978-0-470-
40304-4.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2. přepracované a aktualizované vydání. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178
-631-4.
ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole: praktický průvodce výukou v
prezenční i distanční formě studia. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4152-9.
SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. 1. vydání. Praha: Portál, 2009. ISBN
978-80-7367-246-1.
ŠERÁK, Michal a Miroslava DVOŘÁKOVÁ. Kapitoly z teorie a praxe vzdělávání dospělých. 1. vydání. Praha: Česká
zemědělská univerzita, 2009. ISBN 978-80-213-2001-7.
ŽÁK, Petr. Kreativita a její rozvoj. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0457-5.


Zápočet:
Zápočet bude udělen za včasné vypracování a kladné ohodnocení písemné práce týkající se metod výuky. Téma a
forma této práce bude specifikována vyučující na začátku semestru. Splnění zápočtu je nezbytnou podmínkou
připuštění ke zkoušce.

Písemná práce musí vyhovovat základním požadavkům – musí mít titulní stranu (název předmětu, název práce,
jméno studenta, ročník a forma studia a datum vypracování práce), obsah práce není vzhledem k jejímu rozsahu
nutný, členění do kapitol je vhodné, práce by měla mít (alespoň stručný) úvod a závěr. Práce musí obsahovat
Soupis bibliografických citací (využité zdroje v textu) – minimálně pět odborných pramenů a případně další zdroje
(odborné časopisy, internetové zdroje). Forma uvádění zdrojů v textu a zápisu zdrojů v Soupisu bibliografických
citací musí odpovídat požadavkům stanoveným katedrou (viz pokyny k vypracování písemných prací).

Zkouška:
Zkouška je realizována formou ústního individuálního zkoušení v rozsahu látky uvedené v sylabu disciplíny.

Podmínky pro udělení zápočtu i složení zkoušky jsou stejné pro studenty prezenčního i kombinovaného studia.






 
Univerzita Karlova | Informační systém UK