The course consists of three 45-minute lessons per week in total. Sign up for one 90-minute and one 45-minute lesson.
The aim of the course is to develop students' language skills towards C1 level (CEFR) with a focus on practical skills regarding speaking, reading, writing, and listening. The course is based on systematic work with the core textbook. Homework will be assigned from Advanced Language Practice by Michael Vince.
Last update: Nechanský Tomáš, Mgr. (09.09.2024)
Předmět se skládá celkem ze tří výukových 45minutových lekcí týdně. Přihlaste se na jednu 90minutovou lekci a na jednu 45minutovou lekci.
Cílem předmětu je rozvoj jazykových dovedností od úrovně B2 k úrovni C1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Kurz rozvíjí praktické dovednosti v oblasti mluvního projevu, čtení s porozuměním, poslechu s porozuměním a písemného projevu. Systematicky se pracuje s kmenovou učebnicí. Domácí úkoly jsou zadávány z Advanced Language Practice od autora Michael Vince.
Last update: Nechanský Tomáš, Mgr. (09.09.2024)
Aim of the course -
The student develops productive and receptive language skills in English.
The student enhances their communicative competence in English.
The student improves their language proficiency according to the CEFR (Common European Framework of Reference for Languages).
Last update: Nechanský Tomáš, Mgr. (22.09.2024)
Studující rozvíjí produktivní i receptivní jazykové dovednosti v angličtině.
Studující rozvíjí svou komunikační kompetenci v angličtině.
Studující zlepšuje svou jazykvou úroveň dle CEFR (Společný evropský referenční rámec pro jazyky).
Last update: Nechanský Tomáš, Mgr. (22.09.2024)
Descriptors - Czech
práce se studijními materiály: 18 hodin
plnění průběžných úkolů: 10 hodin
příprava na zápočet: 10 hodin
příprava na zkoušku: 20 hodin
Last update: Chalupský Petr, doc. PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Course completion requirements -
Active participation in the seminars
Attendance of at least 80%
Passing the credit test and the oral exam - scoring at least 70%
Number of exam dates: 1 regular + 2 resits
CAE certificates with an A or B grade, CPE certificates with an A, B, or C grade, and TOEFL certificates with a score of 100 or above can be recognized as equivalent to attendance. The certificate must be issued within the last two years.
Last update: Nechanský Tomáš, Mgr. (06.12.2024)
Aktivní účast na semináři
Docházka minimálně 80 %
Úspěšné zvládnutí zápočtového testu a ústní zkoušky - minimální požadovaná úroveň 70 %
Počet termínů: 1 řádný + 2 opravné
Jako ekvivalent docházky lze uznat certifikát CAE s hodnocením A nebo B, certifikát CPE s hodnocením A, B nebo C, a certifikát TOEFL s hodnocením 100 a výše. Certifikát nesmí být starší dvou let.
McCARTHY; O'DELL, F. English Idioms in Use. Cambridge University Press, 2002.
McCARTHY; O'DELL, F. English Collocations in Use Advanced. Cambridge University Press, 2008.
McCARTHY; O'DELL, F. English Phrasal Verbs in Use Advanced. Cambridge University Press, 2017
HEWINGS, M. Advanced Grammar in Use. Cambridge University Press, 2015
Last update: Nechanský Tomáš, Mgr. (09.09.2024)
Syllabus -
UNIT 7: Values
part A: Home matters
Language input: easily confused words, idioms related to home and family, cleft sentences
part B: Seeing the world
Language input: travelling, past tenses for hypothetical meanings
(M. Vince HW: G8, V2)
UNIT 8: A rich life
part A: Mixing business and pleasure
Language input: vocabulary related to business, negative introductory expressions, fronting
part B: A means to an end?
Language input: vocabulary related to spending and investing, comparatives and superlatives
(M. Vince HW: G11, G12, V7, V8, V17)
UNIT 9: The world of science
part A: Personal challenges
Language input: vocabulary related to space, vocabulary related to seeing, idioms with like, reported speech
part B: Brain power
Language input: vocabulary related to the mind, nouns/adjectives/verbs + prepositions, prepositions + ing forms
(M. Vince HW: G13, G17, G18, V16, V18)
UNIT 10: A positive outlook
part A: Teamwork
Language input: vocabulary related to health, sport, and fitness, participle and infinitive clauses
part B: Feeling good
Language input: modal verbs (revision), modal verbs alternatives
(M. Vince HW: V13)
Last update: Nechanský Tomáš, Mgr. (09.09.2024)
UNIT 7: Values
part A: Home matters
Language input: easily confused words, idioms related to home and family, cleft sentences
part B: Seeing the world
Language input: travelling, past tenses for hypothetical meanings
(M. Vince HW: G8, V2)
UNIT 8: A rich life
part A: Mixing business and pleasure
Language input: vocabulary related to business, negative introductory expressions, fronting
part B: A means to an end?
Language input: vocabulary related to spending and investing, comparatives and superlatives
(M. Vince HW: G11, G12, V7, V8, V17)
UNIT 9: The world of science
part A: Personal challenges
Language input: vocabulary related to space, vocabulary related to seeing, idioms with like, reported speech
part B: Brain power
Language input: vocabulary related to the mind, nouns/adjectives/verbs + prepositions, prepositions + ing forms
(M. Vince HW: G13, G17, G18, V16, V18)
UNIT 10: A positive outlook
part A: Teamwork
Language input: vocabulary related to health, sport, and fitness, participle and infinitive clauses
part B: Feeling good
Language input: modal verbs (revision), modal verbs alternatives
(M. Vince HW: V13)
Last update: Nechanský Tomáš, Mgr. (09.09.2024)
Learning outcomes -
UNIT 7, part A:
The student defines and identifies vocabulary related to relationships, home, and family.
The student explains differences between selected similar words.
The student explains selected idioms.
The student applies, explains, and compares types of cleft sentences in English.
UNIT 7, part B:
The student defines and identifies vocabulary related to travel.
The student applies, explains, and compares the use of past tenses for hypothetical situations in English.
UNIT 8, part A:
The student defines and identifies vocabulary related to money, currencies, and means of payment.
The student explains, distinguishes, and applies fixed phrases, compounds, and prepositions related to the topic of business.
The student applies, explains, and compares ways of emphasizing in English.
UNIT 8, part B:
The student defines and identifies vocabulary related to wealth.
The student applies, explains, and compares methods of comparison (especially the use of comparatives and superlatives).
UNIT 9, part A:
The student defines and identifies vocabulary related to science and space.
The student applies selected verbs describing activities related to sight.
The student explains collocations with the verb "LIKE."
The student applies, explains, and compares ways of forming indirect speech in English.
UNIT 9, part B:
The student defines and identifies vocabulary related to the mind and behaviour.
The student applies the correct prepositions after certain nouns, adjectives, and verbs.
UNIT 10, part A:
The student defines and identifies vocabulary related to well-being, health, fitness, and teamwork.
The student applies, explains, and compares ways of forming infinitive and participial clauses.
UNIT 10, part B:
The student defines and identifies vocabulary related to activities and the benefits or problems associated with them, as well as optimism and pessimism.
The student applies, explains, and compares the meanings of modal verbs and their alternatives.
Last update: Nechanský Tomáš, Mgr. (22.09.2024)
UNIT 7, part A:
Studující definuje a identifikuje lexikum týkající se vztahů, domova a rodiny.
Studující vysvětluje rozdíly mezi vybranými podobnými slovy.
Studující vysvětluje vybrané idiomy.
Studující aplikuje, vysvětluje a porovnává typy vytýkacích konstrukcí v anglickém jazyce.
UNIT 7, part B:
Studující definuje a identifikuje lexikum týkající se cestování.
Studující aplikuje, vysvětluje a porovnává použití minulých časů pro hypotetické situace v anglickém jazyce.
UNIT 8, part A:
Studující definuje a identifikuje lexikum týkající se peněz, měn a platidel.
Studující vysvětluje, rozlišuje a aplikuje ustálená slovní spojení, složeniny a předložky týkající se tématu podnikání.
Studující aplikuje, vysvětluje a porovnává způsoby zdůraznění v anglickém jazyce.
UNIT 8, part B:
Studující definuje a identifikuje lexikum týkající se bohatství.
Studující aplikuje, vysvětluje a porovnává způsoby porovnávání (zejm. užití komparativů a superlativů).
UNIT 9, part A:
Studující definuje a identifikuje lexikum týkající se vědy a vesmíru.
Studující aplikuje vybraná slovesa popisující aktivity související se zrakem.
Studující vysvětluje kolokace se slovesem LIKE.
Studující aplikuje, vysvětluje a porovnává způsoby tvoření nepřímé řeči v anglickém jazyce.
UNIT 9, part B:
Studující definuje a identifikuje lexikum týkající se mysli a chování.
Studující aplikuje správné předložky po určitých podstatných jménech, přídavných jménech a slovesech.
UNIT 10, part A:
Studující definuje a identifikuje lexikum týkající se životní pohody, zdraví, fitness a týmové práce.
Studující aplikuje, vysvětluje a porovnává způsoby tvoření infinitivních a participiálních vět.
UNIT 10, part B:
Studující definuje a identifikuje lexikum týkající se aktivit a s nimi spojených výhod a problémů; a dále optimismu a pesimismu.
Studující aplikuje, vysvětluje a porovnává významy modálních sloves a jejich opisů.